Gratis linux....!

Software d.  10. juni. 2004, skrevet af mikael999
Vist: 527 gange.

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:07:33
Svar/Indlæg:
1445/231
hey.... Jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan hente linux mandrake gratis....? de må dai kke tage penge for linux da det er open source og dermed freeware???? hvis i kender et gratis sted så smid lige et link.... på forhånd tak

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:08:46
Svar/Indlæg:
3329/182
Er mandrake gratis? Skal man ikke betale for det nu?

Du kan da hente Fedora istedet ;)

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:13:57
Svar/Indlæg:
1287/32
Mandrake er stadig gratis. Du kan downloade det fra deres hp ( www.mandrakelinux.com ) Du skal bare svare at du er medlem af mandrake club eller at du snart melder dig ind. Så kommer du til dl sitet også kan du dl verdens bedste linux uden at skulle betale en øre ;)

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:14:44
Svar/Indlæg:
2540/228
de må dai kke tage penge for linux da det er open source og dermed freeware

de må da gøre med det lige hvad de vil, ejerne må da helt selv om, om det skal koste noget eller ej ;)

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:14:56
Svar/Indlæg:
3329/182
#2 Okay så må det have været RedHat der blev gjort til betalings software... ;)

Min fejl :p

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:17:23
Svar/Indlæg:
2540/228
jep red hat 9 kommer til at koste klejner hvis det ikke allerede gør

palle

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:18:38
Svar/Indlæg:
2307/37
#1, man må gerne tage penge for linux, hvis man vil det. Der er IKKE pr. definition freeware, men selvom du skulle vælge at tage penge for det, så skal du stadig vedlægge kildekoden - linux er altså OpenSource, ikke nødvendigvis freeware. ;)

Men tilbage til dit spørgsmål om Mandrake. Du kan hente Mandrake 8.2, 9.1 og 10.0 (en beta udgave) gratis her: http://www.linuxiso.org/distro...

-fatrix-

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2004 18:35:06
Svar/Indlæg:
18/6
Du kan hente det her
ftp://sunsite.dk/mirrors/mandr...
Jeg har selv lige hentet det for et par dage siden så jeg er stadig noob
Sidder lige i øjebliket og prøver at få mine Nvidia driver til at virke 😀

Anders

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 19:01:38
Svar/Indlæg:
839/19
nVidia har en guide til at gøre det på deres hjemmeside, kig der?

/Kingu

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 19:09:57
Svar/Indlæg:
2732/41
RedHat 9 kan frit hentes på ftp.sunsite.dk
(for ikke at folk råber Warez! så er det Aalborg Uni :p )

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 19:14:44
Svar/Indlæg:
1445/231
nvidia har lanceret win 64 drivere!!! kik på deres site :e

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 19:18:58
Svar/Indlæg:
1445/231
hvad hedder den version af mandrake hvor den understøtter a64

Silent

Skribent
Tilføjet:
10-06-2004 19:34:02
Svar/Indlæg:
3223/205
Eller du kan logge på deres ftp server->

IP: ftp.orst.edu
USER: anonymous
PASS: anonymous

Port 21.

Håber ikke jeg bryder forumreglerne :)

sorte_fyrste

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 19:40:47
Svar/Indlæg:
219/21
Red hat er betalingssoftware nu..men du henter du bare Fedora som er gratis og er det samme som red hat

AMD

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2004 20:16:21
Svar/Indlæg:
497/56
Hvad er det bedste af mandrake og redhat, eller for den sags skyld fedora?

/Steffan

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 20:18:37
Svar/Indlæg:
688/32
Skal vi lige gøre nogle ting klart:
1. Linux er en kerne og ikke et OS.
2. Linux er opensource hvilket vil sige at alle har ret til at kigge/ændre i koden til det. (dermed ikke sagt at de forskellige distroer SKAL vedlægge sovsen [læs source'en])
3. GNU er de værktøjer der ligger omkring linux kernen (og mange andre kerner) Denne er osse opensource.
4. Hvad de forskellige distroer [redhat, mandrake, debian, slackware, fedora, coyote,gentoo og alle de andre] så vedlægger udover dette er op til dem selv. De kan i princippet sagtens lægge programmer og andet ved som er closed source og under helt andre licenser. Og de må osse tage penge for det.

Og så en lille opfordring: Hvis I planlægger at lære linux så gør jer selv den tjeneste ikke at vælge redhat eller mandrake til at starte med.
Find en distro der er noget sværere at komme igang med, ellers kommer I aldrig videre.

Mine forslag er Debian eller hvis I virkelig vil vide hvordan den fungerer så Gentoo med stage 1 install. Der lærer man virkelig hvordan det funker... Dette gør også at I ikke er lost hvis i nogensinde kommer ud til en distro I aldrig har set får for så kan I også den.

Vælger man Redhat så er det DET man kan og ikke andet.

Ovenstående er self. min mening og det er den jeg altid giver når folk kommer og vil have hjælp til at komme igang med linux.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 22:08:47
Svar/Indlæg:
688/32
Jeg tænker ikke på om den ene er hurtigere end den anden.

Jeg opfordrer folk til det fordi jeg selv har haft undervisning i RedHat Linux og jeg fandt herefter ud af at det er utrolig begrændset hva jeg kunne når jeg kom til en anden distro.

Lad mig prøve at forklare:
I REDHat har du en masse værktøjer som ikke er standard i andre distroer. Tag fx. kudzu, hvis man har lært at bruge den så er det mega nemt at installere et nyt netkort el. andet i en maskine. Men kommer man til en maskine med fx. debian eller andet så aner man ikke hvordan man gør.

Andet eks. Hvis en bruger lærer at installere et program i RedHat så henter man bare RPM pakken og køre en ivh på den så spiller det (hvis man ser bort fra dependencies) Kommer man til den Debian kan man ikke installere den skide RPM pakke uden noget ekstra software. Har man det ekstra software er man tit stadig på spanden fordi den ikke ligger conf. filer mm. de rigtige steder.

Men du må ikke misforstå mig... i mange tilfælde er RedHat og Mandrake tilstrækkeligt og mere end nok for de fleste. Min point er bare at vil man videre, kunne sætte sig ved enhver linux distro eller bare vide hvad der fungerer i motorrummet på sådan en box så vil JEG anbefale en mere "ren" distro med mere user interfirence.

Jeg vil i hvert fald ikke have at nogle andre skal sidde og bestemme hvilken syslogger eller andet jeg skal bruge som standard. Det har jeg microsoft til. :D

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 23:24:38
Svar/Indlæg:
6624/113
En ting der osse gør sig gældende med Linux for første gang - er at have en siddende sammen med sig eller have umiddelbar kontakt til en der har styr på det man sidder med OG KAN FINDE UD AF AT LÆRE FRA SIG... ( !!! ) ;)

Der er ikke noget mere pisseirriterende end at skulle bede om hjælp til et problem - og enten siger folk "skaf mig adgang, så fixer jeg det" - eller "find det på debianguiden.dk"..

En ting der afskrækker mig fra Linux er netop ovenstående. Jeg kan sagtens finde ud af en hel del selv - det er jo ikke kompliceret hvis man tager sig tiden til det, men jeg overlader ikke min box til en anden som kan fixe mit problem hvis ikke jeg selv ved hvordan det bliver gjort.

Og tag for guds skyld med i jeres overvejelser at Linux ikke kan erstatte Windows 100%.... :00

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2004 23:43:51
Svar/Indlæg:
658/48
Sajmon: Det kommer jo så an på hvem du er... Jeg ved at havde jeg kun *nix så var det det, og jeg måtte få det bedste ud af det (Læs: *D*E*T* Bedste :e)

Og til Atomizer kan jeg kun sige; HØRT... jeg startede med Slackware ( :e ) men gik over til SuSE... fandt dog ud af at SuSE er mest til en Workstation end en server... men man lærer af sine fejl...

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 00:26:14
Svar/Indlæg:
475/12
Jeg kan også kun anbefale Gentoo... der får man virkelig beskidte finger, og lære en masse om hvad det her "linux" går ud på... ikke ligsom f.eks Fedore Core... dælme noget skrammel =)

L_J

Overclocker
Tilføjet:
11-06-2004 10:43:02
Svar/Indlæg:
51/7

Ellers prøv www.debian.org

Rune

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 11:09:30
Svar/Indlæg:
153/22
Må indrømme at jeg ikke har læst alle poster :r
Men her er (endnu?) et link:
http://www.klid.dk/homeftp/man...
Eller:
http://www.mandrakelinux.com/e... :00
Og ja Linux er Freeware! ;)

aterra

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 11:19:01
Svar/Indlæg:
97/4
#21 NetBSD er ikke en linux, men en bsd ;)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 11:40:53
Svar/Indlæg:
1016/19
Vil lige tilføje, at Gentoo ikke er særlig svær at installere, fordi lærebogen er ultra detaljeret - nok den bedst gennemarbejdede vejledning jeg har set til nogen Linux distro. Jeg vil påstå, at hvem som helst kan få en stage 1 op at køre ved at følge den slavisk.

Men den tager længere tid, fordi alt kompileres på maskinen. Men det står den jo bare ovre i hjørnet og tøffer med selv, mens du er ude at feste.

Så bliv ikke skræmt over at Gentoo har ry for at være en distro for de rå Linux nørder. Det er sådan set korrekt, men det er ikke fordi den er svær - det er fordi den giver stor valgfrihed... 8)

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 12:09:03
Svar/Indlæg:
322/10
BSD = Berkeley Software Distribution
Foretrækker selv FreeBSD, men hey... :e

rever

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 12:35:18
Svar/Indlæg:
454/31
Mandrake, verdens bedste linux ? Hmm... Tror jeg næppe :P
Debian er nice, ellers gentoo, men for nybegyndere er mandrake, redhat, fedora meget gode.
Suse mener jeg at man skal betale for...
Kører selv Mandrake lige i øjeblikket fordi mit grafikkort laver fuldstændig rav i debian :( Venter på at den nye kernel kommmer som stable, så der måske er en løsning på problemet.... :D

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 12:57:22
Svar/Indlæg:
1016/19
SuSE kan hentes gratis via ftp, mener jeg at have læst....

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2004 15:36:52
Svar/Indlæg:
688/32
amigo.
Deter jo lige netop det der er min point. Det er da fint at du ved hvordan det gøres på alle linux distroer fordi du ved hva der ligger under din Mandrake. Problemet er bare at en nybegynder starter med at lære de programmer og derfor har risico for aldrig at lære andre (mere universielle) metoder.

Jeg mener bare at man burte starte fra bunden med linux. Lære hvad partitionerne bliver brugt til, hvordan de monteres og hvorfor. Ikke bare trykke på en knap der hedder auto og så er man videre. Hvad er en syslogger og hva er forskellen på om man bruger den ene eller anden. Hvad med filsystemer? hvor det ene eller det andet, og hvornår er det ene at foretrække? Disse ting er lige nøjagtigt det som gør linux til nørdernes OS.

btw. Jeg har en eneste gang haft Mandrake installeret. Det var en standard 8.0 og den fik lige præcis 10 minutter. Efter det havde den fråsset 2 gange så derefter blev det min FreeBSD igen.

Jeg siger ikke at Mandrake er dårligt men jeg ved bare at jeg selv vil have mere frihed i en installation. DEt får jeg ved FreeBSD, Gentoo og til delf Debian.

RedHat har jeg tilgængæld meget imod. Selv lærene på min skole hvor jeg blev undervidst i "Linux" synes det lugtede langt væk. Men sådan er livet... Det der er nemmest at installere bliver nybegynderens foretrukne ogse selvom det er en skole hvor man burte lave LINUX og IKKE RedHat. :D

De sidste 3 (nu 4) afsnit er for min egen regning og har ikke noget med opfordringer til nybegyndere at gøre.

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 16:36:57
Svar/Indlæg:
322/10
kan vi komme mere OT...?

så vil jeg også blande mig... (igen) ;)

det begynder lidt at ligne en AMD vs. INTEL, men jeg siger altid;
Vælg distro efter forbrug;
Vil du übernørde -> Gentoo eller *BSD,
et al.
vil man bare 'lege' lidt med fætter Tux, behøver det jo ikke være 'sværere' end Suse eller Mandrake.
:e