Erfaring med SilverStone SST-ST30NF (Fanless)

Diverse d.  19. juni. 2004, skrevet af joergensen
Vist: 434 gange.

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2004 14:42:11
Svar/Indlæg:
121/20
Tænkte jeg lige ville give en opdatering på ovenstående PSU:

Havde en NorhtQ før, men den er virkelig skod og var desuden begyndt at larme rigtig meget!

SilverStonenen er i virkelig god kvalitet :D - passer bare godt til et aluminimums kabinet (har Lian Li 6070A).

Mit system er:
Asus P4P800 (passivt kølet NB)
P4 2,8 HT (ikke OC) + TR SLK947-U m. 12 dB Pabst 80mm blæser.
1 GB RAM
HIS IceQ R9800pro gfx (med blæser der blæser Kabinet-ud)
12 dB Pabst 80mm blæser til Kabinet-ud.

Temperatur med NorthQ (via ASUS-probe - CPU/MB):

Ved opstart: 26/25
Efter 3DMark 2001SE test: 48/39
Efter en 1/2 times computerspil: 55/52
Efter en 1/1 times computerspil: 58/52

---

Temperatur med SilverStone (via ASUS-probe - CPU/MB):

Ved opstart: 27/24 (...dagen efter)
Efter 3DMark 2001SE test: 48/39
Efter en 1/2 times computerspil: 58/56
Efter en 1/1 times computerspil: 62/58
Efter fortsat computerspil stabiliserede den sig på 63/60

Herefter slog jeg gfx-blæser ned på lav omdrejningshastighed:
- roligt stigende og stabiliserende på 68/61 efter flere timers spil.

...

PSU'en er i kontakt med toppen af kabinettet og dette virker fint som en forlængelse af heatsinken, så toppen af kabinettet bliver ret varmt og det spreder sig ud over det meste af toppen. Siderne bliver ikke specielt varme.

PSU'en er ikke varmere end heatsinken på PSU'en.

PSU'en har en lampe der begynder at lyser rød når ydersiden af heatsinken bliver varmere end 55 grader - den begyndte ikke at lyse rødt på noget tidspunkt (...ved ikke helt om det er noget godt tegn, men den var aldrig varmere end at man godt kunne røre ved den uden at brænde sig (selvom den var varm!)).

Umiddelbart virker den mere stabil end NorthQ'en - volt mv., men det er ikke noget jeg har forstand på...

Alt i alt super kvalitet. Har sat en Kabinet-ind blæser i kabinettet, men har ikke målt på det og overvejer at sætte en fanmate til for at få hastigheden lidt ned.

Der er ikke meget larm fra computeren nu, dog

12 db + 12 db -> 15 db
11 db + 12 db -> 14,5 db -> ca. 18 db

Ved som sagt ikke helt om den sidste kabinet-blæser er de ekstra 1,5 db værd...

Gfx larmer 18 db på fuld hastighed, så med den på maks bliver det i alt 20,5 db.

Bemærk at PSU'en ikke er helt lydløs - den brummer lidt (det er muligt at det kommer fra noget at det andet grej - men alle blæsere var slået fra), men ikke noget der kan høres når man er bare lidt væk fra computeren/kabinettet er lukket).

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2004 03:48:43
Svar/Indlæg:
1016/19
Interessant indlæg.

Jeg må også indrømme, at jeg syntes at testen her på Hardware-test.dk af en fanless Silverstone var lidt unfair, idet den kun blev testet fritstående. Det virker da helt logisk, at designerne af sådan en PSU har kalkuleret med kabinettets evne til at lede varmen væk. Det virker som om, dine erfaringer underbygger, at det er sådan man bruger sådan en dims :)

Dog forstår jeg ikke, at din NorthQ var skod og larmede meget. Efter min erfaring er det en både god og lydløs PSU...

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2004 13:03:59
Svar/Indlæg:
121/20
Medgivet - jeg er muligvis lidt for negativ overfor NorhtQ'en, men det skyldes at jeg måske har taget de 12-17 dB lidt for bogstaveligt...

Den larmer væsentligt mere ved normal belastning ved ovenstående system - det er rart at være fri for den :D

Mit gfx lever derimod fuldt op til specifikationerne! på lav hastighed mindre end en 12 dB-pabstblæser (de hævder 11 db, så det passer nok meget godt) og ved fuld kraft kun 18 dB - NorthQ'en overdøvede klart gfx'et så derfor min negativitet...

Nu her mens jeg sidder og surfer og ser TV på computeren kan jeg knap mærke psu'en - den er kun et par grader varmere end stuetemperatur, mens såvel gfx og cpu er rimelig varme allerede nu. Har desuden slået den ekstre kabinetblæser jeg købte fra, da den ikke gav nogen væsentlig reduktion.