Red din BIOS

Litteratur d.  13. juni. 2004, skrevet af K1lroy
Vist: 1723 gange.

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 14:51:02
Svar/Indlæg:
767/119
En lille artikkel, som fortæller hvordan man kan få gang i en fejl-flashet BIOS..

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Myth

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 09:48:18
Svar/Indlæg:
675/55
Øhh

Mange computerbutikker i DK flasher da bios filer og sælger bios chips.. bla kan du hos www.bbec.dk sagtens få flashet om.. Så lidt omstændigt det i har gang i eller hvad?

Deep

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2004 10:09:20
Svar/Indlæg:
507/141
Myth: Pointen er måske specielt at der *findes* butikker der leverer den service ?
...og hvordan fandt du www.bbec.dk ? Jeg google'de faktisk efter firmaer med den service til min RD1 artikel, uden held - hvilke magiske søgeord brugte du ?

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 10:38:23
Svar/Indlæg:
1137/24
http://www.bios-flash.dk/ er også et glimragende alternativ!!

Han reddede min BIOS på 2 dage for 90 pp begge veje....
/Thomas

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 13:38:42
Svar/Indlæg:
675/55

Pænt simpelt.. da jeg havde problemet henvendte jeg mig til den butik jeg havde handlet ved.. og tænk.. de sagde.. send den ind så flasher vi den om.. 😉

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 13:42:08
Svar/Indlæg:
839/19
Han kender ejeren af butikken, heldigt form måske - men jeg tror ikke at bbec er de eneste som har den slags stående!
Har du evt. prøvet at søge i foraet her på siden, svh er der omkring 30(+) som har eller havde et ligende problem og nogle har fundet frem til den slags butikker.

Jeg kan udemærket se at K1lroy ikke kunne få fat i nogen som ville sælge ham en bios chip med ny bios på i DK - men nogle gange kan man jo være heldig at disse firmaer har en brænder stående hvis man spurgte efter det.

/Kingu

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 14:00:25
Svar/Indlæg:
839/19
Nårh jo, #2 lige en ting mere
Prøv at smutte forbi google.dk og skriv "bios flash", vælg "sider på dansk" og tryk på "Jeg føler mig heldig"

Lur mig om du ikke skulle komme forbi http://www.bios-flash.dk/
;)

/Kingu

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 16:17:47
Svar/Indlæg:
4120/115
hmmm... det er meget normalt at værksteder har brænderudstyr til alm. aflange kredse! Har godtnok ikke selv set nogen endnu, men har da hørt om at man kan få brændere/adaptorere til de små firkantede kredse...

Men en meget smart ting, som de færreste nok er klar over, er at du kan bruge ethvert anden bundkort med samme sokkel til at brænde kredsen om i 😉 Så snart boardet er startet op, så er der hverken spænding eller signal på BIOS kredsen længere! og med lidt finger snilde kan man få den bakset ud, uden at kortslutte resten af computeren samtidig 8)

Men en helt anden ting som man også lige skal tage højde for i alle tilfælde hvor man brænder en eeprom, og for den sags skyld også eprom'er, så skal man være yderst forsigtig med dem, og på alle måder undgå at røre ved benene overhovedet, og faktisk så skal man nok helst helt undgå at brænde dem om overhovedet... For selvom producenten nok lover at de kan brændes måske 1000 eller 10000 gange, så er den egentlige grænse nok nede omkring 10 gange, eller sådan noget... de tusinder af gange producenten lover, er sandsynligvis i laboratorie tests, hvor kredsen under ingen omstændigheder bliver udsat for overbelastninger...

Smash

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 19:38:40
Svar/Indlæg:
194/13
Som regel er den lokale elektronikpusher også villig til at gøre det. - De har som regel udstyr til at brænde EEPROM/EPROMs. Det hjælper nok også, hvis man i forvejen ligger en slat penge dernede, på diverse modstande, ledninger og hvad man nu ellers lige står og mangler (eller har brændt af 8) )

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
18-06-2004 02:14:21
Svar/Indlæg:
567/2
Hotflash er nemt. jeg har gjort det ved mit Soltek-kort en gang.. et meget fint alternativ hvis man lige står med et kort med en chip af samme størrelse. fysisk som "psykisk" ;)

Whistler

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 19:47:04
Svar/Indlæg:
207/0
Jeg har udstyr derhjemme til at repogramere de flæeste BIOS typer.

micma18 de flash kredse kan brændes om maaaaange gange. de giver 10000 gange på de kredse og det skal de også holde, medmindre du laver noget crap software ja så kan du rent faktisk få den til at dø på mindre end 1 time.

de flash kredse der fejler er måske en ud af 200k

de produkter jeg sider med bruger typisk 2 flask kredse og vi har ikke set nogle fejl med dem i nu, og vi bruger mange rigtig mange

nå men lige et lille tip :)

hvis i har et død motherboard :), så prøv at smutte på news groups på dk.teknik.elektronik vi er faktisk en del som har udstyr til det og hellere ikke vil have noget imod at gi en hjælpene hånd nu og da.

jeg har da selv fikset et par kredse, til nogle små penge.