Der er ikke tale om en skrøne her, den er god nok - det har faktisk en effekt. Har selv prøvet det på mit eget anlæg for nogle år siden. En kammerat havde sådan en. Da var det dog ikke en cd, men en lille tonegenerator man simpelthen sætter til en af de almindelige lydingange. Jeg har ikke forklaringen på fænomenet, men det er, som ChrisCornell sagde længere oppe, noget med, at der på sigt ophobes magnetisme i ledninger og kabler, man kan vel kalde det "forurening". Denne magnetisme påvirker kablernes overførsel af lydsignalet - og det er specielt de øvre frekvenser det går ud over. Ved at sende denne tone igennem systemet (og ja, det skal være ved høj volumen, ellers virker det ikke i kablerne til højtalerne), sker der altså en eller anden form for "rensning", som så bevirker, at specielt de høje frekevenser går gennem kablerne med mindre tab.
Og det virker skal jeg hilse og sige. Dengang vi gjorde det, var dengang jeg havde et par CV AT80 højttalere, og der var sket en klar og hørbar forbedring af gengivelsen af detaljer, dynamik og definition i det øvre frekvensområde.
Prøv det hvis I har mulighed for det - I vil blive overrasket - ligesom jeg var. :)