#0 Mfl.
Det er faktisk det samme at svejse med pulver tråd som med Co2
Det der sker er at pulveret smelter/forbrænder og laver en beskyttelsesgas omkring smeltebadet
(det sted hvor materialerne du svejser sammen er flydende)
Som før nævnt skal du forsøge dig med et stykke plade i samme tykkelse og gerne en komplet svejseprøve med møtrik og det hele.
Samtidig skal du være opmærksom på at de fleste møtrikker er galvaniserede, og dermed ikke nemme at svejse i, samtidigt udvikler galvaniseringen giftig røg når det forbrændes, og du vil dermed inhallere tungmetaller.
Visse møtrikker er rustfrie, og kan ikke svejses på med denne metode (eller det kan de.. men........)
Du skal derfor finde det man kalder en "sort" møtrik
Eller en hærdet møtrik (det samme)
Der blev sagt at svejseren skal "knitre" denne "knitren" kan betegnes bedst som en bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
ensartet uden ophold. Så svejser du ordentligt.
Men der er mere end det det skal jo også være tæt ikke?
Den bedste måde for en begynder at lave en sådan tæt svejsning på vil være at
1 sætte stel klemmen på testpladen
2 indstille svejseren til den "lyder ordentligt"
3 flytte stel klemmen til tønden (husk forbindelse ingen maling eller lign hverken hvor klemmen eller møtrikken er)
4 lægge møtrikken på plads
5 sætte den fast med et punkt (holde svejseren stille det samme sted i 2-3 sek.
6 sætte et punkt mere på modsatte side og videre til du har 4 punkter Kl. 3-6-9-12
7 svejse hele møtrikken med punkter af lidt længere varighed, men ikke så meget at du brænder hul. Overlap hvert punkt med en halv hele vejen rundt.
Men da du bruger pulvertråd skal du "banke slagger af" spids hammer/skruetrækker samt stålbørste.)
Der dannes en slagge ovenpå svejsningen som skal af hver gang du har lavet et punkt, men du får hurtigt fornemmelse for det og kan så lave en søm (svejsesøm) på een hel side af møtrikken.
Dernæst på 2 sider, og møtrik nummer 2 fuldsvejser du i en arbejdsgang. (husk altid de 4 punkter til at begynde med)
Ting du skal huske Mht. sikkerhed!!!!!!!!!!!
handsker.. du arbejder med flydende metal.. selvsagt det er varmt
også længe efter det ikke er rødglødende!!!
Svejse hjelm/skærm/briller svejse øjn er som at springe i en bunke sand med øjnene åbne, og det tager ca 24-42 timer for milde tilfælde at komme over, og gør dig blind i værste tilfælde... for livet.
Sikkerhedsbriller når du banker slagger af.. de er enormt varme, og en i øjet..well.
En pulver slukker!! i tilfælde af brand. vand er no no!! det er jo en elektrisk svejser.
Det du laver er det man kalder varmt arbejde.. og tegner sig for ca. halvdelen af brande om året i Dk. og de fleste af dem starter faktisk først længe efter du er gået i seng. Ved en lille glød der ligger og ulmer og til sidst får sat ild i noget. Så pas på.
Når alt dette er sagt er der faktisk ikke andet at gøre end at
" sætte strøm til og ramme emnet med tråden"
Du vil hurtigt finde ud af at det ikke er særligt svært..... medmindre vi begynder at snakke om svejsekærv konveks og konkav søm samt lodret stående svejse sømme.. for ikke at tale om forskellige type blandgasser... :e
Til sidst et lille tip til at holde svejse håndtaget.
(går ud fra at du er højrehåndet... ikke for at være diskrimminerende overfor venstrehåndede, men jeg regner med at du selv kan finde ud af at bytte om skulle det være nødvendigt)
Læg venstre hånd på tønden, og placer højre hånd med svejseren ovenpå, drej svejse håndtaget istedetfor at forsøge at føre den med en "svævende hånd" afstanden til emnet skal være nærmere en 2 cm fra hovedet på svejseren. og en ensartet afstand er at foretrække (derfor kan man ikke holde svejseren svævende, men skal have støtte på den)
SKULLE der nu være noget jeg har udeladt her.. så bare spørg igen :e