Pcmcia netkort virker ikke?

Diverse d.  15. juni. 2004, skrevet af V_Folke
Vist: 275 gange.

V_Folke

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2004 18:42:43
Svar/Indlæg:
19/12
Jeg har købt et CardBus(pcmcia, tror jeg da) fra zitech til en ældre bærbar computer. computeren er en gammel IBM pentium I med pcmcia slot (seføli' ;) ). Den kørte på microjunk win 98 PLUS (?)

Jeg kunne godt installere kortet under win 98, men det virkede ikke bagefter. Det lyste ikke på nogle af led'sne og det medfølgende configurationsprogram kunne ikke finde det.

Derefter installerede jeg win xp på computeren, velvidende at den lille maskine ville få svært ved at trække det. det gik dog uden problemer. da jeg nu stikker kortet i kommer følgende besked ved processlinjen:

"Enheden "Texas Instruments PCI-1130 CardBus-controller" har fundet et CardBus-kort i sin slot, men systemets firmware er ikke konfigureret til at tillade CardBus-controlleren at køre i CardBus-tilstand. Operativsystemet accepterer i øjeblikket kun 16-bit"

Er der en måde man kan ændre denne konfiguration eller på anden måde løse problemet? Eller er lortet bare for gammelt?

P.S. er CardBus og pcmcia HELT det samme?

CeeDee

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2004 19:55:06
Svar/Indlæg:
53/8
Har selv haft et lign. problem. Problemet skyldtes i mit tilfælde at pcmcia-porten kun kunne håndtere 16-bit. Kortet jeg havde købt var 32-bit & det gik altså desværre ikke.

CardBus og pcmcia skulle i teorien være det samme. Dog er CardBus - mig bekendt - en lidt nyere betegnelse og den skulle tilmed være bagudkompatibel med mange af de ældre kort.

V_Folke

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2004 10:46:15
Svar/Indlæg:
19/12
jahh tak.... jeg må vel ned og se om det kan byttes :(

Deep

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2004 11:00:54
Svar/Indlæg:
507/141
Jeg havde et noget lignende problem med et PCMCIA netkort, da jeg skiftede fra W98 til W2K. Netkortet var uhyggeligt svært at få til at fungere, både under W98 og nu under W2K.
Det lykkedes dog langt om længe, men krævede næsten al min "magi".
Jeg har derfor anskaffet et USB-baseret netværkskort istedet - og det virker glimrende. Kan anbefales - og koster kun omkring 150 DKK.

V_Folke

Superbruger
Tilføjet:
04-07-2004 18:08:09
Svar/Indlæg:
19/12
jo tak, men maskinen her er desværre en så ældre sag at der ingen usb er :l