God foretnings skik og moral på oc.dk

Om siden d.  21. juni. 2004, skrevet af EQuiNoX
Vist: 813 gange.

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 09:56:15
Svar/Indlæg:
62/11
er jeg virkelig den eneste som er træt af den måde visse personer fører deres auktioner på.

en auktion bliver stablet på benene.
der liver sat en slut dato og tids punkt.

så skulle det vel være nemt for alle at se hvordan auktionen skal foregå.

men det sker alt for tit at metoder fra det berygtede hol.dk bliver taget i brug .. både af sælgere og købere.

overbud pr. mail/ msn / PM
bud som ikke bliver listet så andre kan se dem. ( og måske byde over.)
sælgere som ikke overholder deres egne deadlines.
sælgere som ikke besvarer spørgsmål i deres salgs tråde.
sælgere som ikke laver handler bag ryggen på de andre bydende.

der er massere af eksempler på disse ting i salgstrådende her på forum.
og nu er jeg ikke bare sur over at være blevet overbudt, men mere sur over det faktum at jeg ikke blev givet chancen for at overbyde igen.
men det er svært at overbyde når man tror man selv har det højeste bud.

jeg håber vi sammen kan sætte en stopper for denne her form for salgs tråde.
jeg har i det 1½ år jeg har været på dette forum oplevet det som værende et seriøst forum, hvor man kan få god hjælp og møde seriøse mennesker.
lad ikke vort kære forum forfalde til det kaos som hersker på HOL.dk

til staff: evt lave regler for salg og køb på forum for at undgå disse åndsvage episoder.
ikke at det nogensinde vil kunne hindre folk i at lave den slags, men måske få dem til at tænke sig bedre om, hvis der lurer en trussel om deaktivering af konto ligesom i alle de andre kategorier man kan poste i.

har ændret overskrift fra:
OC.dk sælgers marked ligner snart Hol.dk

til det nuværende

gogge

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:10:40
Svar/Indlæg:
589/75
Giver dig fuldstændig ret ..

Har også oplevet det en del gange af man bliver overbudt vis han mail eller andet :00

Og dem der ikke vil sælge anyweys , vis de så bare ville skrive det i stedet få af lade indlæget køre ud :l

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
21-06-2004 10:11:04
Svar/Indlæg:
4295/306
ENIG!

Jeg har også mange gange tænkt "hold kæft nu går der HOL.dk i den" - specielt når der bliver solgt koncertbilletter, dykkerure og alverdens anden ragelse der ikke har en pind med computere eller overclocking at gøre! Til det formål findes der masser af andre annoncesteder!

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:12:33
Svar/Indlæg:
62/11
har personligt ikke noget mod diversitet i de varer som bliver solgt ger på oc.dk
så længe handlerne forløber på en fornuftig måde

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:19:56
Svar/Indlæg:
830/15
Kan kun slutte mig til i andre, det er forkasteligt at folk ikke passer deres handler - eller overholder de ting som de selv har sat af kriterier.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:28:22
Svar/Indlæg:
406/19
Som jeg sagde tidligere, jeg er enig med dig :)

Som du siger, der burde også være plads til de andre ting men jeg syntes ikke man behøver "opdele" det i flere katagorier. Desværre er der en del der har lidt ondt i sulet over at folk opretter en salgstråd med fx. et ur eller knallert. Jeg vil mene at hvis folk ønsker at forsøge sig med at sælge noget der kan komme andre til gode så lad da det være ok :)

At man måske får bedre held med at sælge et ur på fx. qxl.dk eller dba.dk , ja, så lad folk om det. :)

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:34:59
Svar/Indlæg:
2540/228
og det er sgu svært at indele, folk har jo tit en ordenlig røvfunld hw til salg både mobo, cpu og psu

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:36:17
Svar/Indlæg:
3162/78
#0 ENIG!

Jeg syns også det er oki at sælge andet end computer-ting herinde men det er jo en smags sag!

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:37:08
Svar/Indlæg:
3329/182
Jeg kan også kun være enig, men mener nu mere det drejer sig om eventuelle købere, men det er rigtigt at sælger bør informere noget mere i tråden, hvis han modtager bud via mail eller msn.

Dog synes jeg at tråde lige for tiden har en tendens til at blive spammet uden grund. Det har blandt andet været, hvor sælger har sat en høj pris, hvorefter de første 10 allerede begynder at fortælle at prisen er for høj og for tæt på nypris. Men lad da være med at skrive og vend det døve øre til, så skal sælger nok finde ud af det selv og sætte prisen ned - eller det kunne være der gemte sig en der gerne ville give en høj pris, men så bliver skræmt væk.

Der er også begyndt at komme et par tråde som i min forfatning ikke har så meget relation til oc.dk - blandt andet var der en der skulle af med sin Puch Maxi og nogle er begyndt at sælge ure. Synes vi skal bestræbe os på at det er et hardwareforum og ikke en egentlig auktion. Har da egentlig også set nogle der vil købe biler og nogen der vil sælge splatter gypter.

Tillige synes jeg man bør skrive en kommentar i brugerens gæstebog hvis man fx har lavet en god handel med en bruger eller en dårlig, hvilket kunne være med til at give andre en sikkerhed og så vil jeg "#"¤#%" på om det kan krænke vedkommende for i bund og grund kan vedkommende bare sørge for at handlen er okay ;)

Just my 50 cent :)

gogge

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:37:48
Svar/Indlæg:
589/75
Ja mange af dem der forsvinder har kun lige lavet en hurtig profil og så er det det burde man ikke kunne lave noget så man f.eks skulle :

Have 50 svar f.eks fra andre tråde

eller de skulle udfylde fuld profil

altså vis man skulle lave en slag eller købs tråd ?? :00

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-06-2004 10:38:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
jeg venter på et geforce2GTS som jeg byttede mit Voodoo5 5500AGP med.... har ik set skyggen til det, det er ved at være over en uge siden... sorry jeg brokker mig her, men er temmelig muggen over det :00 x(
Regler vil være en rigtig god ting, jeg vil takke mange gange for det!!

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:40:19
Svar/Indlæg:
2540/228
ok fair nok :)

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:46:12
Svar/Indlæg:
2540/228
fra std var den da? :00

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:49:45
Svar/Indlæg:
2540/228
det andet lyder da bedre! :p :00

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:53:23
Svar/Indlæg:
1155/43
Gutter...

Jeg forstår udemærket jeres fustration over måden som nogle ting bliver solgt på. Det er helt sikkert irriterende at nogle ting bliver solgt til folk via email eller PM. Men sælger må altså angive i sin tråd at han enten kun tager imod bud i tråden eller er ligeglad. I sidste ende går det jo ud over sælger at han sælger til en i pm, da ham jo ikke ved om der er nogen der vil overbyde den - ik ?

Med hensyn til det Gogge siger med at vi skal gøre så en bruger ikke kan sælge noget, inden han har 50 svar.
Hvis vi gjorde dette så kan du være 100% på at visse brugere ville spame forumet med totalt ubruglige indlæg og posts indtil vedkommende havde de 50post.

Jeg kan kun opfordre til at når salget forgår af en bruger med få posts, så tag jeres forbehold. Det skal man forresten også gøre alligevel, for man kan altid blive snydt på den ene eller anden måde.

I skal også huske alle sammen, at når i sætter noget til salg, så kom med en god salgstråd. Jeg ser alt for tit at folk bare skriver f.eks. "Lydkort sælges". Dette ender ud i at de første 15 posts i den tråd er spørgsmål til sælger omkring produktets alder,stand, om der er kvittering osv osv. Dette er som alle nok kan se ikke videre optimalt. Jeg opfordre sælgere til at skrive en udførlig og brugbar salgstråd, og købere til at stille evt. spørgsmål i PM.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:56:20
Svar/Indlæg:
1881/217
Jeg giver jer alle helt ret.

Men har I overvejet, hvordan reglerne skal blive overholdt, og hvem der skal være "politi mand"?

Der skal slet ikke hærske tvivl om, at jeg giver jer ret.

Men hvad skal der ske sælgeren, hvis der er en sælger der har fået et bedre tilbud over MSN, eller hol.dk?
Og hvem skal afgøre at denne sælger har været en sur-sut, fordi at han har fået et bedre tilbud?

Hvordan vil I have det med at blive opfattet som en Mande-Kælling, fordi at i har sat noget til salg her på OC.dk, men måske bliver ringet op af en køber, der har snakket med din bedste ved, og hørt at du har sådan en smart ting til salg, og vil give 50% mere end du har den til salg for på OC.dk? (Ikke fordi at det er sket for mig, men HVIS nu)

Og hvorfor skal man sværtes til i sin gæstebog, fordi at man kan sælge en ting dyrer hos en, end hos en anden?

Vil godt lige sige det igen, jeg giver jeg stadig ret.

Giver jeg mening, eller skal jeg bare holde mig væk? :e

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 10:58:57
Svar/Indlæg:
3329/182
#20 Jeg skal gerne være politimand, men så skal det også stå i min status :p :e

Men jeg synes bare at hvis man modtager et bud via msn, mail eller pm - så offentliggøre man det i sin salgstråd.

Ps. Hold dig væk 8) :e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:04:05
Svar/Indlæg:
1881/217

Det ved jeg du vil - Poli^ZepTo :e

Det er rigtig nok - det er det eneste der er moralsk rigtig at gøre - men hvor mange brugere her på nettet har morale som os der sidder og skriver i denne tråd? :)

Ps. Tror at der skal mere end en Poli^ZepTo til at få mig til at holde sig væk :e

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:05:50
Svar/Indlæg:
2540/228
Nu snakker i så meget om antal posts, antal tegn osv., men kan det egentlig ikke være ligegyldigt??? hvad vil du bruge det til at en har skrevet 10000+ tegn???

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:05:51
Svar/Indlæg:
1881/217

Det ved jeg du vil - Poli^ZepTo :e

Det er rigtig nok - det er det eneste der er moralsk rigtig at gøre - men hvor mange brugere her på nettet har morale som os der sidder og skriver i denne tråd? :)

Ps. Tror at der skal mere end en Poli^ZepTo til at få mig til at holde sig væk :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:08:24
Svar/Indlæg:
3712/44
Jeg tror det ender i at være et spørgsmål om moral og etik. Og det tror jeg desværre ikke man kommer udenom, uanset hvormange regler man laver for køb og salg.

I sidste ende er det sælger der suverænt afgør hvad han/hun vil sælge for og til hvem. Det der ofte slår mig er, at at mange har én opfattelse af hvad der er "korrekt" når de selv føler at de er blevet "snydt" af en sælger, og en lidt anden når de selv sælger en vare og (forståeligt nok) vil have maks pris for varen...

Jeg har selv handlet en del herinde, og har både købt og solgt. Et par gange har jeg som sælger snydt mig selv for adskillige hundrede kroner fordi jeg havde lovet at sælge noget til én, og har holdt mit løfte, selv om der senere er kommet et bedre bud. Jeg har omvendt også, ved mere end én lejlighed, prøvet at blive "snydt" af en sælger, der havde indgået en handel, men hellere ville have de sidste 1-200,- kr med end at holde sit ord.

I sidste ende kan sælger gøre hvad han/hun vil. For mig er mit gode navn og rygte mere værd end nogle få hundrede kroner. For nogle er det anderledes. Jeg er sådan set ligeglad med hvordan de andre gør, bare jeg har det godt med det jeg laver. Men det er klart at jeg ikke igen gider byde på varer hos en person, der ikke holder en aftale.

Man kan diskutere brugen af PM's i handler, jeg har selv brugt dem fra tid til anden, hvis jeg f.eks. har været forhindret i at deltage i en auktion inden "deadline". Umiddelbart vil jeg mene at det er en fordel at få alt frem i tråden, men igen vil jeg mene at sælger har lov til at sælge til hvem, for hvad og hvornår det passer ham/hende. Alt for mange kommer IMHO med nærmest latterligt lave bud i salgstrådene, og "whiner" så over at være blevet overbudt af én via et PM til sælger. Så kom dog med nogle reelle bud i trådene, så bliver PM's lige pludselig ikke så attraktive at bruge mere....

Nå ja, og så er der alle de inderligt ligegyldige kommentarer der ofte kommer i salgstråde, som oftest angående prisen. Hvis du synes prisen er for høj, så lad være med at byde..... Det kan tilsyneladende være en uoverkommelig opgave for nogen herinde.

Tror desværre heller ikke at en rating af folk som køber/sælger er en holdbar idé, dels fordi der med sikkerhed ville komme en masse ligegyldige kommentarer, og dels fordi den stakkels server ikke kan klare flere oplysninger..... :r :e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:08:59
Svar/Indlæg:
1881/217
Det var ikke for at skælde dig ud, Poli^ZepTo, at jeg lavede dobbelt post.

Aner faktisk ikke hvad den havde gang i?! :l

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:15:22
Svar/Indlæg:
1155/43
1_2_know <---

Jeg bruger for tiden en del tid på at fjerne indlæg som ikke har relevans i salgstrådende, jeg har også fjernet en del i tråden som #0 omtaler.

Grunden til at der på det sidste ikke har været brugt særligt meget tid (ligeså meget som normalt ihvertfald) er at en stor del af crewet har haft læseferie/eksamen den sidste måneds tid.

Men ansvaret ligger hos os alle. Vi som crew kan ikke alene gøre forskellen. Viljen skal også ligge hos brugerne af oc.dk.

Med hensyn til den nye side 1_2_know, så har vi selv 100vis af forslag til forbedringer som vi ligge i den nye version. Statistik over hvor mange svar/indlæg hver bruger har lavet, ligger altså nok ikke særligt højt på den liste. Der er utroligt mange ting som skal forbedres til det nye site, så Dark-Mixer & Co. har allerede nok at se til som det ser ud nu.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:16:54
Svar/Indlæg:
6052/189
#27:

efter du har postet noget, skal du lige ud på forsiden og tilbage igen inden du begynder at F5'e... ellers dobbelt-poster den... 8)

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:17:47
Svar/Indlæg:
3329/182
#27 Det går nok - jeg fattede ligesom din smiley :e

Poli^zepto - det skal jeg da hedde når jeg antager min nye position :p :00

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:26:41
Svar/Indlæg:
846/74
Jeg tænkte på om man ikke kunne lave en "skabelon" noget i retning af vores profiler, som man skulle udfylde, for at lave en salgstråd?

F.eks. noget med deadline, og mange flere nyttige oplysninger

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:28:14
Svar/Indlæg:
1881/217

Det ved jeg godt, problemet var bare at jeg kun klikkede en gang på "Ok" (Send post) og klikkede på billedet i toppen, også ind i tråden igen, også så jeg den dobbelt post?! :)

Vidste godt at du ville forstå den :)
(Kan jeg godt huske din hurmor fra en anden tråd hvor alle ikke var i lige godt humør) :e

Det var ligeså meget for at andre ikke skulle blive fornærmet på dine vejne og knalde en sikring af på mig (Oplevet på Hol.dk) :e

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:29:08
Svar/Indlæg:
4263/107
#0 Jeg var ufatteligt tæt på at svine ham til, ham som har fået dig til at koge over, her i nat x(

Han sætter sluttidspunkt til kl 00.00.00, og kl 00.04 skriver #0 så at han går ud fra at han har vundet, da der ikke havde været bud i tråden i 6 timer ca, og at han altså havde det højeste bud 8)

00.15 ca. skriver sælger så at en eller anden, som jeg har aldrig har hørt om herinde har overbudt ham via mail, så det var jo bare ærgeligt for #0....

Hvis det ikke var fordi jeg var mege træt kan jeg da love for at jeg havde flamet den lille møgunge (jeg er ligeglad med om han hedder Jønke :p) langt ind i det næste årtusinde og fortalt ham "lidt" om alm. moral og skik i salgstråde x( x( x(

hol.dk ? Det kan man roligt sige ! :x

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:30:38
Svar/Indlæg:
3329/182
#33 Hehe - jeg kan sagtens tage det ;)

Men vi har sikkert været stive den dag :00

Sorry for OT

#32 Synes faktisk det er et ganske godt forslag at man udfylder en formular når man vil sælge sine hardwaredele... ;)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:34:40
Svar/Indlæg:
4263/107
#32 Sad også og tænkte på det, men glemte det helt i min vrede igen x(

En lille formular af en art hvor man udfylder nogle af de gænge ting som produktet, alder, kvitering, navn og adresse på sælger, etc. :p ;)

Poli^zepto <-- Uuuuuh, i like that :p

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:40:31
Svar/Indlæg:
3329/182
#36 Forvent ikke at jeg opretter en bøsseklub med latex politiuniformer :p ;) :e

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:46:22
Svar/Indlæg:
4263/107
#37 *aah, hva' sir du til mig smukke*

*troede da ellers at du var til det frække! :f*

Sry for OT :r

:e

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:46:44
Svar/Indlæg:
602/17
Lars>> Hørt! 100% Enig.

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:47:42
Svar/Indlæg:
1155/43
Stamps... Skriv en PM til Dark-Mixer, han er interesseret i alle konstruktive forslag.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 11:55:24
Svar/Indlæg:
4263/107
#40 Done 8)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:09:15
Svar/Indlæg:
2664/97
2# Man kan da sagtens bruge oc.dk til at sælge andet end HW ligesom man sagtens kan snakke om andet end HW og computer, så det emd man skal finde en anden side synes jeg nu ikke man behøver.

6# ;) yes :)

11# Har også lagt mærke til at folk whiner i en salgs tråd over de synes den er for dyr. Og synes folk det jammen så kan de da bare smutte. Det er sælger der bestemmer det HELE og han bestemmer fulstændigt selv hvordan han vil køre tråden. Og har folk alligevel noget at indvenne i en sådan tråd så synes jeg de kan sende en PM til den person, så tråden ikke bliver spammet!!!
Jeg har nu ikke noget imod at folk sælger andre ting her på oc.dk, selvom det ikke lige er HW relateret så kan man godt sælge det, eller snakke om det!

12# På det pungt kan jeg slet ikke være enig!! Hvad er der galt i en gæst som kommer og opretter en profil og sælger noget, han kan da være mindst lige så ærlig som nogen anden her inde. Og det med de skal have 50 svar.. hmm nej, så ender det med der sidder en ny som vil sælge noget og sidder og fylder en masse tråde med miningsløst bæ så som :D jaa weee og det gider vi heller ikke.

13# ja du har ret det holder ikke at brokke sig her, ikke for at lyde sur eller noget, men der er jo ikke andet at gøre end at prøve at snakke med din køber om problemet, det kan jo være der er en grund.
Ja det kunne være godt med nogle regler. Men tror det bliver svært at lave nogle ordenlige nolge. Men kom endelig med forslag hvis du har nogen, og også gerne andre, så kan vi altid prøve at samle dem, og finde ud af noget. En lille skabelon der kunne være i en salgs tråd kunne være noget med, stand, alder, sted, mindste pris, bank/efterkrav og om der er kvitte de kunne være meget gode at have, for så sliper man for mange spørgsmål som 19# siger ;)

20# Ja det har du ret i. Det med regler kan godt blive svært, da alle lige pludselig begynder at lege politimand (hol.dk) og det kommer der ikke noget godt ud af. Og selvom sælger er en sur sut så er han da i sin fulde ret til at sælge til andre, om det er over msn, pm eller mail det er da lige meget. Han KAN og han MÅ. Om det er moralsk rigtigt, er noget helt andet.. :00
Man kan selv deaktivere indlæg i ens gæstebog, så der kun står dem man vil have ;)

21# Yes. Jeg plejer altid at sige hvor jeg ellers har det til salg, og evt. linke til de andre salgs tråde så folk selv kan holde sig ajour, hvis jeg ikke lige er på pletten hele tiden.

22# Det vil slet ikke holde det med man SKAL skrive 2 linie i en tråd før man kan poste, da der er mange svar på blot få ord.

23# lol hehe

26# Kan følge dig i det hele, og det er også derfor jeg siger længere oppe at det kan være svært at lave et regl sæt, da folk selvfølgelige har forskellige hldninger til tingene.

31# Det synes jeg er en meget dårlig idé. Da et kort svar kan være ligeså godt som 3 romaner der er sat sammen. Den funktion med gennemsnits længde af indlæg kan kun være en lir ting som man kan bruge, men som jeg meget meget nemt kan undværre at skulle se på. Og det er ikke fordi jeg selv er en af dem der skriver mange korte indlæg, men synes bare det er en irelevant pop ting som ikke behøves. Dog synes jeg det kunne være en sjov tign at ha så man kun SELV kan se det for sig selv, men at andre kan se den ville jeg ikke synes om. Den vil muligvis også have den funktion at den fik folk til at bare at skrive løs i tråden og bare fylde på med tillægsord og det behøver vi heller ikke. Så tænk lidt over det ;) :)

32# Yes, lidt som jeg har skrevet lidt længere oppe i min tråd (skrev det før jeg læste dit:p)

34# nu ved jeg ikke hvilken tråd der er tale om, og den skal absolut ikke postets herinde da det ikke gacner nogen overhoved. Men igen, det er jo noget om moral og etik om hvornår man vælger at overholde det man selv har skrevet. Og hvad hvis han har modtaget mailen før 24. Men først ser den 00.15?? hvad skal han så gøre. Han sidder med 2 købere, én tror han har højeste bud, mens en anden ved han har budt højere pr. email inden tids grænsen?? hvad skal stakkels sælger så gøre i dén sitiuation. ?:(

Damn det var så en længere smørre hehe :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:16:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle (minus Carpe^Diem)

Jeg synes lige, at I skal tage den lidt med ro...

Som Carpe^Diem siger, så er vi skribenter, superbrugere, moderatorer osv. osv. altså kun almindelige dødelige mennesker, der også har en hverdag at passe.

Hvor utroligt det end måtte lyde, så er det ikke alle i crew'et der er på 24/7.

Som han også siger, så er mange af os netop i gang med en uddannelse og nogle af os har lige været i gang med afsluttende eksaminer. Derfor har det holdt hårdt med at passe både lektier og oc.dk.

Men et eller andet sted, så er det jo også op til jer brugere at holde jer selv, og andre lidt i ørene. Salgsforummet er brugernes, og ikke oc.dk's.

Så "moralen" er netop, at det er JER der skal styre forummet. Vi står kun på sidelinjen parat med alu-bat og knojern, når den slags er krævet! ;) Vi skulle jo gerne kunne slippe om det med reprimander, men af og til er der afstikkere.

Men igen, brug jeres sunde fornuft når I bruger køb/salg. Det er 110% jer selv der styrer det løb.

Ang. det med post-whores. Det er rigtigt, og derfor bør der heller ikke være en tilmeldings-tidsgrænse eller en indlægs-grænse for, hvornår man må poste salgs/købs-indlæg. Igen, I må selv kunne vurdere, om I vil stole på en bruger der har været på længe eller en helt ny bruger.

I kan jo selv se det. Ikke på antal indlæg, eller antal posts, men af simple årsager. Er det en der har været aktiv i forummet, en der er til at stole på osv. osv. Det er jo et eller andet sted en vurderingssag, og vi (crew'et) kan på ingen måde tage ansvaret for jeres dumheder når det gælder handler.

Man kan ærgre sig over at det sker, men der er altid TO parter i sådan en sag.

Men for lige at vende tilbage til det med post-whores. Ja. De findes. Det ved jeg godt, jeg er om nok noget, meget aktiv i forummet og læser stort set alle indlæg igennem. Og useriøse indlæg og svar -brugere får også en lille PM hvis det er krævet, og så burde det være det.

Vi skal ikke lege vagthund over for hinanden, men man må da kunne, igen, bruge sin sunde fornuft.

Det er rigtig at vi ikke er hol.dk, så må det også være op til os selv at holde en vis standard.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:22:07
Svar/Indlæg:
3712/44
NoNig> Ehh ok, så tager jeg den da lige lidt med ro... ?:( Var faktisk ikke klar over at jeg på noget tidspunkt IKKE havde været helt rolig...... :e

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:27:56
Svar/Indlæg:
2664/97
nonig# Jeg ved nu ikke om man ud fra antal post og aktivitet kan sige om en bruger ikke akn snyde, for det kan han jo sagtens. Men kan godt give dig ret i det er brugerne (os) der skal være med til at gøre det til et sted hvor man kan holde ud at være.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:33:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #44

:p

Jeg ved jo hvor ophidset du bliver over den slags! :00

:e ;) :p

-> #45

Det er heller ikke det jeg mener.

"<i>I kan jo selv se det. <b>Ikke på antal indlæg, eller antal posts</b>, men af simple årsager. <b>Er det en der har været aktiv i forummet, en der er til at stole på</b>...</i>"

Jeg siger, at man netop IKKE ud fra antal indlæg og svar kan vurdere det. Men hvis man har holdt øje med brugeren, derudfra, kan vurdere om vedkommende er til at stole på! :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:36:58
Svar/Indlæg:
2664/97
46# oki, my bad :r hehe havde lige misforstået det, selvom jeg læste det igennem et par gange. Men stadig det er svært at bedømme ud fra en brugers opførsel om han kan være en god sælger, men det kan måske give en et indtryk

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:42:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #47

Det er fuldstændig korrekt. Og, som sagt, det er jo op til jer/os at vurdere det.

Jeg henviser også pænt folk til at byde i tråden. Jeg gider ikke det er andet "uden-oms"-noget. Det er unfair og skidetræls, at skulle holde styr på. Men der er nogen der ikke rigtig fatter, at det er nemmere for alle parter, hvis man holder det i tråden, og derfor bliver mopsede og ikke rigtig gider noget som helst...

Men igen, så er det jo bare dem der går glip af den fede handel! :e

;)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:42:32
Svar/Indlæg:
4263/107
#42 Kan da godt lige finde tråden...

http://www.overclocking.dk/for...

Jae... det var så 8 timer fra sidste svar i tråden, til den blev "23:59:59" ;)

Nej, ombestemte mig lige, var lige ved at blive sur igen, men det siger hvist det hele... :00

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:47:28
Svar/Indlæg:
2664/97
49# du skal lige have læsebrillerne på igen, jeg skrev du skal IKKE poste det herind ei denne tråd da det ikke vil gavene noget eler noget!!!

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:49:49
Svar/Indlæg:
4263/107
#51 Og well, jeg er også lidt mongol her til morgen (ja, er lige vågnet :00)

Håber i er overbærende... :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 12:51:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #50

Gah?! ?:(

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 13:49:27
Svar/Indlæg:
1321/45
Jeg er skam enig i det meste af det sagte her i tråden (uden at begynde at kommentere enket-elementer)

Hvis jeg må jeg have lov at komme med et ydmygt forslag, hvad så med at anbefale brugen af:

www.heatware.com , som er et site, hvor kommentarer vedr. køb og salg fra bruger til bruger, kan postes.

Jeg véd det er meget udbredt på www.ocforums.com , hvor jeg da også selv er med.

Det er enkelt og troværdigt, så hvorfor ikke? Selvfølgelig løser det langtfra alle problemer, men jeg er ihvertfald glad for det......

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 13:55:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #54

Det lyder som meget godt, men så skal folk huske på, at det jo intet har med oc.dk at gøre.

Tilsvininger, injurier osv. der måtte finde sted andensteds end overclocking.dk, kan og bør netop ikke føres tilbage hertil. Så det står "jer" jo lige så frit at bruge, som f.eks. #overclocking.dk (IRC).

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 13:55:53
Svar/Indlæg:
3329/182
NoNig -> Hvis I mangler hjælp, hvorfor siger I så ikke til. Jeg ville da meget gerne hjælpe med at kontrollere forumet og da jeg bruger relativ meget tid på siden kunne det passe fint sammen.
Jeg tror heller ikke jeg er den eneste der har lyst, men selvfølgelig skal det jo heller ikke bare være Hr. og Fru. Hvem-som-helst... :r

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 14:17:20
Svar/Indlæg:
2664/97
Jeg ville da heller ikke have noget imod at skulle være med til at holde styr på tingene, og sørge for at her bliver holdt en ordenlig tone. Men jeg synes da det går meget godt som det går nu, men hvis der er brug for noget mere opsyn / ændringer til bestemte områder så tror jeg da epi^zepto har ret i der sikkert er en del der har lyst.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 14:23:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #56 + #57

Jeg skal selvfølgelig ikke sidde og lege boss eller noget, men der plejer jo at komme en tråd/nyhed på forsiden når der mangler folk. Og det tror jeg ikke der gør foreløbig.

"Vi" har blot været optaget af så mange andre ting, men vi har stået på nåle og er nu klar til at eksplodere op i hovedet på jer med den ene fede ting efter den anden...

Men igen. "Vores" funktion er som sådan ikke at rette på jer. Vi skal kun holde jer i ørene når tingene brænder på. Resten er jo op til jer, som brugere at opfordre til en ordentlig tone og bede folk om at opføre sig ordentligt.

Det er meget sjældent at jeg, som crew, har været nødt til direkte at give folk en reprimande.

Jeg opfordrer ikke til selvtægt eller noget, men bare brug af sund fornuft, god tone og en venlig atmosfære over for dem. Der er lidt "bagefter".

Vi er Danmarks nok mest kompetente forum. Det er et rigtig flot forum, som vi kan være rigtig stolte af. Og tonen skulle også gerne være til at holde ud, for dem der nok ikke lige fatter så meget hardware, som så mange andre herinde gør.

Det eneste mere "vi" kan end jer er, at sætte ind når det er krævet. Resten er, som sagt, helt op til jer! ;)

JRH__BTH

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 14:31:36
Svar/Indlæg:
227/19
Personligt bruger jeg meget PM systemet ved handler. Grunden hertil er oftes at jeg ikke ønsker at ødelægge en salgstråd med dumme spørgsmål. Hvis det så f.eks. var et godt spørgsmål, kan sælger eventuelt redigere sin egen tråd for bedre at imødekomme evt. "dumme" spørgsmål.
Synes også godt om det i min egen salgstråd hvis en bruger f.eks. skriver "kr. 800,- ved en handel her og nu".....Kan jeg godt lide hvis prisen er ok hehe :) Og ja så er det nemlig folk kommer med den der "Arh kunne du ikke have sagt det, nu er jeg snydt for at byde over".
Kunne man ikke lave noget system ala qxl.dk eller lign. Ikke til brug i forbindelse med personlige holdninger til en person, men som bedømmelse ved en handel - måske svært at sætte i værk men bare et forslag. Oplever af og til man modtager PM's omkring forespørgsler om andre brugere er gode nok osv.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 15:31:32
Svar/Indlæg:
406/19
Det med spørgsmål vedr. en ting der er til salg, tjah, der syntes jeg det er iorden at stille "dumme spørgsmål" medmindre sælger allerede har skrevet det før. Det kan jo være der er andre der er "lige så dumme", om man så og sige.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 17:10:30
Svar/Indlæg:
1713/31
Noget der ikke helt holder er når en person opretter en salgstråd hvor i der står "HBO: 1000kr" (Som betyder "Højst bydende over 1000kr" til jer som ikke ved det) også det første svar på salgstråden er "Jeg byder 600kr - bare for at starte". Det er kun overgået af når folk skriver kommentare i salgstrådene. "Det hardware ville jeg gerne eje", "Du tager alt for meget for det!!!111 lol", "blah blah er meget bedre at købe"...

Det stinker lidt... var der ikke førhen

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 17:56:14
Svar/Indlæg:
1341/56

hvad med at lave nogle simple regler for salg...

denne er taget fra www.inferno-magic.dk som har et af de bedste salgs forums jeg længe har været i

3. Laver man en auktion SKAL der være MINDSTEPRIS, SLUTDATO og BUDINTERVAL. Desuden er Buyout tit en god idé

og hivs man ikke overholder det bliver den lukket. så er det hele jo så nemt.... hvis der er moderatore til det

Jokerman

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 18:00:57
Svar/Indlæg:
141/80
#43 det vigtigste først. jeg synes at crewet her inde gør et flot stykke arbejde, og jeg mener også vi er danmarsk absolut mest kompetente fora inde for vore felter.

Jeg synes ikke der er noget galt i at bruge PM som kommunikation i en handel eller i noget andet, det er vel for pokker derfor det er smart 🙂 Synes det er helt iorden at byde gennem PM, ICQ eller email, men kan også bedst lide hvis sælger holder sin tråd opdateret. Har selv prøvet at sælge til nogen, og der så kommer nogen og brokker sig over hvordan salget blev foretaget, det er irriterende, men okay så længe de ikke bliver ved. Vedkommende blev ved til jeg blev grov :/ øv

Noget andet som jeg synes er langt mere irriterende end bud man ikke kan se osv. er når sælger opretter en tråd og så bare kaster et link ind og skriver "byd på hol.dk". Det finder jeg så belastende at jeg, selv om jeg eventuelt gerne ville købe tingen, helt og aldeles lader være at kigge. Det er det værste jeg ved som køber.

#62 Førhen, nu lyder du ligesom min afdøde far, dengang jeg var barn var der 10meter sne :P
Det jeg mener er at det man husker eventuelt er lidtd grønnere end det i virkeligheden var. Jeg har selv været med i nogen år, og har i al den tid været meget glad for at bruge køb/salg forummet. såvel som alle de andre fora.

Endnu engang tak for et stort stykke arbejde til crewet. Men da vi er et fora skal vi også huske at det er os selv som laver det til danmarks bedst kompetente, og ikke de andre. Hvis vi skal have køb/salg forummet op på tidligere tiders niveau skal vi gøre en fælles indsats.

og nu burde jeg skrive et eller andet med fælles front mod dem som vil ødelægge det, men så går der vidst lige rigeligt frihedskamp i den :P

/mikael

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 18:15:43
Svar/Indlæg:
6624/113
oc.dk fungerer som et selvstændigt site. Vi reklamerer ikke for andre sites eller deres salgssektioner eller for den sags skyld deres download sektion.

Tråde der indeholder "byd på www.et_andet_site.dk - jeg kommer ikke her mere" oprettet af en bruger med 1 svar og 1 tråd på samvittigheden bliver derfor uden tøven deaktiveret.

Hvis det indeholder en beskrivelse af de ting der sælges, HBO, sluttid osv osv osv og bliver vedligeholdt af sælger er de derfor MEGET velkomne. Det ser vi jo osse gentagne gange idet der gerne bliver indkasseret gode priser for tingene i disse tråde.
Det er op til ens egen samvittighed / opmærksomhed om man vil lave en tråd på hver af 3 sites samtidigt, men hvis en sælger misligeholder tråden her på sitet graver han sin egen grav. Den bliver desuden osse hurtigt glemt, da der ofte ikke er noget aktivitet i den = den glider væk i oversigten. ;)

Opsummeringen af det her: Carpe^Diem siger det tydeligt nok når han fortæller jer at det er JERES forum. Vi kan hjælpe udfra vores lille regelsæt, men vi vil aldrig kunne styre det for jer.....

Hvordan de to sektioner kommer til at se ud på den nye version står stadig hen i det uvisse... :D

Og til det med at der er andre ting end hardware der bliver solgt her : Hvor er det dog ligegyldigt. Det sætter jo bare lidt adspredelse på sitet her. Det KUNNE jo være man så noget interessant en dag. ;)

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 18:39:11
Svar/Indlæg:
602/17
Hmmmm....

Dem af jer der mener oc.dk styrer i retningen af hol.dk burde måske lige tænke 2 sec før de skriver i denne tråd eller opretter en i samme stil.

Hvis i kigger forummet igennem vil der vælte frem med tråde som denne og andre der ligner.

De er en stor forstyrende mængde som tråde i denne stil:

"Jeres 3DMark score"
"Hvordan kom i på jeres nick name"
"Hvor mange computere har i haft i tidens løb"

etc etc etc.

Alle disse tråde har en ting til fældes - De minder alle sammen mere og mere om hol.dk!

oc.dk's forum værende det salg/køb forummet eller resten af forummet minder efter min mening mere om et generelt debat forum end det gjorde før i tiden.

Det er min uforbeholdne mening. Tag det som i vil.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:02:26
Svar/Indlæg:
6624/113
#66 - Tja.

Jeg må indrømme at jeg ser det lidt anderledes. Jeg tvivler på det her site ville bestå ret længe med kun "den hårde kerne" af overclockere på måske 100-150 mennesker herinde som skulle sidde og forsvare deres fede evne til at overclocke, på bekostning af alle de brugere der ikke endnu er kommet over "hvad_faen_skete_der_lige_der??"- stadiet...

Før i tiden var det anderledes ja - men det vi oplever kaldes "udvikling"... :00
Vi er gået fra et udseende som lignede den rodekasse, som man hiver frem hver gang der skal ødelægges noget gammelt HW, eller man vil en tur ned ad nostalgiens små snørklede stier... Et udseende, som henvendte sig til entusiasten og tweakeren som brugte de små mørke, hagedykkende timer på at tvinge de sidste 3mhz ud af sin i forvejen udpinte processor bare for at slå naboen!! ;)
Vi er gået fra DET - og over til et site som er allemands "eje" - et site som er nemt at navigere på - et site som oplever nedetid ( heo og hans slamkodes skyld!!! :e :e ) - men samtidigt osse et site som henvender sig til både newbien, morten middelmand, fru jensen på 40 og ikke mindst stadig til entusiasten og hans sære tendenser til tortur af hardware. Entusiasten gør det han gør bedst kun af <b>en</b> grund..
Det er af den selvsamme grund en hund slikker sig på nødderne - nemlig fordi den KAN! 8)

Nu er her lige pludselig plads til alle - ja ligesom på hol.dk eller tweak.dk eller tweakup.dk..... Men mener du helt ærligt at vi er magen til dem?? Hvis svaret til det her er "ja" - så synes jeg helt ærligt du skulle tage og besøge dem noget oftere, for min entusiasme med hensyn til forummet / sitet / brugernes tilfredshed skal ikke gå til spilde på at blive ligesom alle de andre.

Kald det bare "professionel stolthed", men jeg mener selv at vi adskiller os drastisk fra ovennævnte på mange punkter.... Og det er efter min mening ikke så forfærdeligt svært at se hvor. :00

Hint: Over det hele....

<i>Edit: Nedenstående indlæg siger bare det hele!! ;) </i>

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:05:20
Svar/Indlæg:
62/11
nu startede jeg ikke denne tråd for at drive en hekse jagt på den sælger som lavede et nr på mig så derfor vil jeg give Illisher #42 ret at den ikke skal bringes op her i tråden.

min pointe var at i tilfælde af overbud pr pm, som ikke er blevet set som Illisher så flot påpegede, før deadline, så bør auktionen forlænges, så andre kan byde med.

så er der jo også de typiske hvor man har afsluttet en handel og endda overført penge, og man så et par dage efter modtager en mail hvor personen har ombestemt sig og sælger til en ven eller højere bud.

det hele er jo et spørgsmål om etik og moral som tidligere er blevet udpenslet.

i har alle nogen gode pointer om hvorfor og hvorfor ikke der skal indføres kontrol i salgs foraet.

jeg tror vi alle kan blive enige om at forslaget i #63 er et godt forslag som alle ville nyde godt af og som bestemt også ville blive et godt tillæg til den nye side.

min tråd var en generel opfordring til folk om at gebærde sig på en måde der viser respekt overfor de andre brugere her på oc.dk

jeg undskylder lettere over den lidt frække overskrift, men den var netop mindet på at sætte folks pis i kog og starte denne diskusion.

hvis det ikke fremgik af inlæg #0 så har jeg stor respekt for folkene bag oc.dk store frivillige arbejde.
det er en rigtig god side med mange kompetente mennesker, og en god omgangs tone.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:12:31
Svar/Indlæg:
602/17
Sajmon>>

Jeg mener skam ikke oc.dk ligner hol.dk eller andre sites for den sags skyld. Det er IKKE jeg gentager IKKE oc.dk jeg "angriber", men de brugere som hele tiden opretter emner som disse. De har ikke til andet formål end at se hvor mange andre der har samme harme over et givent emne.

Ligeledes mener jeg at den form for tråde som jeg nævner i #66 burde ligge i off-topic hvor de hører hjemme.

Det jeg mener er at oc.dk's forum (dvs brugerne - ikke alle men nogen) bevæger sig i retningen af hol.dk med tråde som denne og de andre nævnte.

Pointen er at tråde som denne og de andre jeg nævner i #66 mest af alt ligner noget fra hol.dk. Så det nytter jo ikke at brokke sig over et "begreb" man ikke bryder sig om når man så benytter det selv samme til at brokke sig med.

jmose

Moderator
Tilføjet:
21-06-2004 19:14:13
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg startede egentlig med at købe og sælge på hol. Med tiden er jeg så kommet her mere og mere. Siden er bare mere seriøs. Desuden syntes jeg også at efterhånden alle auktioner kører både på hol - oc.dk - tweak m-fl. Og hvis jeg byder på noget har jeg altså ikke altid tid til at tjekke 4 salgstråde for at se om jeg har højeste bud!

mht regler ville det da være dejligt med en "bedømmelses-system" men som skrevet andensteds i tråden....brug vedkommendes gæstebog. Den vil jeg ihvertifald tage til mig!

Det var bare lige lidt fra en newcomer.....

Jokerman

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:19:41
Svar/Indlæg:
141/80
#67 helt enig med dig på det område.. idag er det udbredt at overclocke, da jeg byggede min første computer som kun var minded på overclocking, blev jeg kaldt sindsyg og andre ting fordi jeg absolut ville have det bedste (i mine øjne ihvertfald) bundkort som penge kunne købe, det var et Abit kt7a-raid, som jeg blandt andet valgt på grundlag af andres erfaringer, her inde fra. At der idag er mange flere som vælger at overclocke deres computer hænger sammen med at alle stortset har en computer idag, og dermed også flere som får mod på at skille og pille. Det er en general tendens, overalt kan man se at flere og flere bruger computere i deres hverdag. Der er flere der spiller, i gamle dage var der kun et par quake1 servere, nu er der flere hundrede cs servere, muligvis endnu flere. (her snakker vi danske)
Internettet er blevet langt mere udbredt, og der med også vores side. kan godt huske i gamle dage da siden var opbygget med en cpu oppe i siden. Og ja, det var ret nørded, men det var det som tiltrak mig dengang, at det var udfordrende og noget anderledes, ingen andre gjorde særligt meget i det dengang. Idag er det næsten mainstream at overclocke, og det er en god ting synes jeg. Dengang acdc (mener jeg det hed) lavede deres væskekølere til celeron 300a var det næsten helt forrygt at putte vand i sin computer, nu er det noget alle gør.
Nu gør jeg det selv, laver dette til en post omkring hvor godt det var i gamle dage. Men det var da også fedt at være den som havde den hurtigeste cpu i ens vennekreds. Idag synes jeg det er fedt fordi der er så mange som overclocker, men jeg er nu stadig mere til det mere oldschool, jeg vil ikke have lys og gejl i min computer. Den skal ikke være lydløs eller noget, hvis jeg har den 5mhz hurtigere så må den for min skyld larme så meget jeg får tinitus af det. pyt..

sorry for en smule OT, svært at lade være når man først kommer i gang.
men jeg mener helt sikkert at udvikling er godt, men der mangler en smule moral for de folk der kommer til, kald det ungdommen nu tildags eller noget, men synes, og det er noget man ser alle steder, den generalle ungdom (læs; ikke alle) keder sig i deres hverdag, og det vises i en del mere ballade end jeg kan huske fra før i tiden.

/Mikael

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:21:24
Svar/Indlæg:
6624/113
#69 - Jamen den er skam modtaget og forstået. :D

Dog kan du selv vende den om og se hvor sober den her tråd ender med at være...

DET vil jeg vove at påstå er en af vores styrker. - Og når jeg siger "vores" så mener jeg brugerne af dette site! ;)

Jokerman

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:24:24
Svar/Indlæg:
141/80
#69 jeg mener ikke at vores fora kommer til at lige hol.dk eller andres fordi folk udtrykker deres mening om et givent emne, men skal være den første til at indrømme at jeg så igen heller ikke skal kunne sige det, for jeg kommer ikke på deres forum overhovedet.
Mener der skal være plads til menings udvekslinger og diskutioner som denne.

/mikael

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 19:24:42
Svar/Indlæg:
62/11
#69 at denne tråd ligener noget fra hol.dk er jeg bestemt ikke enig i.

vi fører en faktisk rimmelig saglig diskusion, om noget mange af os mener er et relevant problem her på oc.dk

og hvis denne diskution ikke bliver ført sker der slet ingen ting.

vi har som race en selektiv hukommelse / vilje.
vi vælger mange gange at gøre de ting vi kan slippe afsted med fordi vi kan.
begrbet menneske, som antyder et væsen som evner mere end blot at følge egoistiske instinkter, er noget vi med glæde kalder os, og føler os derfor hævet over væsner som udelukkende følger deres instinkter for overlevelse.

derfor må da af os højere væsner også kræves en vis mængde moralsk / etisk opførsel, når vi gebærder os i vores samfund.

men med vores selektive hukommelse omkring rigtigt og forkert, er det nødvendigt at vi bliver mindet om hvad der er rigtigt og forkert.
så vi alle ikke handler ud fra princippet " snyd dem, før de snyder dig"
hvis vi efter lever dette princip vil vores såkaldte civiliserede verden gå til grunde, og være uden mening. for så er vi blot simple instinkt drevne dyr.

jeg startede som sagt denne tråd for at komme dette problem til livs.
ved at gøre folk opmærksomme på den splid denne slags ting skaber.
hvordan kan man forvente folk behandler en ordentligt når man ikke selv gør det ( undskylder for den bibelske genlyd her) men den havde dog et par gode pointer.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 20:08:08
Svar/Indlæg:
602/17
Sajmon>>

Jamen så er vi jo næsten på samme side ;)

Jeg vil give dig ret i at det sjældent ender i den vilde mudderkastning. Det var vist heller ikke det jeg antydede? Det er emnet alene jeg er efter.

Men ok... vi forstår vist hinanden ;)

EQuiNoX>>

Det er fint nok med en diskution som denne i ny og næ, men det er sørgeligt nok ikke usædvanligt at der kommer mange tråde af denne slags væltende.

OK, det er som regel angående en dårlig handel enter herinde eller med et etableret firma eller andre ting.

Men til sidst begynder de at ligne hinanden så meget at man per definition bare tænker "ååårrhh crap... ikke igen"

Med det mener jeg som Lars så smukt skriver længere oppe i tråden, at det i for eksempel dette tilfælde beror mere på hver enkelt og deres etik og moral. Der kan laves tusindvis af regler som tilsidst bliver for meget for mange og resultere i at man ikke gider at benytte dette forum til at sælge/købe sine ting.

Man kan efter min mening ikke forvente at crewet her på siden skal stå på hovedet for at sikre alle en fair handel. Det er op til en selv at bedømme om man vil handle med en anden bruger.

Selvom du i nogle tilfælde ikke får det du har budt på mister du jo ikke noget. Det er ærgeligt - enig, men det må så bare resultere i at du ikke handler mere med den bruger.

Som jeg ser det er det med at handle med brugere man kender fra sitet eller andre steder og som man er nogenlunde sikker på er en ærlig person.

Tilsidst vil jeg lige sige at man bør være opmærksom på at der altså er en vis risiko ved at sælge/købe over nettet!!

EQuiNoX

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 21:23:11
Svar/Indlæg:
62/11
der er bestemt en risiko, og som sagt var mit egentlige klage punkt jo at nogen folk ( ikke alle ) har hvad man kaldre en dårlig foretnings moral.
og tråden et forsøg på at gøre dem opmærksom på dette.

jeg er ked af den måske ilde valgte tittel på tråden, men i ny og næ må¨man provokere lidt for at få opmærksomhed.

jeg syntes bestemt heller ikke at det crewets opgave at afpaltruljere alt hvad der sker i alle sektioner her på forum.
men de må da have en hvis interesse i at, oc.dk's sælger fora ikke får et dårligt ry.

men i sidste ende kan de ikke gøre andet end begrænset præventivt arbejde, så som simple regler om hvordan man bør gebærde sig når man befinder sig på foraet, og når man køber / sælger produkter her.

det er selfølgelig sælgers vare som han kan gøre med hvad han vil, men bør opføre sig ordentligt hvis han ønsker at sælge sin vare her !!!

som du skriver og har ret i mister jeg selfølgelig ikke noget ved det han gør, og ja det er bestemt ærgeligt.
men efterhånden bliver man træt af behandlingen, og føler der bør gøres noget ( emnet bør tages op til debat )

efter nærmere overvejelse ønsker jeg at ændre denne tråds overskrift til:

God foretnings skik og moral på oc.dk

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2004 21:25:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Så gør det?

"Community" ude i venstre side. ;)

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2004 21:38:08
Svar/Indlæg:
602/17
EQuiNoX>>

Jeg er da glad for at vi er af næsten samme mening... eller ihvertfald forstår hinanden ;)

Du har ret i at en sådan diskution er nødtvendig fra tid til anden og det er også godt at den bliver taget op.

Men som du selv skriver er/var titlen nok ikke den bedste da den naturligvis deraf bliver draget ind i diskutionen, som derved tager en drejning henimod "vi hader alle hol.dk ikke?" og lidt ala "jeg er sur og vil lige dele min harme med jer andre".

Sådan opfatter jeg den ihvertfald til at starte med.

Og du må da give mig ret i at den slags tråde her der været så rigelige af, og det er på den baggrund jeg lægger lidt hårdt ud til at starte med.

Forskellen på denne tråd og de andre er så at den her faktisk forsøger at ændre noget på denne side og ikke blot er blevet til grunde af at man er sur og ønsker at få sympati fra andre.

Jeg beklager lidt at have sammenlignet denne tråd med hol.dk tendenser da den i bundog grund ikke gør det :r sry for dat.

Men som nævnt var det det første indtryk jeg fik og det hang nok lidt ved, da man af natur vel har det med at forsvarer sine egne meninger :e

Så må jeg vel bare prøve at opfordre folk til at tænke sig godt om når disse diskutioner skal på banen! Det er jo synd at det render ud i en diskution om hvorvidt det er en seriøs diskution eller ej. ;)