strømforsygning

Diverse d.  23. juni. 2004, skrevet af System
Vist: 351 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
23-06-2004 00:42:30
Svar/Indlæg:
0/11005
hvorfor er der ikke noget hun stik på strømforsygninger, eller der er også nogle men ikke så menge. jeg ville da mene at der skal være et hun og et han stik til skærm og computer.
http://www.hardware-test.dk/te...
Jowls

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2004 16:55:57
Svar/Indlæg:
1016/19
Det er af pris-årsager.

For det første er sådan et stik faktisk en ret dyr komponent, selv om det måske betyder mindre for et luxus-mærke som Enermax. Men på en PSU til 300kr. betyder 15kr til et ekstra stik en hel del.

Men den egentlige årsag er, at en PSU skal have en masse godkendelser for at måtte sælges i EU - både med hensyn til sikkerhed og elektrisk støj (EMC).

Disse tests er ret dyre at få lavet, og eftersom der skal laves separate tests på hver eneste type stik på PSU'en, så kan en producent spare et fem-cifret beløb i godkendelses-omkostninger ved at udelade hun-stikket.

I "gamle dage" var der ikke så strenge krav til godkendelser, så derfor var der ofte sådanne stik i PSU'erne. I dag tror jeg ikke, at du kan finde nogen med det....

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 11:35:08
Svar/Indlæg:
1016/19
Ok, så er der da een PSU med apparat-hunstik :e Så jeg må jo nok korrigere min udtalelse til , at det er meget sjælden at finde det ;)

Men jeg forstår nu ikke helt, hvorfor du mener, at du bliver nødt til at skifte skærm af den grund. Der er jo i princippet bare et almindeligt 230 VAC stik som ser lidt anderledes ud. Hvis det er fordi din skærm har et apparat-hanstik på, kan du vel bare skifte det ud med et almindeligt 230 VAC netstik.....