Købeloven

Diverse d.  16. juni. 2004, skrevet af Neurobrain
Vist: 318 gange.

Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2004 23:53:48
Svar/Indlæg:
389/13
Hejsa

Håber der er en klog fætter imellem jer, som kender noget til købeloven... 8)

Jeg bestilte et stk Hardcano12 på Internettet for et par uger siden, men desværre udsendte "svinet" en højfrekvent lyd, så jeg sendte "svinet" tilbage

Modtog idag en ny Hardcano 12 som har samme problem. Snakkede med shoppen som tilbød mig at få pengene retur. Hvis jeg sender "svinet" tilbage....igen igen
Altså kan jeg komme op på 3*forsendelse uden at sidde tilbage med en skid (andet end sur mund)

Kan jeg gøre krav på at få alle mine udgifter refunderet - altså oxo mine forsendelsesomkostninger?


Anyone?


Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2004 23:55:48
Svar/Indlæg:
4954/69
Ja det kan du hvis du lige tager og ringer til dem og aftaler det - men ved ikke hvilken paragraf det er!..



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2004 00:03:36
Svar/Indlæg:
1996/65
Hvis det en vare er defekt ... så skal butikken så vidt jeg husker også refundere dine forsendelses omkostninger ...

Men hvis du bare skal sende varen retur (ikke defekt) så hænger du selv på fragten ...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2004 02:48:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kun hvis varen er defekt.

Hvis der ikke er noget i vejen, er forrretningen ikke forpligtet til at godtgøre dine forsendelsesomkostninger. Men er der noget i vejen med varen, og er det dermed krævet af dig at sende den, er det en "unødig" udgift for dig som kunde at skulle betale forsendelse.

Jeg er lidt i tvivl om i præcist hvilke sager, at man kan pålægge forretningen at kompensere for dine økonomiske udgifter mht. refundering af varer.

Det er sjældent pålagt forretningen, men ydes gerne som en god service. ;)

Men prøv at søge på det. F.eks. forbrugerstyrelsens hjemmeside, der er også gode links, til at arbejde videre med. Eller du kan slet og ret slå op i købeloven. Den ligger frit tilgængelig på nettet, så det er jo bare at slå den op.

Men, som sagt:

Det er ikke pålagt forretningen, i så tilfælde, at varen ikke er defekt! ;)

Grunden til at jeg er lidt i tvivl er netop, at man som forbruger der sender en given vare til RMA, selv betaler porto. Men ikke teknikerløn f.eks. Men prøv lige at slå det op. Det er nok den bedste måde at få det afklaret på ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2004 02:53:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg fandt lige denne her, efter lidt Google'ing! 8)

"<i>Stk. 5. Køberen har, selv om købesummen ikke er forfalden til betaling ved varens fremkomst, at betale den fragt, som ikke er erlagt af sælgeren, mod fradrag i købesummen, men uden godtgørelse for rente.</i>"

Link: http://www.familieadvokaten.dk...

Der står ikke noget konkret om dit specifikke tilfælde, men prøv at spørge ad. Det kunne jo være ret interessant. For så kunne de jo være, at nogle af os skulle have lidt klejner tilbage ;)



Emerpus
 
Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 09:13:22
Svar/Indlæg:
626/20
Vi har været igennem spørgsmålet før, læs f.eks. denne tråd:

http://www.overclocking.dk/for...

Det korte af det lange er, at da du har sendt din Hardcano 12 tilbage som følge af en mangel (sådan som jeg læser det du skriver), skal forretningen dække dine udgifter til fragt. Dette følger af Købelovens § 78 stk. 4 og § 79.

Du kan dog kun få refunderet fragt "i rimeligt omfang", hvilket i praksis vil sige at Postdanmark er ok, men at sende varen retur med privatjet og kræve udgifterne for det, går selvfølgelig ikke...

At forretningerne ofte er virkeligt dårlige til at overholde loven på dette område er så en anden sag. Jeg har f.eks. senest kontaktet Midt Data 5 gange for at få mine udgifter til fragt retur, efter at de sendte mig et drev i en forkert farve. Men jeg fik aldrig mine 46,50 kr, da jeg ikke gad at blive ved med at gøre dem opmærksom på det. Dette ændrer dog ikke på at loven er helt klar, så du skal bare blive ved med at insistere. ;)



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 19:58:41
Svar/Indlæg:
389/13
Kontaktede forbrugerrådet (via mail)

Fik dette svar:

"Når varen er fejlbehæftet i Købelovens forstand, skal returnering og ombytning ske uden udgift for forbrugeren. Du har altså krav på at få forsendelsesomkostningerne refunderet"

En mail jeg gemmer, hvis jeg en dag skulle få problemer.

Det skal tilføjes at jeg har snakket med forhandleren som uden problemer ville give mig alle mine udgifter tilbage (www.shg.dk )

PS: SHG skrev følgende om min larmende Hardcano 12:

"Det er en standard fejl, ikke noget vi kan gøre noget ved"

Virkelig klasse Thermaltake!!!

Tak for hjælpen gutter :)