Nye harddiske

Diverse d.  20. juni. 2004, skrevet af -eXo-
Vist: 336 gange.

-eXo-

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2004 23:18:01
Svar/Indlæg:
172/48
Ja så brændte min gamle 60gb maxtor sku af lige da jeg fik stillet op til LAN! (nedtur).

Ved godt oc.dk ikke rigtig er til den slags spg. men edbpriser.dk's forum er lidt snoppet med deres admin's. Min mening.

nå men jeg står og mangler en ny eller nye diske.

kommer an på hva jeres mening er:

Skal jeg købe en Raptor 70gb ca. og så kune bruge den? (klare mig fint med 60 gb plads så det er skam ikke det).

Eller:

Skal jeg købe 2 diske af sata150 og køre raid på mit NF7-s ?

jeg regner med at det skulle være 2x120 gb maxtor diamond plus 9 8 mb cach og 7200rmp sata 150.

Men lad mig høre jeres meninger og erfaringer. beløb ca. 1500kr

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2004 23:21:38
Svar/Indlæg:
2664/97
En raptor til C: også en 120/80gb til resten hvis du alligevel ikke bruger så meget plads.

Men ville nok vælge hitachi diske frem for maxtor. Har selv 2 * 120Gb 8MB @ Raid 0 og det er nice, de siger ikke noget som helst..

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 02:02:21
Svar/Indlæg:
1015/47
Den Maxtor Diamond Plus 9 120 GB HDD bliver mildest talt brandvarm.. Samlede en PC til en ven, hvor jeg smed en sådan i.. Og det var da intet mindre end en fejltagelse! x( .. Men nu er det jo ikke noget som ikke er så galt at det er godt for noget!.. De har skippet komfuret, og stilt computeren ud i køkkenet, den er fortræffelig at lave spejlæg på!.. :00

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 02:14:23
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er en kæmpe fejl at tro det er harddiskens skyld den blir varm.

Hvis ( Jeg siger "hvis" ) man er en klaphat til at sørge for en anelse luftcirkulation omkring alle de komponenter i maskinen der bliver varme, så ender man med en død disk. Det er nemlig ikke et spørgsmål om at en disk bliver varm, for en harddisk yder måske 5-10 watt varme ( kender ikke det nøjagtige tal ) men hvis det overhovedet ikke kan komme væk, så hober det sig bare op. Når så ejeren mærker på disken bliver han fejlagtigt overbevist om at det er en "varm disk".

En 40/50/60/80mm blæser på 5-7 volt er umulig at høre og kan fint klare køling af harddiske. Bare luften lige akkurat flytter sig, så er det mere end tilstrækkeligt.

Om du tager den ene disk fremfor den anden er mest et spørgsmål om "religion", hvor irrelevant og komplet tåbelig en sådan ting end måtte være.
Jeg har haft mange dårlige erfaringer med IBM diske tidligere, men skiftede for nyligt fra 3 x 120 gb Maxtor til 1 x 160 + 2 x 120 Hitachi på grund af de skratter en anelse mindre når de arbejder. Jeg fik desuden et godt tilbud på dem og skulle alligevel bruge flere fordi jeg skulle bygge 2 af mine maskiner om. Alle mine harddiske sidder enten med 1 cm luft omkring sig eller med en uhørlig blæser til at køle dem - og jeg har ikke haft nogle fejl på diske de sidste 2½ år..... :00

Køb hvad du vil, men jeg foreslår du køler det. Så bliver du ikke skuffet ligegyldigt hvad du ender med at vælge. ;)

-BigFooT-

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 02:24:02
Svar/Indlæg:
141/13
Jeg ville vælge den "store" raptor hvis du alligevel ikke skal bruge mere plads - eller 2 af de små i raid 0 hvis det skal gå rigtig hurtigt.

Lusingando.

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 02:46:12
Svar/Indlæg:
1015/47
Nu er det ikke alle kabinetter der tager hensyn til køling af harddiske, og i min vens kabinet, skruede jeg hardisken løs igen, og lavede et elastikophæng til den i et drev slot. Men ak, den blev stadig brandvarm, og det før den når ind i Windows, og så skrattede den en del når den blev belastet. :00 .. Desuden så er jeg ikke den eneste som har dårlige erfaringer med netop denne disk (120 Gb), en anden af mine venner har tilmed oplevet flere af disse diske gå op i røg!.. :l .. Så at det bare er mig der har været uheldig, dét tvivler jeg da på.. ?:(

Mit råd er bare; Hold dig fra Maxtors 120 Gb harddisk. :x

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:23:50
Svar/Indlæg:
3162/78
hvis du ik bruge særlig meget plads ville jeg også vælge 2*raptor 36GB! men på den anden side hvis man har pladsen bliver den sq også brugt. så 2*160GB SATA hitachi diske ville nu også være fint!

-eXo-

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:39:32
Svar/Indlæg:
172/48
Jeg tror ikke på at varme bliver et problem jeg har et maxi tower og ca 10 køler (3 i front). samt der er vandkøling til cpu, chipset, gpu.

Det der bekrymrer mig mere er at ca 50% af alle kommetare til disken rundt omkring er erfaringer der siger "DØD". efter kort tid.

Jeg ville max gerne have hitachi men jeg syntes de 27kr forskle fra 120gb udgaven til 160gb udgaven vil jeg gerne give.

Men så vil jeg sku også gern lige give de sidate ca 50kr mere for at få 2x36,7gb raptore, men raptore skulle larme som en værre omgang tinitus.

Så økonomisk vil jeg vælge maxtoren plus 9 stadig men om vil vil tage den chance at de brænder sammen efter kort tid er lidt skidt når de skal køre raid 0.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:57:55
Svar/Indlæg:
1581/5
maxtor diamondmax 9+ er efterhånden en 2 år gammel model, den er langt fra den hurtigste, men til gengæld larmer den mere end de fleste andre ;)

raptor's vil helt bestemt være "hurtigst" men på bekostning af en smule støj, men har man først vendet sig til lav søgetid, så vil 7200rpm ikke kunne "tilfredsstille" en igen ;)

Det vil mest af alt komme an på hvad du vil ofre af penge, du vil få et fint og hurtigt system med en 160gb hitachi disk, men en raptor vil lige give det sidste.

-eXo-

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2004 19:33:12
Svar/Indlæg:
172/48
Jeg har lige modtaget mine nye disk idag og vlaget faldt på Maxtor diamond plus 9 120gb 8 mb casch.

Jeg var bange for at de enden skulle være mandags diske der larmede eller at de blev alt for varme til at kunne køre ordeligt.

MEN jeg er ikke i stand til at høre dem når kabi siderne er på skal helt hen til for at kunne høre LÆKKERT!

Varme? tja måske en smule men ikke noget en enkelt 80mm nemt kan klare det er sikket!

yddelse: Syntes de køre ginialt godt i en Raid 0, indstallerede WinXp Pro på 5,6min og Sandra siger 58864p så det skulle være vældig godt jeg er ihvertfald MEGET glad..

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2004 22:21:57
Svar/Indlæg:
2870/65
#7 Øhhh.....raptor larmer...ikke her hos mig.

Mine raptor diske larmer ikke ret meget...har 3 af de små og en af de store...mine andre WD diske larmer mere end de gør. Måske har jeg bare været heldig. :e

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2004 23:01:44
Svar/Indlæg:
378/106
vil vælge raptoren :)

-eXo-

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2004 23:47:38
Svar/Indlæg:
172/48
Steen: hva score du i sandra bench? kunne godt tænke mig at se score for en raptor..

Syntes satme det køre godt mine diske og hvis en raptor er syg i forhold til så er det vildt :D