Skal vi lige gøre nogle ting klart:
1. Linux er en kerne og ikke et OS.
2. Linux er opensource hvilket vil sige at alle har ret til at kigge/ændre i koden til det. (dermed ikke sagt at de forskellige distroer SKAL vedlægge sovsen [læs source'en])
3. GNU er de værktøjer der ligger omkring linux kernen (og mange andre kerner) Denne er osse opensource.
4. Hvad de forskellige distroer [redhat, mandrake, debian, slackware, fedora, coyote,gentoo og alle de andre] så vedlægger udover dette er op til dem selv. De kan i princippet sagtens lægge programmer og andet ved som er closed source og under helt andre licenser. Og de må osse tage penge for det.
Og så en lille opfordring: Hvis I planlægger at lære linux så gør jer selv den tjeneste ikke at vælge redhat eller mandrake til at starte med.
Find en distro der er noget sværere at komme igang med, ellers kommer I aldrig videre.
Mine forslag er Debian eller hvis I virkelig vil vide hvordan den fungerer så Gentoo med stage 1 install. Der lærer man virkelig hvordan det funker... Dette gør også at I ikke er lost hvis i nogensinde kommer ud til en distro I aldrig har set får for så kan I også den.
Vælger man Redhat så er det DET man kan og ikke andet.
Ovenstående er self. min mening og det er den jeg altid giver når folk kommer og vil have hjælp til at komme igang med linux.