Diagram til strømforsyning

Diverse d.  29. juni. 2004, skrevet af 123456789
Vist: 794 gange.

123456789

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 11:46:26
Svar/Indlæg:
42/26
Jeg har lige erhvervet mig en Enermax strømforsyning på sølle 234Watt.."var gratis" Men når jeg ser på kassen kan jeg se at de fåes i mange forskellige størrelser.. Og så var det jeg tænkte at det sikkert er det samme print de bruger til de forskellige versioner, men men at det bare er nogle komponenet værdier som bare skal ændres for at den kan klare noget mere.. ER der nogen som har et diagram til sådan en eller er der nogen som ved hvad man kan gøre for at lave det lille trick,, Det er en Enermax EG258P-V

Håber på hurtig hjælp

123456789

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 12:10:24
Svar/Indlæg:
42/26
Er der slet ikke nogen som kan hjælpe med det.. Det må da være nogle nørder iblandt os..!! 8) 8)

AsPeCt

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 12:55:30
Svar/Indlæg:
162/12
Jeg tvivler på at du kan få fat i et diagram til den.

Det er generelt ret svært at få diagrammer til elektroniske komponenter, ved mindre at du kender en der arbejder for virksomheden. Det er sjældent at de lægges ud til fri disponering.
Det er det samme med hifi udstyr, tv, video, etc... Det er stort set umuligt at få fat i diagrammer til sådan noget nu om dage. I gamle dage var det skik at vedlægge diagrammer til fjernsyn f.eks. Men det ser du ikke mere.
Og hvis du endelig havde diagrammet og kunne fejlfinde komponenten som var gået i udu, så skal du lede himmel og hav efter nogen der har den. Det er ihvertfald mine erfaringer igennem mange forsøg.
:l

londahl

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 16:01:52
Svar/Indlæg:
107/14
#2 Hmmm... Der var ellers diagram med til mit 32" widescreen philips 8)

PS: Sry for OT

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 16:26:42
Svar/Indlæg:
1016/19
Du kan jo også kigge PCB'et lidt efter i sømmene og prøve at eksperimentere lidt selv. Da du spørger efter diagrammet, går jeg ud fra at du er rimelig velbevandret i elektronik.

Regn med at den fysiske grænse for max output før afkrudtning sættes af swtching-transistorerne - dem som har de store køleplader. Hvis du kan aflæse en typebetegnelse, kan du slå dem op og checke om de findes i kraftigere udgaver. En udskiftning af disse vil også kræve kraftigere køleplader.

Derefter skal du forsøge at finde strømregulerings-kredsløbene på de forskellige DC-rails, for ellers vil PSU'en ikke levere mere strøm end den altid har gjort. Disse er kalibrerede på en eller anden måde - oftest via en modstand. Sæt en variabel modstand parallelt over denne, så du kan justere max. strømmen. Så skal du bruge et amperemeter, en load samt en temperaturprobe, så du kan trimme din "nye" PSU ind.

Men helt ærligt, så er det nok ikke et projekt som jeg ville gå igang med - det er sq. for meget bøvl i forhold til hvad en stor PSU koster i dag. Desuden kan man dø af de 230 Volt eller brænde hytten ned, hvis man er klodset. 8)

123456789

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 17:12:09
Svar/Indlæg:
42/26
Ja jeg skulle være rimelige velbevaret i elektronik.. Jeg er netop udlært i dag som elektronikfagtekniker... Jeg ved godt at jeg skal tjekke databladene og se hvad de kan klare.. Og jeg ved også godt at det er en modstand som bestemmer hvor meget strøm man må trække... Men så er det store spørgsmål jo.. Hvilken en af dem.. Så et diagram ville være skønt

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 17:19:54
Svar/Indlæg:
1016/19
Netop udlært? Tillykke! SÅ skal der tjenes penge til hardware! :)

Med hensyn til diagrammet, så er det som #2 siger stort set umuligt, med mindre en venlig "insider" læser dette. Det er jo lidt ligesom at få fat i source koden til et program....

123456789

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 17:26:09
Svar/Indlæg:
42/26
Tak tak.. Ja nu er det slut med at gå til den SURE lærlingeløn..

Ja det bliver nok ikke så nemt at få diagrammet.. Jeg må nok hellere købe en anden.. Men det kunne jo være sjovt at se hvor meget man kunne presse en strømforsyning til.. Så skal nok også til at lave lidt forsøg en gang med den.. SKal bare lige finde den modstand