how 2 use CO2 svejsedims!?

Diverse d.  29. juni. 2004, skrevet af Ham_Selv^
Vist: 728 gange.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:17:31
Svar/Indlæg:
2453/80
måske lidt OT.. men alligevel ikke da svejsning indgår i mit vandprojekt ;)

men jeg aner ikke hvordan man bruger sådan en svejsefætter :00 så jeg håber at der er nogle derude der har styr på hvordan det skal gøres :D

jeg skal bare svejse 2 møtrikker fast på en tønde til at montere nogle studser i!

her er et par pics af apperatet:

http://www.overclocking.dk/bil...

?:( :r :00 :D :)

mummi

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:24:04
Svar/Indlæg:
58/52
Du skal indstille trådhastigheden og strømstyrken..

Det skal være sådan at tråden smelter ligeså hurtig som den kommer ud ca.. Hold spidsen 2-3 cm fra emnet.

ps. den skal nok ikke have for meget for det er jo bare en møtrik..

PPs. Jeg er ikke " Tah svejser king" såååå.. men jeg mener det er der hen ad ellers må du da have en manual.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:27:34
Svar/Indlæg:
2453/80
#1 hvordan vil du mene de foskellelige indstillinger skal være?

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:33:09
Svar/Indlæg:
316/11
Hvad er pladetykkelsen?

Hvis det er en olietønde så er den max 1mm - Så skal den stå på trin 1 og min. (Måske 1 og Max - kender ikke opgaven)

Den øverste dreje kanp er trådfremføringen og hastigheden af denne justeres der. 0 = Laaaangsom og svejseren prutter afsted og det ligner et pindsvin når du er færdig. 10 = Hurtig og garanteret så hurtig at amperene ikke kan følge med.

Amperene justeres på trin 1 og 2 og min og max. Jo tykkere gods jo mere strøm! Og derfor også mere tråd!

Prøv dig lidt frem med en møtrik og en plade i samme tykkelse.

Husk at slangen op til håndtaget skal ligge i bløøøøde buer (det er jo en 220V model og trådfremføringen er ikke så stærk på dem) og husk at tænde for gassen ;) - god arbejdslyst..

Mvh. Rododendon

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:39:41
Svar/Indlæg:
2453/80
gassen ?:( hvordan? hvor?

:r

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:41:48
Svar/Indlæg:
2353/24
husk nu svejsehjelm, handsker og ikke mindst lange ærmer ;)

ilten (Co2`en)/beskyttelsesgassen skal nok stå til omkring 8 liter i minuttet, hvis det er ca. 1mm plade du skal svejse i.

spørg hvis der er mere du er i tvivl om, da jeg er klejnsmedelærling, så lidt må jeg vel vide om det ;) men ellers gør som #3 siger

god arbejdslyst.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:47:39
Svar/Indlæg:
2453/80
hvor kommer co2'en fra? er det noget man skal have ved siden af på en trykflaske?

mummi

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 21:56:49
Svar/Indlæg:
58/52
#6 Ja sq da.... - "CO2 svejser" :P som i at der er co2 gas :)

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 22:01:17
Svar/Indlæg:
2453/80
dvs. at man skal have en trykflaske?
men jeg har da set nogen bruge den uden at have en trykfaske ?:(

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 22:01:36
Svar/Indlæg:
2353/24
var lige inde på harald-nyborg.dk og læse lidt om selve svejseapperatet. og der fandt jeg ud af at du ikke behøver nogen Co2-flaske (har ikke meget fidus til den type svejseapperater, men kan ikke udtale mig om dem, da jeg ikke har prøvet dem), da man tilgengæld bruger en specialtråd... så du skal bare instille svejseapperatet, inden du begynder at svejse møtrikkerne på.

ved en alm. Co2 svejse, skal lyden "knitre" når det er korrekt indstillet, ved dog ikke om det er det samme ved denne type svejser... men det tror jeg

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 22:01:59
Svar/Indlæg:
2453/80
ok.. jeg går i krig med det i morgen :) vender tilbage hvis jeg løber ind i probemer ;)

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 22:31:03
Svar/Indlæg:
605/29
øvelse øvelse og mere øvelse det er det der skal til. så jeg foreslår du øver dig lidt inden du går i krig direkte på de ting du har - man kan få nogle pænt grimme ting ud af det med halvsmeltede svejsetråde hængende osv.
Man kan næsten mærke når det køre rigtigt for en, ens bevægelse med håndtaget er meget glat hvorimod er det forkert hopper du rundt over emnet som en hoppebold.
og så er der den speciale svejsetråd, den er fik nok til den opgave du vil bruge den til, men hvis du virkelig skulle svejse ville jeg ikke foreslå denne tråd eller denne svejsemaskine.
ellers er det også som #3 siger, husk dog at du ingen gas har :P
det med at du skal glide nemt over overfladen er mit bud på hvordan det er rigtigt, sådan som #9 siger med knitren, ved korekt indstillet men det er ikke denne model jeg arbejder med så det kan jeg ikke udtale mig videre om.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 23:03:08
Svar/Indlæg:
545/13
Mit råd, lad være med at pille ved svejseren medmindre du har en erfaren mand til at kigge dig over skulderen, det er ikke til at forklare dig hvordan man svejser på et forum på internettet.

Svejsning er lidt mere kompliceret end at sætte strøm til og så ramme emnet med tråden..

phg

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2004 23:14:38
Svar/Indlæg:
1399/43
#5 har du været på skole endnu jeg citerer lige"ilten (Co2`en)/beskyttelsesgassen " co2 er en gas der fortrænger ilt for at der ikke skal blive luft/dampbobler i svejsningen,så co2 har ikke en skid med ilt at gøre
#0 hvorfor daffer du ikke over til den lokale smed og får han til at svejse de møtriker på så er du sku sikker på det holder,med det svejsenivue du kører på i øjeblikket tror jeg det ender med at lortet falder fra hinanden inden du er færdig
P.S det er ingen kritik alt skal jo læres fra bunden og du kan sikkert nogle ting som vi andre ikke fatter en brik af

Mr.

Overclocker
Tilføjet:
29-06-2004 23:19:26
Svar/Indlæg:
74/22

Sikkert også en billigere løsning :i

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 23:50:51
Svar/Indlæg:
235/13
#0 Mfl.
Det er faktisk det samme at svejse med pulver tråd som med Co2
Det der sker er at pulveret smelter/forbrænder og laver en beskyttelsesgas omkring smeltebadet
(det sted hvor materialerne du svejser sammen er flydende)

Som før nævnt skal du forsøge dig med et stykke plade i samme tykkelse og gerne en komplet svejseprøve med møtrik og det hele.
Samtidig skal du være opmærksom på at de fleste møtrikker er galvaniserede, og dermed ikke nemme at svejse i, samtidigt udvikler galvaniseringen giftig røg når det forbrændes, og du vil dermed inhallere tungmetaller.
Visse møtrikker er rustfrie, og kan ikke svejses på med denne metode (eller det kan de.. men........)
Du skal derfor finde det man kalder en "sort" møtrik
Eller en hærdet møtrik (det samme)

Der blev sagt at svejseren skal "knitre" denne "knitren" kan betegnes bedst som en bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
ensartet uden ophold. Så svejser du ordentligt.
Men der er mere end det det skal jo også være tæt ikke?

Den bedste måde for en begynder at lave en sådan tæt svejsning på vil være at
1 sætte stel klemmen på testpladen
2 indstille svejseren til den "lyder ordentligt"
3 flytte stel klemmen til tønden (husk forbindelse ingen maling eller lign hverken hvor klemmen eller møtrikken er)
4 lægge møtrikken på plads
5 sætte den fast med et punkt (holde svejseren stille det samme sted i 2-3 sek.
6 sætte et punkt mere på modsatte side og videre til du har 4 punkter Kl. 3-6-9-12
7 svejse hele møtrikken med punkter af lidt længere varighed, men ikke så meget at du brænder hul. Overlap hvert punkt med en halv hele vejen rundt.

Men da du bruger pulvertråd skal du "banke slagger af" spids hammer/skruetrækker samt stålbørste.)
Der dannes en slagge ovenpå svejsningen som skal af hver gang du har lavet et punkt, men du får hurtigt fornemmelse for det og kan så lave en søm (svejsesøm) på een hel side af møtrikken.
Dernæst på 2 sider, og møtrik nummer 2 fuldsvejser du i en arbejdsgang. (husk altid de 4 punkter til at begynde med)

Ting du skal huske Mht. sikkerhed!!!!!!!!!!!
handsker.. du arbejder med flydende metal.. selvsagt det er varmt
også længe efter det ikke er rødglødende!!!
Svejse hjelm/skærm/briller svejse øjn er som at springe i en bunke sand med øjnene åbne, og det tager ca 24-42 timer for milde tilfælde at komme over, og gør dig blind i værste tilfælde... for livet.
Sikkerhedsbriller når du banker slagger af.. de er enormt varme, og en i øjet..well.
En pulver slukker!! i tilfælde af brand. vand er no no!! det er jo en elektrisk svejser.
Det du laver er det man kalder varmt arbejde.. og tegner sig for ca. halvdelen af brande om året i Dk. og de fleste af dem starter faktisk først længe efter du er gået i seng. Ved en lille glød der ligger og ulmer og til sidst får sat ild i noget. Så pas på.

Når alt dette er sagt er der faktisk ikke andet at gøre end at
" sætte strøm til og ramme emnet med tråden"
Du vil hurtigt finde ud af at det ikke er særligt svært..... medmindre vi begynder at snakke om svejsekærv konveks og konkav søm samt lodret stående svejse sømme.. for ikke at tale om forskellige type blandgasser... :e

Til sidst et lille tip til at holde svejse håndtaget.
(går ud fra at du er højrehåndet... ikke for at være diskrimminerende overfor venstrehåndede, men jeg regner med at du selv kan finde ud af at bytte om skulle det være nødvendigt)

Læg venstre hånd på tønden, og placer højre hånd med svejseren ovenpå, drej svejse håndtaget istedetfor at forsøge at føre den med en "svævende hånd" afstanden til emnet skal være nærmere en 2 cm fra hovedet på svejseren. og en ensartet afstand er at foretrække (derfor kan man ikke holde svejseren svævende, men skal have støtte på den)

SKULLE der nu være noget jeg har udeladt her.. så bare spørg igen :e

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2004 23:58:23
Svar/Indlæg:
235/13
.... fristes til at trykke F5 på den der :00 ... DAMN den blev lang..lol :e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:07:41
Svar/Indlæg:
3346/81
Wauvvv - endnu engang imponerende med den know how der er parkeret hos sitets brugere.

Torque, Rodo, Coc m.fl. har da tydeligvis begreb om sagerne, men da #0 ikke har det, så vil jeg s'gu godt nok anbefale at følge #12, 13 og 14.

Med mindre altså at du, som #12 nævner, har en erfaren svejser med som støttepædagog.

Tomgun

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:16:39
Svar/Indlæg:
235/13
Ja ja du havde sikkert også gummi på første gang... og kører altid med cykel hat, og sele på i bilen ikke??? WUZZ!!
Manden spurgte jo ikke om hvordan det var nemmest/sikrest/hurtigst vel?? nej han spurgte om hvordan man selv djorde det!! derfor skal han jo have et relevant svar ikke?
Vi siger jo heller ikke "få en ven til at hjælpe dig med dit første OC" nej vi siger RTFM! nu har vi jo ikke sådan en ved hånden når det gælder svejsning, så vi må jo gøre vores bedste for manden ik´?

Hvem ved.. måske er han den nye svejse mand, to end all svejse mænd.

Delvis (Co2) gas :e

Enolc

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:25:06
Svar/Indlæg:
101/10
Jeg syntes tit at den nemmeste måde at indstille skidtet på er at lytte til svejsningen, dvs. svejse på et stykke affaldsstål og så indstille trådhastighed og strømstyrke derefter...

kan godt være det ikke er den rigtige metode - men jeg er ikke faglært, men det virker for mig ;)

Overvej evt. at lave en skrueløsning istedet?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:28:35
Svar/Indlæg:
3385/80
#0 Du har ikke adgang til en TIG-svejser, det er IMO nemmere at bruge ;)

Ellers gør som de andre skriver, men start med at øve dig på noget som ikke skal bruges! Så kan du også prøve dig frem med det du selv synes er nemmest :)

GL

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:30:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#18 - skal du ha' DASK? *

Ej dit CO2 tågede svejseapparat - har jeg ikke lige komplimenteret din åbenlyse kunnen på feltet?

Learn by doing - sure, men det er nok enklere at kaste sig ud i svejsning med en støttepædagog ved hånden, end uden? Eller?

Præcis som lodning også kræver know-how og træning/håndelag.

Men du har da fuldstændig ret i at det er fedt at kaste sig ud i et projekt og så tage de tæv der følger med!

Tomgun

P.S.

Har i øvrigt været inviteret gæstetaler på bl.a. "The Second World Symposium for Orbital Welding" i La Baule, Frankrig, den eneste gang i mit liv jeg er blevet synkronoversat fra engelsk, til fransk og tysk ala EU - så det er ikke fordi svejsning som begreb er nyt for mig - og lad så for helvede være med at fremkalde det billede af en Poul N figur med cykelhjelm! :e :e

*(Dansk Aritmetisk Sekvens Kalkulator)

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:31:36
Svar/Indlæg:
2453/80
#20 TIG-svejser ?:( :r

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:34:46
Svar/Indlæg:
3346/81
Tungsten - Inert - Gas

Tomgun

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:44:32
Svar/Indlæg:
316/11
VIGTIGT!

Hvad har der i grunden været i den "tønde" ??

Mvh. Rododendon

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 00:55:24
Svar/Indlæg:
2453/80
#24 "hydraway hm 32" såvidt jeg lige husker!
den er først renset med ca. 5 liter benzin, og skyllet igennem med ca. 800 liter vand ;)

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 02:11:11
Svar/Indlæg:
3385/80
#25 -> #23 har givet svar ;) Det er bare en anden måde at svejse på.. Efter min mening skal man passe mere på med TIG-svejsning, da man let kan komme til at give sig selv stød :e Prøvede hvor der stod en 30cm lang flot gnist over på min finger og gennem hansken :e

Mjaa gnist og gnist, det blev ved, så en stråle af strøm vil nok være mere passende :e

Chub

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:37:25
Svar/Indlæg:
11/2
# 13 "co2 er en gas der fortrænger ilt for at der ikke skal blive luft/dampbobler i svejsningen,så co2 har ikke en skid med ilt at gøre" - Jo i dette tilfelde har det.
Gassen (Co2) lægger sig som en hinde over svejsningen, og danner derfor en ILTtæt beskyttelse for svejsningen. Grunden er jo som skrevet, at når Smæltbadet får ilt, dannes der huller (porre) som gør svejsningen utæt og svag. Nok lige meget hvis det kun er en møtrik som ikke skal bruges til så meget.

T.I.G svejsning bruges som oftest til rustfri svejsning, og der kan laves en pisse god og flot svjsning. Man kan desuden bruge TIG til bla. Alu og sort jern (normalt jern).
Galvaniseret/forzinket jern, kan godt svejses, men som skrevet udvikles der gasser og det er noget sværere at arbejde i da det lættere "bobler" i svejsningen. man kan dog bare slibe galvaniseringen/forzikningen af og svejse helt normalt, da det inden under er normalt "sort jern" - også kaldet bondejern eller den tekniske term : stål 37.

I know - er udlært indusrtirørsmed, og arbejder lige nu med rustfri.

-Chub-

SVK

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 22:39:59
Svar/Indlæg:
162/12
Du skal være _HELT_ sikkert på der ikke er mere brændbart i tønden... Der er ikke meget gods i sådan en tønde og man kommer nemt til at svejse hul i tønden, hvis man skruer godt op for apparatet. Hvis der så er lidt gas i tønden, såååå... :x

Har set sådan en tønde der var forsøgt svejset i... Der var gas i. Tønden var faktisk stadig hel, men dog noget deform. Den så ikke godt ud, men heldigvis ingen personskade.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 22:49:40
Svar/Indlæg:
1996/65
#28 ... manden skriver jo at den er renset ...

Såe skulle der vel ikke kunne ske det store..... selvom at der skulle være en anelse tilbage (den smule som de 800 litter vand ikke fik ud)... så er det jo helt klart ikke nok til at lave samme nummer som du har oplevet ...

Det kræver nemlig en vis volume procent gas før at sådan noget vil brænde ...

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2004 20:49:01
Svar/Indlæg:
316/11

"da det inden under er normalt "sort jern" - også kaldet bondejern eller den tekniske term : stål 37."

Sort jern er varmvalset og derfor med glødeskal..

Men du kan også få blankt stål 37 da dette er koldvalset..

#25 og #29

I skal huske at benzin ikke er opløseligt i vand!

#25 - Du skulle have brugt sprit - men det er for sent. Hvis du ikke er helt sikker på om der ikke er noget benzin tilbage så rens den med sprit - og skyld det ud med vand.

Mht. til den tønde - skal den graves ned eller hva??

Mvh. Rododendon