for lige at bevise at #29 ikke aner hvad han snakker om, kan jeg fortælle at ex_interp er en clientside indstilling der "fortæller" pc'en hvor meget den skal forudsige spilleres bevægelser, og har INTET som helst med båndbredde at gøre.
Så nævner #29 RATE
Rate er "maximale båndbredde der MÅ bruges" og ikke nogen indikator for hvor meget der egentligt bliver brugt hvis man sætter den meget højt.
Hvis pc'en kører 60fps, og har updaterate og cmdrate på standard vil der bliver brugt ca. 5kb/sec samlet båndbredde på en 16 spillers server, 3download og 2 upload, det er i en sådan situation fløjtendes ligegyldigt om rate står på 6000 eller 25000, da det kun er en "max" begrænser.
Det der bestemmer hvor meget data der ryger igennem når man spiller fps spil er: clientens opdaterings rate (cl_updaterate) serverens opdaterings rate (cl_cmdrate), men begge disse er begrænset til clientens FPS.
Hvis vi forholder os til det jeg skriver i #9 nemlig:
ang. båndbredde, hvis du kun skal have din ene klient på er 128 i upload præcist lige så godt som 786kbit, cs kommer maximalt op på 7kilbyte/s i upload pr. klient, og det er ikke nok til at få ping til at stige.
Der er her ikke tale om det samlede båndbredde forbrug, da alle herinde er klar over at downstream/download har stor nok båndbredde til ikke at have nogen indflydelse på ping i spillet.
Noget helt andet er så:
cmdrate = 100
updaterate = 50
rate = 25000
ex_interp = 0.02
cmdrate og updaterate justerer man alt efter hvilken pc man har, hvilken forbindelse, og hvilken server man spiller på.
de fleste stræber efter at opnå 101 i både updaterate og cmdrate, det er dog ikke alle forbindelser (gælder også serverens forbindelse) eller servere der kan følge med til, derfor kører de fleste gode spillere rater omkring 80-90.
ex_interp er som sagt client forudsigelse, og denne skal indstilles alt efter hvor meget forsinkelse der er, med updaterate 50 som Tonnilerche kører med, er det helt korrekt at den skal stå på 0.02, da der kommer opdateringe hver 2. hundrededels sekund, men det er HELT forkert den måde at han regner det ud på.
kører man med 101/101 i upd./cmdrates så skal interp stå på 0.01, da der så er 1 hundredesdels forsinkelse i spillet, og alt herimellem justeres så det passer med forsinkelsen, de fleste servere idag kører dog med plugins som automatisk stiller det for clienten, så man ikke behøver bekymre sig om interp.