Hmmmmm... jeg må desværre nævne at der er en hel del fejl og det må vi jo rette op på. jeg ved godt det skla være en artikel for sjov, men derfor må informationerne godt være korrekte.
først er der de ram som bliver smadret, disse er ikke EDO ram men de så kaldte 30-pins moduler som blev brugt 286 serien, 386 serien og nogle få 486SX bundkort, Disse kunne købes i 1, 2, 4 & 8 MB moduler. Herefter kom de såkaldte 72-pins til 486DX bundkortene, da de gamle 30-pins var for langsomme. disse 72-pins kom som 4mb moduler til at starte med og kostede en halv bundegård. disse standard 72-pins levede faktisk et godt stykke ind i pentium tiden, hvor så EDO 72-pins kom på markedet.
Inden jeg springer videre med rammene er der nok nogen der skuler lidt til det der SX/DX ting. SX betød at der ikke var indbygget en FPU i kernen og at man derfor skulle have en 287/387/487 ekstern FPU enhed, hvis man f.eks. skulle arbejde meget med regneark. DX havde derfor indbygget FPU, DX2 betyder at den arbejde dobbelt så hurtig internet som ekternet og DX4 4 gange så hurtigt. eks: en DX4-120MHz kørte altså 30MHz FSB og multiplier 4.
AMD lavede på samme tid 3x86 serien (den findes ikke såvidt jeg ved med nogen FPU) og så kom 4x86 serien som faktisk kun kom med FPU indbygget. De brugte også defnitionen DX/2/4 men udelukkende for at have samme definition som Intel.
Så kom Pentium endelig og det var en 66 MHz. Det specielle ved Pentiummen var at den kunne lave 2 beregninger per Hz og derfor blev den meget hurtigere end en 486DX4-120 da den reelt i sammenligning kørte som en 486DX4-133 (den eksistere såvidt jeg ved ikke). Den blev så også det hurtigere i FPU'en, men den nye FPU havde desværre en fejl, så gav man den et bestemt regnestykke så fik man ikke samme resultat tilbage (det simple regnestykke så således ud i matematisk formel: x.yy * z.ww / z.ww = x.yy) ud over det har hele Pentium serien op til P3 en fejl som faktisk kan få processoren til at brænde af.
Men AMD skulle selvfølgelig også være med så de kom med deres første Pentium klon som de kaldte 5x86-100MHz+. lig mærke til plusset... den kørte faktisk kun som Pentiumen 66MHz, men allerede dengang var de på forkant så den faktisk ydede bedre pr clock. Det var ikke altid den ydede bedre, men meget sjældent den ydede dårligere.
Pentium kom i 66/75/83/100/120/133/150 & 166 MHz og AMD i 5x86 100(66) / 120(75) / 133(83) / 150(100) / 166(120) & 200(133) MHz+(Reel hastighed i MHz).
Pentium 166 var ikke på markedet særlig lang tid før den nye model med MMX kom. MMX er ikke som mange tror noget Intel har opfundet. Det er en samling af forskellige firmaer som havde brugt for nogle specielle beregninger inden for multimedia som for alvor var på vej frem. MMX = Multi Media eXtension library. Da nu den nye processor alligevel skulle laves så der blev plads til MMX fik de også rettet FPU fejlen.
Det var også her SD-RAM (144-pins) kom på markedet, da der var brug for en større båndbredde på RAMmen.
AMD kom ikke på MMX vognen til at starte med da de ikke rigtig kunne få lov, tror Intel havde en finger med i det spil. men det lykkedes til sidst og herefter kom AMD med K6-166 som var en real 166 MHz. men den ydede stadigvæk bedre end forhold til en Pentium MMX-166 MHz, dog ikke så stort et forspring som på den alm. pengtium.
Pentium MMX kom i 166/200/233 og K6 i 166/200/233/266. det forlyder at den allerførste P-MMX var en 150 MHz, jeg har dog aldrig set noget bevist for det.
Indtil nu havde alt lvl2 cache siddet på bundkortet.
Så kom Pentium Pro og nu skete der ting og sager, for nu blev lvl2 til on-die cache og det gav fart over feltet, det var dog så dyrt så det kun var firmaer og andre rige personer der havde råd til den. AMD sprang ikke med på vognen, da de ikke på daværende tidspunkt ikke beskæftigede sig med server siden.
Pentium MMX solgte i stadig store antal og AMD måtte gøre noget, så de tog en stor satsning og sagde nu ville de have fat i dem der virkelig producerede multimedia applikationer og så udviklede de 3DNowTM og kom så med K6-2/233 MHz. Til at starte med var det ikke nogen større success, da der jo skulle lave specielle udgaver af programmerne for at de kunne udnytte den ny teknologi. Men som tiden gik blev næsten alle applikationer lavet så de understyttede 3DNowTM. Quake3 var et af de første spil som udnyttede 3DNowTM fuldt ud.
I mellemtiden var de rigtige matematikkere nu begyndt at påråbe sig retten til at få nogen specielle intruktioner til komplicerede regnestykker og så kom P2 med SSE som faktisk var en udvidelse af FPU enheden og derfor forsvand ordet FPU fra Intels side her.
De gik herover fra Socket 7+ til Slot 1.
P2 kom i MHz(x) = multiplier.
66 MHz FSB: 233(3.5)/266(4.0)/300(4.5)/333(5.0)
75 MHz FSB: 300(4.0) udkom kun som test CPU.
83 MHz FSB: 333(4.0) udkom kun som test CPU
100 MHz FSB: 300(3.0)/350(3.5)/400(4.0)/450(4.5) MHz
Det var her SD-RAM for alvor kom i brug
K6-2 kom i MHz(x) = multiplier.
66 MHz FSB: 233(3.5)/266(4.0)/300(4.5)
95 MHz FSB: 333(3.5)
100 MHz FSB: 300/(3.0)350(3.5)/400(4.0)/450(4.5)
Desværre for AMD fik Intel eneret på patentet for SSE i 2 år og AMD måtte i gang med at finde ud af hvad de så skulle gøre.
Så de forbedrede FPUen og så kom K6-3. Den blev desværre ikke nogen større succes og var kun på markedet i kort tid. Der var ikke rigtig noget hastighedsforbedring nogen steder og man snakkede om at det bare var fake. På nogle punkter var K&-2 faktisk hurtigere end K6-3 ved samme hastighed.
K6-3 Kom kun i 100 MHz FSB ved 400/450/500/550.
Da K6-3 nu var sådan et flop blev AMD nød til draskiske ændredirng i deres design og så kom K7. Endlig kom AMD på vognen med On-Die cache. Endelig kom den flaskehals ud af verdenen og der kom virkelig fart over feltet. samtidig fik de også en ny sokkel som desværre til manges skuffelse ikke passede med Intels (patenter stinker ik' ?) så de udviklede deres egen som kom til at hedde Slot A. Men det var ikke kun det at cachen var kommet på som On-Die. De havde lavet den helt fra bunden af. Det specielle ved K7 er at den har en CISC enhed (ligesom P2) og så havde den 6 RISC enheder og derfor belv den meget hurtigere til alting i forhold til hastighed. det var faktisk her de første problemer med hastighed i forhold til ydelse opstod.
K7 kom i 600/650/700/750/800/850/900/950/1000/1100 MHz.
Jeg har med vilje ikke skrevet om Celeron da alle godt ved det bare af en nedgradering af P2.
Her begynder de første rygter at komme om en ny type SD-RAM som kører dobbelt hastighed kaldet DDR-RAM (184-pins).
Nu tror jeg vi er nået så langt så de fleste selv kender resten af hitorien. Der er selvfølgelig Intel og AMD cpu'ere fra før 286 tiden, hvoraf nogen af dem faktisk bliver brugt mange steder i dag, såsom i benzinstandere, kasseapperater af lidt ældre type m.m. Men jeg synes ikke de hører til her.
:e :e