Fejl i systemet - men hvor?

Diverse d.  17. juni. 2004, skrevet af Tob
Vist: 244 gange.

Tob

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 22:21:37
Svar/Indlæg:
30/10
Hej folkens

Jeg har for nyligt fået nyt mobo + ram (a7n8x-e deluxe og 2x256mb corsair ddr3200). Efter at have installeret winxp + diverse opdateringer og de seneste drivere til mit grafikkort (56.72) prøvede jeg at benchmarke med 3dmark01se - jeg fik ca. 11500 i score - men jeg havde ikke kigget på testen da jeg efterhånden har set den mange gange! Men så i dag, da jeg ville have mig et spil colin mcrae 04 fandt jeg ud af der er noget grueligt galt :o

Jeg begyndte at spille, men det var som om grafikken ind imellem halter bagefter (lagger/hakker), som om en eller anden form for hukkommelse ikke kan følge med (?).. Så måtte jeg prøve 3dmark01se igen, denne gang fik jeg en fejlmeddelelse ca. 3 tests inde: "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" med den velkendte blå baggrund :l

Nå, jeg plejede før i tiden at køre med ældre drivere da jeg har fået bedre resultater med disse. Derfor installerede jeg version 43.45 af nvidia's drivere, og kørte 3dmark-testen igen. Jeg kunne stadig se at grafikken haltede bagefter nogle gange, men denne gang kørte den hele testen igennem uden andre problemer, og jeg fik en score på 12500 (yderst tilfredsstillende efter min mening..). Men en ting er "teoretisk" og en anden ting er praksis - jeg kan ikke bruge den høje score til noget, når det hakker som ind i h...... når jeg spiller :x

Nogen der har et bud på hvor fejlen kan ligge?

Tob

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 22:23:51
Svar/Indlæg:
30/10
- 12117 3dmarks var det..

SVK

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 23:07:08
Svar/Indlæg:
162/12
Prøv at teste dine ram med memtest

Tob

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 23:26:06
Svar/Indlæg:
30/10
Jeg har forsøgt, men jeg kom ikke længere da jeg fandt ud af man skulle bruge et diskette-drev - er der en version til windows hvor man ikke skal boote i dos eller noget?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2004 23:34:47
Svar/Indlæg:
1996/65
Memtest er et test program som man skal boote fra ... man kan altså ikke køre det i windows ...

Du kan både køre memtest fra diskette ... og fra CD ... og kan hentes her ...
http://www.memtest86.com/

Der findes også en nyere (ved dog ikke om den er bedre) udgave af memtest ..nemlig memtest+ ... den kan findes her ...
http://www.memtest.org/

Tob

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2004 23:41:50
Svar/Indlæg:
30/10
Ok, mange tak - jeg brænder det på en cd-rw..

Jeg har lige fundet ud af noget underligt. Jeg prøvede at lukke de få programmer jeg havde kørende i baggrunden, bl.a. motherboard monitor 5 - og da jeg lukkede det holdte det op med at lagge på den måde der.. Men inde midt i en 3dmark test lukkede programmet pludseligt ned uden nogen fejlmeldinger eller noget - så jeg tester lige rammene for en sikkerheds skyld. Ellers bliver der nok bare reinstall af winxp, da det opfører sig lidt for underligt :l

Men tak for hjælpen gutter.

The

Elitebruger
Tilføjet:
18-06-2004 07:55:20
Svar/Indlæg:
1836/61
Har du nogle fejl i WinXP logbogen.
Logbogen findes ved at højreklikke på Denne Computer og vælge Administrer samt logbogen og programmer.

Hvis der er mange FEJL=Røde X'er kan de sandsynligvis løses de fleste med en kommando promt og din winXP CD.

Men må sige der bør ikke være disse fejl i frisk installeret windows, undtaget ved dårlig CD og/eller CD-drev.

Det lyder dog som en hardwarefejl et sted, og RAM er et fornuftigt sted at forsøge først.

Tob

Superbruger
Tilføjet:
18-06-2004 23:00:41
Svar/Indlæg:
30/10
Nej der er ikke nogen fejl i logbogen. Jeg har lige kørt memtest86 + v1.15 i 7 timer og 13 min, uden en eneste fejl, så det er ikke rammene.

Men jeg prøver reinstall at winxp, og ser om det går galt igen..