Problem ved formatering.

Diverse d.  14. juni. 2004, skrevet af GgozZ
Vist: 242 gange.

GgozZ

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2004 21:57:33
Svar/Indlæg:
377/17
Hej.

Jeg har nu gennem længere tid haft min Maxtor Hdd, og den er ikke alt for hurtig :)
Så jeg valgte at købe 2 WD raptor diske og har sat dem i raid 0, det hele kører uden problem undtagen at jeg kan ikke fjerne partionen på maxtor hvor windows ligger på, og det gør at den booter på raptor diskene og laver styresystem på maxtoren, jeg har dog installeret Windows på raptorne men når jeg booter kan jeg vælge mellem 2 styresystemer, men de begge kører system på maxtoren ? Desktop og alle drivere har jeg installeret for sig selv igen på raptorne, men hvorfor kører den på maxtoren ?...
Når jeg vil formatere i windows siger den at windows kører fra den disk. og når jeg sætter min windows cd i kan den ikke loade, men hvis jeg fjerner maxtoren virker cd'en fint ???..

Synes selv det er et lille problem..

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2004 22:04:41
Svar/Indlæg:
4338/142

Hvorfor afskriver du ikke bare Maxtoren og nøjes med SATA?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2004 22:55:38
Svar/Indlæg:
2870/65
OK...her er hvad du gør:

1. Gå ind i Disk management og kig efter hvilken disk (Maxtor eller raptor) som står som Disk 1 og hvilken som Disk 2. Du skal samtidigt kigge efter hvilken af de 2 diske som har en "Active" partition....det gør du ved at højre-klikke på partitionen og se efter om du kan gøre den Aktiv.....hvis den mulighed ikke er fremhævet ER den allerede aktiv. Hvis din Raptor disk ikke er aktiv, så gør det nu.

2. Gå ind i din Stifinder - find en fil som hedder "boot.ini". Sørg for at du kan skrive i filen (ikke skrivebeskyttet) og åben den. Den skulle gerne se nogenlunde sådanne ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

sikkert bare med 2 linier, hvor der står "multi(0)disk(0)....osv. Bare med den forskel, at i den ene linie peges der på din Maxtor disk...og i den anden peges der på din Raptor disk.

Det du nu skal gøre er, at finde ud af hvilken disk som er din Maxtor...som jeg fortalte i starten...hvis din Maxtor er Disk 1, skal du fjerne den linie som peger på Disk 1 (den linie hvor der står (rdisk(0))...Boot.ini kalder Disk 1 for rdisk (0)...vigtigt at huske.

Inden du gemmer filen, skal du sikre dig, at alle system-filerne på Maxtor disken også ligger på din Raptor disk.-...eventuelt kopier dem over. gem nu dine rettelser...det er en rigtig god ide at kopiere Boot.ini-filen ud på en diskette før du gør noget som helst.

Genstart maskinen...nu skulle den gerne starte på din Raptor disk og du skulle kunne formatere din Maxtor disk

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2004 07:11:24
Svar/Indlæg:
2732/41
Det kan også være fordi Maxtoren er en IDE disk og Raptorn self er en sata, Windows vil ligge noget af windows ind på begge harddiske det har jeg selv prøvet for lidt tid siden, så pil Maxtoren fra og installere windows igen ;)

GgozZ

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2004 15:03:47
Svar/Indlæg:
377/17
Undskyld :P

Ser lidt inviklet ud, jeg prøver mig frem :)

Er ikke så interesseret i at formatere igen... ved ikke.. håber #2's svar virker :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2004 17:50:03
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du gør det korrekt....(og du kan kopiere system-filerne over på den anden disk) så virker det...har virker for mig flere gange :e