Ampere forbrug overvågningsprogram??

Diverse d.  30. juni. 2004, skrevet af palle22
Vist: 312 gange.

palle22

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:11:28
Svar/Indlæg:
818/185
Er der et program der kan vise hvor mange ampere der bruges på eksempelvis 12v linjen i en pc?
Min psu blæser begynder at larme en del efter 5-10 minutter, styres blæseren mon af den effekt der skal leveres, eller af temperaturen i psu/kabinet??

Nogen der ved noget om det?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:17:48
Svar/Indlæg:
2664/97
Det kan godt være der er en temp probe på din psu blæser, også indstiller den sig efter den temp der er i psu. ellers får den bare 12V hele tiden.

Hvilken psu har du?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:20:31
Svar/Indlæg:
4120/115
øhhh... nej, blæseren kan ikke måle den effekt der bliver brugt i computeren! Men det er ikke utænkeligt at den er temperatur styret, og efter 5-10min er temperaturen steget så meget inde i kabinettet at den begynder at larme...
Men du kan jo prøve at tage kabinet siden af og se om den gør det på samme måde?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:22:54
Svar/Indlæg:
1996/65
Jeg siger som #1 ... Blæseren i din PSU styres af temperaturen ....

Omkring det med at finde et program som kan måle ampere forbrug ... der må jeg nok sige det findes vist ikke ... Det kræver jo at der er ampere målere på bundkortet ... og så vidt jeg ved er der ingen bundkort producenter som har fundet på den idee endnu ...

Hvis du vil vide hvormeget strøm (ampere) .. din computer sluger ... så kan du jo eventuelt låne en el-måler ... og derved finde ud af hvormange ampere eller watt som computeren sluger ...

palle22

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2004 21:27:06
Svar/Indlæg:
818/185
Jeg har et codegen kabinet, med medfølgende codegen 300x psu. Vil det hjælpe mig at sætte en blæser på 7 volt foran psu'en, og blæse på den?

Dark-MiXer

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2004 23:48:50
Svar/Indlæg:
564/59
Hvis du vil måle strømforbruget på din +12V fra strømforsyningen kan det kun gøres et sted, og det er i strømforsyningen. Så den eneste måde du kan bruge et program til at måle strømmen med er, hvis der findes en kommunikationsenhed i denne.
Dog kan du selv måle hvormeget strøm der bruges på +12V forsyningen ved at åbne strømforsyningen. Herefter skal du lokaliserer hvor +12V forsyningerne er samlet, og lede lidt længere baglæns ind til en sensemodstand. Aflæs værdien på modstanden, og mål spændingen over denne.
Strømforbruger kan du så udregne på følgende måde:
Spændingen over modstanden divideret med modstandsværdien. ;)

Hvis du så vil regne vidre, og finde hvor stort effektforbruget er gøres således:
Strømforbruget gange spændingen.