internet problem: ingen forbindelse gennem se

Software d.  14. juni. 2004, skrevet af Jonaskp
Vist: 293 gange.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2004 20:21:03
Svar/Indlæg:
97/21
Nu har jeg (endelig) fået et problem med min server - det skulle jo ske på et tidspunkt.

Mit setup er som følgende:

ADSL modem -> server -> switch -> LAN

serveren skal derfor dele internetforbindelsen til de andre computere.
Dette har fungeret problemfrit indtil tidligere idag, hvor min fars bærbare pludseligt begydnte at drille.

Der sidder (foruden netkort) et modem i, som min far også bruger (til at ringe op til PBS med.
Jeg har på fornemmelsen at det er det som driller, for når vi prøver at gå på nettet, så siger den at der ingen forbindelse er og spørger om vi vil ringe op med modemet istedet for (hvilket vi ikke vil).
Samtidigt med alt dette, så kan de andre computere i huset sagtens gå på nettet uden problemer. Jeg har også prøvet at koble dem fra og se om det er fordi serveren er overbelastet -> stadig det samme problem...

Er der nogen af jer som ved lidt om dette som kan komme med nogen forslag?
Selv er jeg helt på bar bund, fatter hat af hvorfor det ikke virker...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2004 21:29:58
Svar/Indlæg:
2870/65
Kan du ikke ændre på instillingerne i programmet som ringer op til PBS, så det kan bruge LAN istedet for.....det ville da være det nemmeste.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2004 22:10:34
Svar/Indlæg:
97/21
Ja, det er både du og jeg og min far helt enige om, desværre er det ikke muligt. Det er PBS som ikke er/vil gået/gå over til bredbånd. Noget med sikkerheden tror jeg de siger at det er.

Men da jeg prøvede at få det til at virke igen for en time siden, så virkede det fint... Uden at jeg havde gjort andet end at genstarte...

Og så, for kort tid siden virkede det ikke igen.
Nogle gange virker det, andre gange virker det ikke. ret irriterende..

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2004 22:27:35
Svar/Indlæg:
2870/65
OK...når du nu "ringer op" fra den bærbare til din server...så tjek lige at den bærbare har fået et IP-nummer fra din server, OK

Nu ved jeg ikke hvilket OS der er på den bærbare, men hvis der win98, så har du en del af forklaringen der.....win98 er ikke så kvik som win2k/xp til det med dynamisk tildeling/modtagelse af ip-numre.

Det er heller ikke altid at win2k er dygtig når der skiftes fra LAN til modem eller omvendt....idet hele taget hvis der er 2 forskellige forbindelser på.....siger ikke at det sker over hele linien...siger bare, at nogen gange kan win2k have det problem.

Måske kunne det være en fordel med 2 hardware-profiler på den bærbare....en til LAN og en til modem....lige som de professionelle gør det. Det ville jeg helt klart gøre....og det med en ekstra HW-profil tager ikke meget plads på disken. :e

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2004 08:31:03
Svar/Indlæg:
240/44
Jeg tror nu ikke det er så komplekst som #3 beskriver..

problemet ligger i, sådan som jeg læser det, at den bærbare ikke kan skelne mellem hvornår den forbinde via modem og hvornår den skal køre via LAN...

Prøv evt. at sætte opkaldsindstillingerne så den ringer op, når der ikke er nogen lan forbindelse ( Internet Explorer -> Funktioner -> Internetindstillinger -> Forbindelser -> marker radiobutton til "Ring op, når der ikke findes en netværksforbindelse)

Prøv evt. at se om IE er sat til at køre offline ( IE -> Filer -> hvis der er flueben ud for arbejd offline, så klik på den og prøv igen)

Håber det kunne hjælpe lidt :)

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2004 09:32:26
Svar/Indlæg:
97/21
serveren er windows 2000 og den bærbare (og andre maskiner) er XP.
Nogle hurtige svar:
1: Den får en IP adresse fra servere, det er det som er så underligt.
2: Der er flueben i "ring op når der ikke findes netværksforbindelse"
3: Den starter altid med at arbejde offline, men selvom man fjerner fluebenet, så kommer den stadig op med modemforbindelsen...