Rensning af Waterchill med citronsyre

Vandkøling d.  13. juni. 2004, skrevet af Arberg
Vist: 271 gange.

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:33:23
Svar/Indlæg:
134/33
Jeg er ved at rense mine waterchill hoveder - har fået dem skilt ad, men hvad med den gummi pakning der sidder mellem låget og kølehovedet? skal den pilles af? den kan vel ikke tåle at komme i citronsyre?

på forhånd tak for hjælpen :D

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:37:02
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg gætter vel på at den gummiting skal du lade sidde, og så undgå at komme cintron-syre på...

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:38:34
Svar/Indlæg:
3346/81
Det er med al sandsynlighed en EPDM pakning - den skal kunne tåle citronsyre - men da det er nemt at pille den af, og montere den igen synes jeg du skal gøre det - fordi pakninger altid "slides" af at blive udsat for kemi.

Hvis du evt. har en siliconedims til bil-lister kan man tørre pakningen over med det og få en fin spændstig pakning.

Tomgun

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:39:05
Svar/Indlæg:
134/33
#1:

Men så er det jo "lidt" svært at ligge det i blød.. ?

Er der måske nogle er har praktisk erfaring med watterchill?

?:(

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:40:44
Svar/Indlæg:
134/33
#2: ok, jeg har prøvet at hive lidt i den med synes den sidder ret godt fast....jeg prøver lige igen, det kan vel være forbi det har sat samme i lang tid.. ?

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:42:41
Svar/Indlæg:
134/33
Ok, den kunne godt pilles af.... den var bare groet lidt fast der hvor der har været kontakt med vand..

Takker for den hurtige hjælp.!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:43:40
Svar/Indlæg:
2664/97
4# Da jeg skilte mit maze4 og z-chip ad i forgårs, kunne jeg ikke få den gummi ring op, den sidder pænt godt fast, og tror ikke jeg ville kunne få den i igen, hvis jeg pillede den op, så ville nok ikke råde dig til at gøre det.. :00

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:44:22
Svar/Indlæg:
3346/81
#4 - jeg har hevet min ud og sat den i igen - det kan fint lade sig gøre. I CPU'en er det en rund pakning - i NB'en var det også en rund pakning i rev. 1, men en flad i rev. 2 - den skal man være obs på at få spændt godt sammen - ellers lækker lortet.
GFX rev 1 er også en rund pakning - jeg ved ikke med rev 2.

Lirk lige så forsigtigt med en sløv lille skruetrækker eller tilsvarende.

Tomgun

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 15:50:36
Svar/Indlæg:
134/33
#2:

Silicone dims? kan du uddybe det lidt mere? aner intet om biler. :(

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:00:31
Svar/Indlæg:
134/33
#alle:

Forresten, mit system er fyldt med hvidt snask indvendigt, når jeg nu renser det, så går jeg ud fra at hvis jeg ikke får det hele af, så går der vel ikke særlig lang tid før det kommer igen?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:06:16
Svar/Indlæg:
2664/97
9# det er jo nok alger skal du se.. Jeg har også alger, og jeg fjerner bare alle dem jeg kan komme til, også vil jeg fylde mit system med deminiraliseret vand, og noget renpool, og lidt korrisions beskyttelse, så skulle den være der. Så slipper man for problemer i vandet.

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:11:34
Svar/Indlæg:
134/33
#10 / Alle

Yeah det var også det jeg tænke...men jeg brugte jo også antialge middel & demi vand første gang jeg fyldte vand på, men allerede efter et par uger begyndte der at komme alger i...

Kan det være fordi jeg hældte vand over i en skål, før jeg fyldte det på systemet?

Er det best at koge vandet først?

Jeg vil sgu helst undgå at få alger igen :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:26:42
Svar/Indlæg:
2664/97
11# ja det forstår jeg godt.. Der er nogen der siger man skal koge det først, men kan ikk helt huske hvad det skulle hjælpe.. Men hvis du køber noget renpool i matas og fylder godt med det i, så slipper du for alger, det er jeg sikker på.. Jeg tror ikke det har noget at gøre med du helte det over i en skål først, eftersom anti-alge middel skulle slå dem ihjel hvis der var, eller kom nogen..

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:35:22
Svar/Indlæg:
3346/81
#8/9 Silicone dims - man kan købe - på tankstationer f.eks. - en lille stift, næsten som en læbepomade/skopudse-halløj - med silicone i, som man normalt anvender til f.eks. dørlister på en bil.

Det er ikke nødvendigt, det var kun hvis der fandtes en i husholdningen.

Mht. alger og snask i vandet:

Prøv at hæld det gamle vand igennem et kaffefilter bare for at se hvad det er der egentlig var i vandet - det kan selvfølgelig godt være alger/mikroorganismer - men det kan skisme også være rester af f.eks. teflontape fra stutserne.

Mikroorganismer sidder overalt - også på huden/fingrene etc. så omhældning af demin vand til flere forskellige ting er ikke af det gode.

Så vil jeg gerne hamre dagens største pæl igennem myten om at demin vand er sterilt (altså frit for bakterier og lager) - DET ER DET IKKE!

Demin vand er fedt fordi der ikke er kalk i - så kog det bare, så er du ihvertfald sikker på at de tusser der var i ikke er levende længere.

Jeg har desværre hørt mange der har har haft negative resultater med det dims der følger med Aseteks sæt - så "Ren Pool" eller Algols Algedræber, eller 1/4 kølervæske, eller WaterWetter virker fornuftigt.

Jeg legede lidt med husholdningssprit - det er ikke velegnet til de reservoirer man normalt anvender, f.eks. det fra Asetek - spritten opløser lortet - det er ikke fedt 🙂

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:40:40
Svar/Indlæg:
2664/97
13# lol.. kedeligt at side og game også der begynder at dryppe vadn ud :p hehe

Jeg snakkede en del sammen med magix her for et par dage siden, og han anbefalede mig demi vand, og 10% renpool også lidt korrisionsbestyttelse..

Han sagde også at der i kølervæske er alt muligt andet lort. Der er jo frost beskyttelse, og mange mange andre ting i, så det er ikke det bedste at bruge.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:47:21
Svar/Indlæg:
3346/81
#14 - det er rigtigt at der er andet snask i kølervæske end det der er behov for - men det kommer så igen an på hvor stor koncentrationen er.

Varmeledningsevnen er ringere i kølervæske end vand - derfor skrev jeg også at:

Ren Pool
Algol Algedræber
1:4 Kølervæske
WaterWetter

er OK og fungerer fint sammen med f.eks. reservoir samt lågene på kølehovederne - der er lavet af det samme, nemlig en polyacrylat, der IKKE fungerer sammen med sprit.

Korrosionsbeskyttelse er totalt unødvendigt medmindre du har f.eks. alu-kølere og kobber hoveder - det skulle kun være i relation til galvanisk korrosion, men med alt det gods der er i radiatorer og kølehoveder er det helt uinteressant - vi taler om at der måske sker noget over en 5 til 10 årig periode..........

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 16:57:13
Svar/Indlæg:
2664/97
15# jeg har et alu reservoir, så jeg skal have lidt korrisionsbeskyttelse i ;)

Jeg syne snu bare at 25% kølervæske er meget. Dem jeg har snakket med har sagt 5%-10%

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 17:00:14
Svar/Indlæg:
3346/81
#16 - med et alu reservoir gør det ingen skade - that is right.

Mht. om det er 5 - 10 - 25% er stort set et fedt - grunden til at jeg nævner 25% er udelukkende fordi det er min opfattelse at man ikke bør overskride 25% - det virker også om du så hælder 100% i - men det koster nok et par grader.

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 17:05:48
Svar/Indlæg:
2664/97
17# hmm oki, troede bare der skulle korrisionsbeskyttelse i når man blandede metaller.. :00 Men da jeg købte mit glowmotion stod der også at man skulle have antikorrisionsvæske i hvis man brugte det..

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 17:12:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#18 - det er jo det jeg skrev - ved at have forskellige metaller i systemet kan der opstå/opstår der galvanisk korrosion.

Jeg skrev også at hastigheden hvormed denne korrosion (tæring) breder sig er et spørgsmål om meget lang tid, før end det udgør et problem - (5 - 10 år)

Putter man antikorrosionsmiddel i er det ikke et problem........ jeg anser det bare ikke for nødvendigt, men så er man på den sikre side - that's it.

Tomgun

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 17:14:07
Svar/Indlæg:
2664/97
19# yes yes.. he :p

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 21:51:31
Svar/Indlæg:
134/33

Vil det sige jeg kan bruge det waterwetter jeg har købt istedet for alge middel?

Desuden tror jeg nu du har ret i at det er teflon rester fra studserne som har blendet sig med vandet...men det sidder overalt, i alle slanger og hoveder, kan der virkelig være så meget?

jeg har alt skilt ad nu, kan jeg gøre noget for at undgå at det sker igen?

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 22:04:47
Svar/Indlæg:
3346/81
#21 - det er jo mega svært at svare på om det kan være "så meget" når det er noget man ikke har set, men ovre på asetek hp har jeg set flere der har nævnt at der fiser "meget" eller "mange" teflonstumper rundt.

Om du kan gøre noget for at det ikke sker igen - well hvis du får det ud der er gået løs af stutsene, så er det nok minimalt hvad der er tilbage - I guess.

På Aseteks hp er det foreslået ind til flere gange - en af deres moderatorer er helt vild med ideen - kun at anvende Waterwetter. Jeg ville ikke være nervøs for at prøve.

Jeg skal dog lige sige at jeg køre kun med demin vand - kogt - og har aldrig haft nogen form for algevækst i systemet.

Tomgun