-> #5
Tjah... lad mig så sige... toché! :00
Kom igen. Støv er rigtig nok dødt organisk materiale. Men hvilket dødt organisk materiale er ledende?
Nada!
Og nu skal jeg sige hvorfor:
Fordi at det er dødt!
Ret banalt.
Og i grunden: Hvordan i himlens navn kan du forsvare det argument med: "at det er meget lidt". Som de fleste sikker ved, så sidder der en masse lede kontakter på bagsiden. Hvis støv er ledende, hvorfor så ikke beskytte bagsiden?
Nemlig. Det er fordi, at det intet hold har! So simple...
Grunden til at det vender "nedad" er, at det er fuldstændig ligegyldigt. Der var ingen problemer med ISA, så hvorfor i alverden skulle der være det med PCI?
Grunden er, at støv er "isolerende". Forstil dig en slags "rockwool" der ligger på forsiden af kortet (hvor alle de varme komponenter sidder), ville nok medføre en tilstrækkelig isolation således at de forskellige IC-kredse ville blive unødigt ophedede.
Det var det man fandt ud af med ISA bl.a.
Det er så banalt at det er ret så intetsigende. Men så igen: Det har jo virket i over 10 år. Og det er først nu, at vi ser en egentlig ændring i selve bus-strukturen på hele interfacet.
PCI-broen er den del af computeren der har undergået mindst innovation. Selvsagt: Det har virket. Men som standarden er i dag, hvor stadig varmere komponenter, samt et krav til en større busbredde gør, at PCI ikke længere kan "fodre" de hungrende enheder.
At bruge argumentet, at støv er elektrisk ledende er, undskyld mig, en anelse til grin... :r