Linux vs xp

Software d.  25. juni. 2004, skrevet af Evilbone
Vist: 529 gange.

Evilbone

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:34:49
Svar/Indlæg:
181/19
hey, jeg sidder lidt og over vejer at prøve linux, men jeg har lige et par spørgsmål først.

1. hvad er fordele og udlember ved linux vs xp?

2. hvordan er det at spille på? vil mine spil ikke komme til at køre på linux? ( UT2004, cs, farcry

3. hvilken version er bedst af linux ?

håber i kan hjælpe mig

mvh
morten

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:41:29
Svar/Indlæg:
2694/107
linux er primært et server-OS så du vil nok ikke komme til at spille på den. og hvis du endelig får en emulator så kommer dine spil til at køre af lort...

/Ash

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:46:21
Svar/Indlæg:
416/49
Nu må du ikke konkludere at alle spil køre af lort til i Linux.
Der er udviklet noget der hedder WineX som vist nok skulle emulere DirectX eller noget...
Warcraft III skulle eftersigende køre perfekt...

Søg på google efter Winex.

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:46:34
Svar/Indlæg:
1494/10
#1 Det skulle ellers køre ok gennem WineX

#0 Jeg har smidt Linux på min bærbar, bare for at prøve det og fordi det kan alt det jeg skal bruge min bærbar til. Dog ville jeg aldrig finde på at bruge det til min stationær, da det IMO tager meget længere tid når man skal installere ting og så synes jeg heller ikk det kører så hurtigt som WinXP.

Men hvis du smider WinXP og Linux ind kan du jo bare rode lidt med Linux og så bruge Win når du skal spille.

/AphiX

Sorte

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:48:40
Svar/Indlæg:
684/95

Wtf... det troede jeg sq ik... nå men øh så vender jeg tilbage til jordhulen, ses :e

Helt seriøst så troede jeg ikke det var udviklet som server OS... nu er jeg da ærligt talt lidt skuffet...

Evilbone

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:49:05
Svar/Indlæg:
181/19
så man kan godt ha linux og winxp på samme harddisk `?

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:51:57
Svar/Indlæg:
1494/10
#5 Ja

Du installere bare Linux og lader vær med at bruge alt diskplads (Du kommer alligvel ikk til at bruge andet end 2-3Gb hvis du har Win ved siden af)

Så installere du bare WinXP som så laver en dual boot så du når du starter op skal vælge hvilket OS du vil bruge.

Jeg bruger for tiden Mandrake 10.0 og det kører fint til det jeg skal bruge det til.

/AphiX

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:53:13
Svar/Indlæg:
416/49
Ja det kan man godt.... men man skal installere Windows først, da windows' bootloader ikke vil genkende linux, men Linux's vil godt genkende windows.:)

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:54:25
Svar/Indlæg:
416/49
Hvis du har erfaring med det må det være rigtigt nok....

bare se bort fra min post

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:55:14
Svar/Indlæg:
839/19
Der har for tiden været mange som har spurgt om det samme som dig. Så du vil hurtigt finde nogle svar ved at søge i forumet.

For lige at slå en ting fast så er der ikke nogen nem måde at besvare spørgsmålet på.

1) Den største fordel ved linux er at det er gratis (de fleste distros er i hvert fald). At det så ikke er helt så nemt at begå sig i og at det ikke ligner windows er så en anden ting.

2) Det er ret begrænset hvad du kan køre af windows software, der i blandt også spil. Der findes dog en masse firmaer som arbejder med netop det. www.transgaming.com (wineX) kan hentes gratis, eller man kan vælge at betale for det. Det kan bruges til at købe mange windows spil.
Nogle spil producenter laver også deres spil så de kan køres på linux platformen, der i blandt er quake serien - man kan nemlig hente de eksekverbare filer direkte fra producentens hjemmeside. De spil som der er størst problemer med er spil som kun kan køre på microsofts directx.
Dit cs burde ikke volde de store problemer, jeg mener at der skulle være en guide til at få det til at køre på www.debianguiden.dk - søg det kan du godt. Ellers kan google finde en guide.

3)
Det kan man ikke svare på. Hvis du aldrig har prøvet det før, så kan en distribution som SuSE, Mandrake eller Fedora være god at begynde på.
Ellers vil jeg kraftigt anbefale Debian - men ikke til at starte på, det er det nok for besværligt (i hvert fald setup delen - installering af software er en leg).

De fleste distros kan hentes fra http://linuxiso.org
SuSE er gratis når man laver en ftp install - jeg kan ikke lige huske deres addrese men ftp://ftp.suse.com er et godt bud..

/Kingu

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 21:59:40
Svar/Indlæg:
839/19
lyder som en udtalelse fra en som ikke nogen sinde har rørt linux..
det funker fint til desktop brug!

/Kingu

Evilbone

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:11:15
Svar/Indlæg:
181/19
så man kan godt ha linux og winxp på samme harddisk `?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:15:41
Svar/Indlæg:
839/19
ja sagtens, du skal bare have et par gb ledig, eller også resize en win partition så der er noget fri plads, gerne i starten af drevet..
Ellers kan være at den ikke er glad for at boote din linux distro

/Kingu

Evilbone

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:16:16
Svar/Indlæg:
181/19
øhhh ved ikke lige hvofor det svar kom igen :r :r

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:16:50
Svar/Indlæg:
658/48
Ja... og til begyndere vil jeg anbefale SuSE eller Fedora Core 2 (tettnang) da begge er UTROLIGT nemme at arbejde med... Fedora er dog lidt hurtigere og der er en udemærket guide på www.linuxIn.dk ... Læs og lær :e er ikke så svært når man lige er kommet igang...

Silent

Skribent
Tilføjet:
25-06-2004 22:26:06
Svar/Indlæg:
3223/205
Jeg har Suse Linux 8.0 Personal, du kan sagtens få et tryk af den hvis du selv betaler cder/porto?

OG ja det er lovligt at kopiere den! man må bare ikke tage penge for den.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:32:05
Svar/Indlæg:
839/19
Jeg vil nu anbefale manden at lave ftp install og så få en noget nyere version. Version 9.0 ligger der og 9.1 skulle være på vej!

/Kingu

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:34:17
Svar/Indlæg:
1494/10
Det tager jo ikk lang tid at hente en iso ned, så har man det også hvis man skulle få brug for at formatere det hele, så behøver man ikk hente det igen.

Jeg henter altid iso's fra www.sunsite.dk (morrors ;))

/AphiX

Silent

Skribent
Tilføjet:
25-06-2004 22:34:32
Svar/Indlæg:
3223/205
Login in til ftp server med linux:

IP: ftp.orst.edu
User: anonymous
Pass: anonymous

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
25-06-2004 22:53:48
Svar/Indlæg:
1016/19
Windows er den bedste platform til at spille på - det er der slet ingen tvivl om. Nogle spil kører ligeså godt under Linux + WineX som de gør under Windows, men det er et fåtal, og man skal som regel fumle en del med det. FarCry under Linux? Max Payne 2? Painkiller? Glem det!

En undtagelse er alle titlerne fra ID-games - Doom, Quake, CS og UT2004 - som findes i ægte Linux versioner. De kører lige godt under begge OS.

Generelt sagt har man altså brug for Windows, hvis man er en seriøs gamer.

Men til alt andet end spil er Linux overlegent og simpelthen i en helt anden klasse end Windows. Det er ikke et "server OS" eller et "desktop OS" - det et et OS med præcis den sammensætning som brugeren ønsker. Der er over 100 forskellige typer at vælge imellem ( www.distrowatch.com ).

Begyndere bør nok vælge Mandrake eller Fedora, som normalt bare virker lige ud af "dåsen". Brugerfladerne er også meget "Windowske", så man føler sig hjemme fra starten af.

8)

Seekers-

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 00:26:45
Svar/Indlæg:
197/34
Den eneste sjove med linux er når man installere det, starte det op den første gang og så spille en gang kabale :) Og så kan man vente på den næste version.

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 00:35:24
Svar/Indlæg:
1016/19
#22 Prøv Tuxracer næste gang. Den er sjovere end kabalen... ;)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 02:35:18
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis jeg skal komme med min personlige erfaring... så ville jeg nok sige følgende om Linux:

Fordele:
- Gratis (freeware)
- Systemet har sjæl...

Ulemper:
- Selvom mange nok siger noget andet, så er mine personlige erfaringer at Linux er en del tungere end windows.
- Meget hardware er ubrugeligt pga. af manglende eller dårlige drivere. Og plug'n'play virker langt fra så godt som i windows.
- Stadig for besværlig at bruge for nybegyndere! (f.eks. mangler der auto-mount på floppy drevet... det er måske en lille latterlig ting, men prøv lige at forklare det til en totalt newbee).
- Ingen ordentlige internet browsere (kan ikke diskuteres!)
- OpenOffice halter langt efter MS Office, både langsom og i det hele tage langsom at arbejde med.
- Utilstrækkelige administrations værktøjer. Hvis man ikke lige er en guru og ved hvilke scripts og filer man skal ændre i rundtomkring i systemet, så er der i de fleste distrubutioner en masse forskellige opsætningsværktøjer, men jeg har personligt endnu ikke set nogle der var overskuelige nok, og for visse enheder mangler der en masse opsætnings punkter. Og i sidste ende er det ikke i alle tilfælde at opsætningen har nogen effekt overhovedet...

Og når alle de dårlige ting er nævnt, så skal det også siges at det bliver bedre med tiden, f.eks. bare for 3-4 år siden var Linux nærmest ubrugelig som workstation.

Men når man ser det fra en helt anden vinkel, så koster en Linux distrubution nogenlunde det samme som windows, når man ser bort fra at mange Linux distrubutioner kan downloades gratis fra nettet. Men retail udgaverne koster rundt regnet det samme.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 12:21:51
Svar/Indlæg:
839/19
Nu du begynder at sammenligne priser så har jeg lige nogle priser til dig:
Windows XP Professtionel (dansk), 1 bruger: 1142
Windows XP Home (dansk), 1 bruger: 671
For ovenstående gæller det at det er OEM software og ikke "fuldeversioner" hvis det er tilfældet ryger XP prof op omkring 3000 og XP Home omkring 1900!
Windows 2000 Professionel (dansk), 1 bruger: 1495

Nu har jeg ikke umidelbart kunne finde danske priser på linux distros, så jeg sætter dollar kursen til 7 (er vel fair nok ikke?)
SuSE Linux 9.1 Professional 89,95$ ~ 629,65 kr pp.
SuSE Linux 9.1 Personal 29,95$ ~ 209,65kr pp.

Mandrake ligger noget dyrer, men en boxed Powerpack kan fås for 79,9_..

Når man køber en boxed version så følger der typisk enten 30, 60 eller 90 dages gratis support med..

/Kingu

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 12:32:00
Svar/Indlæg:
1494/10
#24 Hvad angår Office programmer så er det jo op til en selv om hvad man bedst kan li og det samme gælder med browser.

Jeg bruger OOo og Mozilla FireFox da jeg synes MS Office stinker og der er så mange fejl i IE så jeg vil hellere bruge FireFox. Du kan også li se nyhederne på newz.dk, alle dem der mener IE SUX!

Og det er jo ikk sværere at bruge for en nybegynbder end Win, en newb ville sq da heller ikke kunne finde ud af at instille noget i Win. Mange newbs aner jo ikk engang hvor de instiller skærmopløsningen og ændre baggrunden.

/AphiX

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 12:48:51
Svar/Indlæg:
1016/19
Jeg forstår ikke al den snak om priser, når det drejer sig om Linux. Det må være fordi nogle herinde er blevet smittet med "Microsoft-itis" - en sygdom som gør det umuligt at forstå, at noget godt kan være gratis :e

Så lad os lige slå fast at Linux ER gratis.

Linux begyndere...
Fedora - http://fedora.redhat.com/ - pris 0 kr.
Mandrake - http://www.mandrakelinux.com/e... - pris 0 kr

Linux viderekommende....
Debian - http://www.debian.org/ - pris 0 kr.
Slackware - http://www.slackware.com/ - pris 0 kr.

Linux avancerede....
Gentoo - http://www.gentoo.org/ - pris 0 kr.
Linux From Scratch - http://www.linuxfromscratch.or... - pris 0 kr.

8)

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-06-2004 12:49:02
Svar/Indlæg:
3223/205
Prisee kan ses her

www.suse.dk dog ikke alle distros

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 12:58:37
Svar/Indlæg:
839/19
Fordi at Linux er Opensource betyder det bestemt ikke at det er gratis.
Tager du Redhat så er det ikke længere gratis (den gamle 9,0 kan stadig hentes gratis men den er ved at blive udfaset)

De fleste distros kan hentes gratis og man kan bruge dem, og distribuere dem som det passer en, så længe man ikke tjener penge på det!
"Priserne" du lige fandt der er uden support og manualer af nogen art. Så når du køber en boxed version er det fordi at du betaler for support og manualer (og hvad der ellers er med at goodies - var der nogen som sage en Tux plys dyr?)

/Kingu

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 13:53:48
Svar/Indlæg:
1016/19
#29 Windows XP home edition koster 2095.- plus 4195 for en office-pakke. Support ikke inkluderet og manualen er en joke. Men du får et fint lille hologram :e

Så skriver du...
--------------------------------------------------------------------
De fleste distros kan hentes gratis og man kan bruge dem, og distribuere dem som det passer en, så længe man ikke tjener penge på det!
--------------------------------------------------------------------

Det er faktisk forkert. Du er velkommen til at brænde dine egne Mandrake eller Fedora CD'er og sælge dem alt det du lyster. Du må endda ændre i dem så der står "Kingu" på opstartsbilledet, hvis du vil.

Du må også gerne bruge dem til at bygge en komplet IT-struktur op i dit firma med. Bliver du millionær på det, skylder du ikke Linus Thorvalds eller GNU een krone. Så held og lykke med forretningen ;)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 14:19:37
Svar/Indlæg:
839/19
Ja du må frit distribuere det, men du må ikke tage penge for det!
Her er lige et uddrag af GNU GPL:

"1. You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice and disclaimer of warranty; keep intact all the notices that refer to this License and to the absence of any warranty; and give any other recipients of the Program a copy of this License along with the Program.

You may charge a fee for the physical act of transferring a copy, and you may at your option offer warranty protection in exchange for a fee.
"

Du må altså tage fx 20 kr for at brænde en cd, da det er hvad det vil koste dig at brænde den og sende den. Du må altså ikke som sådan tjene på det!

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 16:30:09
Svar/Indlæg:
475/12
Må man ikke også sælge support på det osv.?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 16:36:53
Svar/Indlæg:
839/19
#32 jo, man må tage penge for at brænde (omkostninger for porto, cd og vel også slid på brænderen) samt penge for support.
Andet skal iht. GNU GPL være gratis og frit tilgængelig..

/Kingu

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 16:59:29
Svar/Indlæg:
2732/41
24# Den der lille undersøgelse er lavet af Micro$oft ;)

dkwolf

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 17:22:22
Svar/Indlæg:
167/6

ehh ingen drivere? ok så sig det til mit system - har lige installet Redhats Fedora Core 2 og alt og jeg mener alt er installet -> RAID controller, SATA, 9800Pro, lydkort - der var ikke det der ikke virkede under første boot. FC2 har auto mount af det du smider til den.
Mozilla er en kanon browser der virker - at du så muligvis ikke kan lide den er jo dit problem.

Admin siden af FC2 er også kanon - man skal bare huske at logge ind som root så kan du styre alt -> RPM pakkerne skal man lige sætter sig ind i men når det er gjort er det sgu ikke svært, jeg har ikke kørt særlig meget med Linux før og det her må jeg sige er kanon nemt når man først lige sætter sig ned og giver det lidt tid til at læse det utal af guider der er lavet .
Den OpenOffice de har med i FC2 er skam nice og når man kender MS Office så er den ikke svær og kører meget godt.

Et godt råd til folk der vil prøve det - smid Redhats Fedora Core 2 ind som dual boot og leg lidt med det.
Har efter nogle timer fået næsten alt til at virke - mount af NTFS drev, MPEG2/SVCD/DVD afspiller, TDCs digitale signatur - det eneste jeg mangler lige pt er at få mit Fuji digicam til at blive mounted men det bliver i morgen.

Læs den her gode guide http://www.linuxin.dk/artikler... - så er du kørende med Fedora Core 2 - hvis du går i stå kan du smide en besked eller oprette dig på boardet, folk er meget flike til at hjælpe :)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 18:12:00
Svar/Indlæg:
1016/19
#31 Du må gerne omdøbe en kopi af Slackware til KinguWare og sælge den for 5000,- pr. CD, hvis du vil. Der er INGEN regler for, hvor høj en pris du må tage. Hvordan kan RedHat ellers sælge en Enterprise Server Linux for 16.000,- Hvis det havde været imod GPL ville FSS-advokater have tromlet RedHat flad på 20 sekunder.

Den eneste betingelse er, at du aldrig kan overføre et GNU-program til closed source. Dvs. at også KinguWare skal være open source uden copyright - i hvert fald de dele af den som er GNU eller Linux.

Det med at Linux er gratis mens et minimalt Windows-system med Ofiice koster 6.000,- betyder forøvrigt, at hvis du skal sammenligne en WindowsPC med en LinuxPC på retfærdig måde , så bør LinuxPC'en have for 6000,- mere hardware i.

Dvs. et MX220 gfx i Windowseren og et 6800 Ultra i Linuxen. Sidstnævnte bør også have 512 Mbyte mere RAM. Så passer pengene. :e

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 19:31:54
Svar/Indlæg:
458/22
#36 - Redhat til xx.xxx antal kroner er fordi de inkludere proparitært software såsom databaser osv.

Whistler

Superbruger
Tilføjet:
26-06-2004 19:39:00
Svar/Indlæg:
207/0

Jeg synes manden skal installere windows og være glad for det.

Jeg kører selv mere elle rmindre linux/BSD/solaris på de fleste maskiner herhjemme, og det er kun fordi jeg har noget at bruge det til (CAD, programering etc.)

Gamere vil i den forstand ikke have noget at kunne bruge linux til fornuftigt, de fleste folk jeg kender som bruger linux proff, på arbejde og derhjemme har typisk en dedikeret windows spand til spil, selv spiller jeg aldrig spil det er flere år siden jeg har brugt tid på sådan ting.

medmindre du har en ide til hvad du skla bruge linux til så lad være, Fedora er en god starter dist, problemet er bare at give fok support på fedore, det er noget PIS

jeg er til dagligt, OP på den irc kanal der hedder linux.dk på Undernet og det er sku umuligt at hjælpe folk med redhat produkter for de er for besværlige med deres rpm pakker, jeg kan kun anbefale at folk bruger Debian og bruger tiden på at læse (ja RTFM er den eneste vej) worst case så brug Suse.

der er mange ting som man skal kunne for at bruge linux, det er bestemt ikke svært hvis man bare gider at læse.

se

http://irc.linux.dk

www.linuxbog.dk

www.debianguiden.dk

Husk at læse ordenligt på dokumentasionen inden du spørger om noget og tænkt dig grundigt om.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2004 00:02:00
Svar/Indlæg:
2307/37
#24, CITAT: "- Ingen ordentlige internet browsere (kan ikke diskuteres!) "

Har du fået en hjerneblødning??? :00 :l

IE tåler da absolut ingen sammenligning med Mozilla Firefox, om man så kører den på en Windows eller en linux platform. Din kommentar vidner om uvidenhed eller arrogance, og det underminerer dermed resten af din argumentations seriøsitet. ;)

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2004 02:16:33
Svar/Indlæg:
3532/303
#39 GODT SAGT.. har selv lige installeret firefox og kunne mærke HASTIGHEDS FORSKEL I DEN GODE ENDE... jeg er har hermed forlagt IE :D

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2004 11:55:08
Svar/Indlæg:
1016/19
#40 Det er ikke nødvendigvis pga. af Firefox, at du føler det som om, du har fået mere power på. Prøv f.eks. at downloade en stor fil med ftp og bemærk forskellen i hastighed.

Jeg har ikke forsket i årsagen, men jeg har Linux og Windows på præcis samme hardware, og under Linux kører internettet meget hurtigere end under Windows.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2004 16:24:32
Svar/Indlæg:
839/19
#36, grunden til at Redhat kan tage de penge er fordi at de sælger software som ikke er under GNU GPL som en del af deres pakke, altså deres egen software er opensource, men det betyder ikke at de ikke kan indkluderer software fra andre producenter som ikke er under GNU GPL. Ud over det så kommer der også support og manualer med!

/Kingu