mosfet køling?

Luftkøling d.  13. juni. 2004, skrevet af apprenti
Vist: 282 gange.

apprenti

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2004 12:06:04
Svar/Indlæg:
196/10
hej, jeg overvejer at smide lidt vand på nb og gfx, men vil gerne have et stille system. - men lukket!

lige nu bruger jeg vapo se på cpu(og vil fortsætte med det) - men ved at mine mosfets kan blive lidt varme til trods for at max vcore er 1.85v

jeg har gravet en 22kohm vr op til et vcore mod som ca vil give mig 2.1v. jeg har tænkt mig at ofre et heatsink til mosfets sink, men hvis jeg skal har et relativt stille system har jeg vel problemer med at få varmen væk fra mosfetsne right?

jeg vil gerne have så få blæsere i mit system som muligt hvor to jo er minimum(condensor fan og radifan til vand). hvad gør i?
(og jeg er en fattig/gerrigrøv som ikke vil smide vand på mosfet!)

så hvordan køler i jeres mosfets uden at have for meget luft cirkulation?

comment

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 12:29:34
Svar/Indlæg:
1230/171
Jeg har sat to 50mm blæsere ved 6 volt over mine køleprofiler. IMO er det ok støjsvagt. Tjek evt. billederne i min profil.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 12:33:10
Svar/Indlæg:
3346/81
Nu har jeg smidt billedet ud af min profil, men en 80 mm tørretumbler slange og en ditto blæser på 7 volt der henter luft udefra giver stort set ingen støj og du kan dirrigere luften ned over mosfets og holde dem pænt kolde - iflg. mit IS7G med 1.675 til CPU'en fulgte de temperaturen på kabinettet plus 3 grader.

Tomgun

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 12:39:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du behøver ikke det store, lidt luftcirkulation er faktisk rigeligt.

På mit MSI blev de over 65ºC - jeg mener faktisk at de lige var oppe og runde 80ºC inden at lortet slukkede ned :(

Anyway.

På mit P4T533-R har jeg stort set nada problemer hvad det angår, og der er ikke engang køleprofiler på. Som der f.eks. var på MSI'et.

Så mit råd:

Bare sørg for lidt cirkulation. Det er bedre end stillestående luft og alverdens køleprofiler. F.eks. noget airflow ville kunne hjælpe på det, og ikke bare det.

Hvis ikke du sørger for at få lidt gang i luften, bliver varmen kommuleret og så ender det bare galt. Jeg er ikke "air-flow-freak" som mange er, men set ud fra et fysiker-synspunkt, ville det mest fornuftige være lidt cirkulation...

Og for at "poppe" det lidt op - kunne du jo evt. montere et par profiler ;)

apprenti

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2004 14:21:47
Svar/Indlæg:
196/10
ok, jeg er nok bare nød til at sætte 5v til mine blæsere så!

jeg har indtil videre en 80mm under gfx(som jeg regner med ikke at fjerne), 80mm ved hdd og 2*120mm i toppen, jeg har en 80mm som jeg skal sætte til at blæse lidt luft ind i kabi da al luft indtil videre kun bliver suget ud!

jeg tror jeg vil eksperimentere lidt med det tørretumle slange!