vapochill vs mach II

Luftkøling d.  02. juli. 2004, skrevet af LaZBoY
Vist: 564 gange.

LaZBoY

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2004 14:15:23
Svar/Indlæg:
106/23
hej, vil lige hører folk om hvad deres oplevelser er med de 2, mht:

1. Strømforbrug
2. køleevne
3. stabilitet
4. general montering
5. funktioner
6. isoleringsmetode ved cpu.

Hvis der er nogen der har erfaringer med noget af ovenståede må de godt skrive dem her.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 14:41:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Ikke for at stemme dig af, men det meste af det dér kan du jo læse dig til.

Der findes et hav af anmeldelser, hvor alle tingene bliver grundigt gennemgået.

Men:
1: Mach'en bruger mest strøm...
2: - Men den køler også bedst (hvis man ser bort fra div. mods)
3: Begge to er meget stabile køleenheder.
4: Min mening - Mach'en er nemmest. Der er også mere plads (hvis man kan sige det)
5: "Funktioner"?! De kan begge køle... :p
6: Der er forskellige meninger, men jeg mener at Mach'en igen "vinder.

Asetek havde på et tidspunkt nogle problemer med kondens... de er nok ved at være sluppet af med det, for forbrugerne klager ikke så meget (:00) længere.

Men igen: Tag og læs nogle anmeldelser. De er langt mere saglige og knap så subjektive.

LaZBoY

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2004 15:13:08
Svar/Indlæg:
106/23
Problemet med anmeldelser er at de kun er testet over en kortere periode. Og nogle "fejl", finder man først efter et stykke tid.
De fleste der har haft en af ovenstående maskiner i et år eller ligende, kan sikkert fortælle noget mere end en nørd der har leget med det en dag eller 2.

Og jeg har skam læst flere anmeldelser, men det ville er også være rart at hører om virkeligheden også stemmer overens med de der skrives.

Men det er da rart at hører din mening. Men hvis mach II er så godt hvorfor er der så mange der sælger den fortiden, er de bange for at den ikke kan bruges til fremtidens bundkort?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 15:30:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Noget i den retning ja.

nVentiv gik konkurs for ikke så længe, så der vil ikke være så megen support at hente. Ej heller fremtidige sokkel-kits. Men der står vistnok nogle venlige nørder, der har hænderne skruet rigtig på, som vil hjælpe lidt ;)

Jeg har haft mit nVentiv i ca. 1 mdr. og har været ovenud tilfreds med det.

Der er ikke noget jeg kan sætte fingeren på, der er værre end man kan vænne sig til det.

Men meget af det, kan du selv ændre. F.eks. hvis du synes at blæserne støjer, kan du sætte dem til at køre 5-600 rpms. De siger nada. Eller omvendt, kan de skrues op til godt og vel 2200rpms. Men så larmer de fandme også :x

Hvorom alting er: "Længere" erfaring kan jeg ikke snakke med om. Men de fleste som er familiære med denne slags køling ved som regel hvad går ind til når de køber denne slags køling.

Det er ikke noget jeg vil anbefale til en umoden (i ordets forstand) konfirmand der aldrig har haft skilt sin computer ad. Men kender man "lidt" til den slags i forvejen er der ingen problemer. ;)

Ang. det med anmeldelser synes jeg, at du tager lidt fejl. De fleste anmeldere er (heldigvis) klar over den problematik du selv nævner, og vælger derfor at teste systemerne i forskellige tidsperioder.

De fleste tester på omkring en uges tid, men noge er meget grundige og laver en test baseret over en måneds forløb. Så giv dem lige en chance! ;) Ofte har de noget fornuftigt at sige...

Når jeg kigger mig omkring, synes jeg ikke at der er så ulige en balance mellem køb/salg af Vapochills og Prometeia'er. Det er meget ligeligt. Men jeg kan, som sagt, nok bedst begrunde det med nVentivs udgang fra markedet.

Det er klart, at der sidder nogen med rysten i bukserne. Det er meget forståeligt. Jeg selv ærgrede mig da også grueligt. Nok mest af alt, pga. min Prometeia var ca. en mdr. gammel da de gik konkurs...

En anden ting: Mit Prometeia er/var det sidste der forlod fabrikken/det sidste der blev lavet! :e

- Det er da lidt coolt! 8)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 15:41:22
Svar/Indlæg:
3712/44
Nu kommer det meget an på hvilket Vapochill du sammenligner med. Er det Vapochill SE/PE/XE serien eller er det LS?

Hvis det er Vapochill SE/PE/XE i forhold til Mach II, så har jeg gjort mig følgende erfaringer.

1) Mach II bruger meget mere strøm end Vapochill. Til gengælsd kører det på sin egen psu og du kan derfor stille noget mere moderate krav til din system psu. Vapochill trækker ikke så meget strøm, men den belaster din system psu så meget at du er nødt til at have en high-end psu.

2) Et Mach II køler noget bedre end den originale Vapochill serie. Faktisk med nutidens cpu'er næsten lige så godt som LS systemet. Dette er dokumenteret ved reviews bl.a. på extremesystems. Med min standard Mach II i forhold til min Vapochill PE fik jeg 150-200 Mhz mere ud af samme cpu i samme bundkort.

3) Begge systemer er stabile. Vapochill's CC, kan dog give alvorlige kompabilitets problemer med rigtigt mange bundkort. mach II er mega nem at tilslutte, og den virker på ALLE atx bundkort.

4) Vapohill er nemmere at tage af og på. Det nye kølehoved til Vapochill har jeg ikke prøvet, men det skulle være ret nemt at tage af og på. Mach II's "seal string" er noget snask at få af og på, til gengæld er det meget mere tæt end det oprindelige Vapochill kølehoved.

5) Der er IMO ikke den store forskel på funktionaliteten af Chillcontrol på Vapochill og softwaren til Mach II.

6) Begge dele vil give give noget kondens, men IMO ikke noget der er et reelt problem. Bruger man varmelegemerne der følger med, og sørger man for at montere det ordentligt virker det som det skal. Jeg vil dog anbefale at smøre hele soklen ind i ikke ledende kølepasta uanset system.

LaZBoY

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2004 17:45:04
Svar/Indlæg:
106/23
I skal have tak for 2 gode forklaringer. Jeg har også mest overvejet mach II'en dog er jeg ikke ret godt for det høje strømforbrug.. Nogen der ved om man kan sætte "køleren" til at skrue ned, hvis cpuen ikke bliver belastet ret meget.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 17:59:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Både ja og nej...

Den fjerner pr. definition ca. 200W fra kølehovedet.

Du kan lege med nogle temperaturer og få blæserne til at køre langsommere osv. Men decideret at ændre på kompressorens strømforbrug kan man umiddelbart ikke.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:04:02
Svar/Indlæg:
3712/44
LaZBoY> Det er ikke sådan lige til at sætte Mach II'eren til at køle mindre når cpu'en laver mindre. På dette område er Vapochills chill control lidt "bedre", forstået på den måde at onmdrejningerne på kompressoren justeres efter load.

Mach II'eren bruger en del strøm. Jeg måtte også sluge en kamel da jeg fandt ud af hvor meget, men ydelsen er altså i orden. Om du skruer ned for blæserne eller om den skal køle 50W eller 200W gør næsten ingen forskel på strømforbruget ifølge min strøm måler.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:08:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Se selv. Der er kun én ting vi er uenige om... :00

Skulle vi ikke spørge en admin om at oprette en poll. Så kan folket stemme? ;) :p

(Tror at jeg går under. Folk kan ikke li' RD :( :r)

-> #0

Sorry for Off-Topic :r

Men prøv evt. at spørge på div. forums. Der sidder sikkert nogle smarte hoveder (ud over Lars og jeg selv :e :00) som har forstand på den slags ;)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:15:48
Svar/Indlæg:
3162/78
Mach II er jow også en del dyrer hvis man vil ha alu kit og display til det. det er jo der fra ny på LS!

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:21:03
Svar/Indlæg:
3712/44
NoNig> LOL jeg kan ikke engang finde ud af hvad det er vi er uenige om..... Sikekrt ikke noget væsentligt, synes dit indlæg virker yderst fornuftigt :)

PS: Nu var dit det sidste Mach II der forlod fabrikken siger du, gæt så hvem der købte det sidste Mach II GT i DK(verden??) ;) :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:30:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Det var ang. hvis Lian-Li setup der var pænest! ;)

:00 :p Og hvad så?! :e

Mit Mach II er stadigvæk det sidste det nogensinde er blevet lavet! :e :e :e

Jeg er da bare ligeglad om dit er et GT eller ej! :p 8)

Jeg regner med, at jeg skider på garanti (hvorfor mon? :00) og r404'er det! Så er det vel nærmest <b>BÅDE</b> det sidste Mach II <b>OG</b> GT i verden. :p :p :p

Det kan du ikke slå. Hvor meget du end gerne ville! :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2004 18:44:06
Svar/Indlæg:
3712/44
NoNig> LOL, nå det er DEN gamle debat omkring Lian Li kit vi har gang i..... Det er nok det eneste vi ALDRIG liver enige om.... :e
:e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2004 04:09:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

;) 8)

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2004 09:23:13
Svar/Indlæg:
1419/29
Vis i nu skal til at diskuter lian li kit så tror jeg lige jeg nupper det sorte da det virkelig ser fedt ud imod det sølv da jeg hurtigt kommer til at tænke på et gammelt gråt kabbinet.
Jeg har desværre ingen erfarringer med mach 2 men jeg må sige mit vapochill var overraskende let at monterer ud over det der sorte ring op cpuen hvor der skulle skruer i der blev jeg nød til at brore der i med et lille bror og så sætte dem i.
Men eller så kan du jo altid købe begge ting :D og så bare sende det tilbage du ikke vil havde eller installer det på gpu ;)

bias_hjorth1

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 16:24:02
Svar/Indlæg:
93/3
http://www.xtremeresources.com... <--- Bowman tester LS vs. GT.. Så bliver det vidst næppe mere sagligt..

Opp´s LS review ---> http://www.xtremesystems.org/m...

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 16:32:59
Svar/Indlæg:
287/14
Jeg har haft mit Mach II i en måned nu, og jeg er ovenud tilfreds. Købte det af bth med sort lian li kit og blå display :P

Det var let og installere og bootede op første gang, ( Det har så godtnok taget livet af 2 Abit IC7 på grund af kondens :e )

Køre med et fuld moddet Asus P4C800 og der har ik været nogle problemer, jeg kan kun anbefale Mach II.

soa

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 17:44:54
Svar/Indlæg:
156/22
#16 lyder som om du er lidt af en fumlefinger heh, men man lærer jo som regl af erfaring. Vil dog sige at 2x IC7 var nogen dyre lærepenge at give ud...

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 18:47:30
Svar/Indlæg:
287/14
#17 RMA er en dejlig ting :D

JRH__BTH

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 20:29:46
Svar/Indlæg:
227/19
Kedeligt at høre at nr. 2 bundkort er røget en tur.

Kan kun sige, at jeg går indenfor kompresserkøling. Som tidligere nævnt så læs de reviews der er af dem. Virkelig gode informationer. Elregningen bliver ikke væltet af en prommy eller to, så bare rolig.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 20:43:57
Svar/Indlæg:
3712/44
Spøjst nok har jeg ikke ødelagt et eneste bundkort endnu pga. kompressorkøling, hverken med Vapochill eller Mach II, og jeg har endda på et tidspunkt glemt at komme sealstring på mit Mach II rundt om hele kølehovedet. Opdagede det ved at computeren lavede BSOD's et par gange da jeg spillede, og da jeg kiggede indenfor i kabinettet var der så meget kondensvand der dryppede fra kølehovedet, at hele agp soklen var badet i vand ?:( ?:( :e

Tog skidtet ud, tørrede det, og blæste agp soklen tør med en føntørrer, satte sealstring på kølehovedet og spillede videre... :e :e

Kompressorkøling er altså en fed måde at overclocke på :)

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 20:44:46
Svar/Indlæg:
1604/60
Er helt klar glad for mit Vapo LS.

1. Rimeligt, men kan helt klar forbedres.

2. OK, men igen kan laves bedre.

3. 24-7 dvs 100% ok

4. Let vha den medfølgende manual.

5. Fedt med et display & USB aflæsning af div data samt software.

6. Let montering af kølehovedet, til både 478 & AMD64.

En fed køler som der er kræfter skjult i, hvis man selv kan finde dem, dog larmer den lidt, hvis man ikke skifter bagerste blæser ud med en 120*25mm......

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 20:48:48
Svar/Indlæg:
3712/44
Wise Guy> Sådan lige lidt OT, hvordan går det med modifikationerne af det LS system der? Glæder mig til at høre hvormange grader ekstra du har fået ud af det, og hvad det har kostet i støj osv.

Jeg nåede jo lige at købe det sidste Mach II GT der var til slag i DK svjv, så det kunne være sjovt at sammenligne performance på et tidspunkt, jeg ved ikke lige hvordan. Uanset hvad synes jeg su skulle lave en artikel om det. Skriver du ikke lidt på tweakup.dk engang imellem?

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
09-07-2004 18:49:38
Svar/Indlæg:
194/13
nu er der vist gået lidt offtopic i den men endnu en ting der lige skal nævnes til de mange (IMO rigtige) ting der er blevet sagt er vægten;
#0 et mach2 og et vapo LS vejer betydelig mere end et vapochill SE og PE og XE. jeg vil mene at det er næsten umuligt at tage til lan med et mach2 eller vapo ls, hvorimod jeg selv har præsteret at tage til lan 3-5 gange med mit setup (og wow der blev gloet da de fleste af dem ved klap om overclocking, hehe)

JRH__BTH

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2004 22:00:04
Svar/Indlæg:
227/19
Det kommer jo også meget an på hvad man vil med sit system. Til meget overclock er en Vapochill Classic, SE, PE, XE efter min mening spild af penge.
For hvad angår software...blæserne kan man udskifte med støjsvage hvis det er det. Med en Mach2 bruger jeg f.eks. ikke software til noget, da det er fuldkommen overflødigt for mig. Det er selvfølgelig individuelt om man har behov for det. At LS har overhalet en Mach2 GT er nok lige i overkanten - største artikel om LS/Mach2 har Mach2 som vinder.
#0 vedr. CPU-kit så kan du tilfælde af anskaffelse af Mach2 være rolig, da der findes folk som helt sikkert vil lave kits til nye sockets :) (vil ikke fremhæve Mach2 frem for LS, da kun LS er tilbage i detailhandlen).

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
09-07-2004 22:24:12
Svar/Indlæg:
287/14
#28 Må jeg lige be om et link til en test hvor et LS slår en standard Mach II ?

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2004 23:50:07
Svar/Indlæg:
2676/147
Heysan! :D

Jeg køre VapoChill og har gjort det i en del mdr´er nU! jeg er HELT tilfreds!

Du kan rykke det med til lan som du vil unden den tager skade, min har været både i bus og trailer ;)

Vapo "svinger" meget i dens aflæsning af cpu temp på chillunit display, men den køler jofint nok. min "svinger" med 5 grader

min (se evt profil) er -13 - -18 eller -15 - -20.5 det er sq lidt forskelligt! :D

Jeg kender ikke noget til mach, så det overlader jeg til de andre! :i

Ang. kondens har jeg ALDRIG haft det skidt! Chillunit 1.0 har vist bare den ulempe at den kan finde på at smide strøm gennem 0, dvs den brænder din psu eller noget andet aF! det er ikke så fedt, derfor valgte jeg en chillunit 2.0 baseret vapoChill ;)

Håber det er til nogen hjælp! 8)

Tahiti

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 13:05:00
Svar/Indlæg:
287/14
#31 Tak for det :)

Det var skam ik fordi jeg ik troede på dig :)

JRH__BTH

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 15:26:27
Svar/Indlæg:
227/19
#33 så er det fordi du ikke forstår det der skrives. F.eks. hvis det nævnes at der nok skal være en der laver et kit til kommende sockets, så er det for at oplyse og hjælpe. Ikke for at fortælle der er garanti på eller ej. Det er logik at GT er taberen da den ikke kan købes mere.
Jens T. du skriver selv du ikke har haft nogen af de nævnte. Så hvorfor ikke lade #0 lave sin egen konklusion ud fra folk der f.eks. har rodet med SE + SE@r404a + Mach1 + Mach1@r404a + Mach2 + Mach2@r404a + LS?
Som eksempel kan "Lars" nævnes: klart han skriver ud fra hvad en Mach2 og en Mach2 GT kan, når det er hvad han har erfaring med, så er den ikke længere. Efter min mening forkert at komme med konklusioner af et produkt hvis viden omkring man ikke selv har erfaret.

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 15:32:37
Svar/Indlæg:
287/14
#34 Hørt!

Jeg har selv haft et Vapochill Classic engang. Jeg synes ik den måde de "gamle" vapoer ( ik LS ) er lavet på er noget hjemme bikset noget. Hvor imod Mach1 osv er meget bedre udformet. Men det er måske kun mig :)

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 15:33:38
Svar/Indlæg:
287/14
#35 Han har både en Mach 1 og 2 ;) Og han har også haft mit Mach II.

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 16:09:41
Svar/Indlæg:
287/14
#38 Jeg snakker jo også SE/PE/XE.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 16:24:47
Svar/Indlæg:
1230/171
Det er påfaldende, hvordan der altid er en eller anden "anonym" deltager i disse diskussioner, hvor Vapo LS og Mach II (GT) sammenlignes. Vi har haft en Kim, en Jens og en sidste som jeg ikke lige kan huske navnet på. Underligt nok er det altid LS'en de støtter op omkring...

Hvis vi skal vurdere systemerne i forhold til OC, så viser petervandamned's test at Vapo LS = Mach II (i øvrigt også Oppainter's konklusion). Meget overraskende, at det er lykkedes for Asetek at designe et system med R507 som ikke performer bedre end et system med R134a.

Mach II GT er i en klasse helt for sig selv.

Referencelink: http://www.xtremesystems.org/f...

Sorry for Off Topic :r

JRH__BTH

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 16:42:54
Svar/Indlæg:
227/19
#0 ja undskyld tråden er kommet lidt langt ud, men synes blot det er irreterende når enkelte som i #41 nævner kommer og udtaler den slags.
Jens du siger at folk der fortæller godt om Mach2 skyldes de selv har en...deriblandt mig - Derfor jeg nævner at jeg har erfaring med de i #34 nævnte kompresserkølere. Du lyder til at favorisere LS uden selv at have kendskab til den ;)
Jeg siger ikke Vapo LS er dårlig, bestemt ikke.
Der er ofte ting der er gode og dårlige ved forskellige produkter som f.eks.
SE/PE/XE: kræver 2 PSU'er for respektabel overclock.
Mach 1: ikke kompatibel med mange af nutidens bundkort.
LS: larmer (man kan skrue ned for blæser, ja, men så ryger der nok en del ydelse).
Mach 2: Manglende socket kits i fremtiden med garanti...så Jens ikke vil have garanti på den plastic det er lavet af....nah det gas :) )
Sådan er der så mange ting hehe...
:)

comment

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 22:17:36
Svar/Indlæg:
1230/171
#43: Jeg synes det er påfaldende, at der altid dukker en "anonym" op i diskussionerne om Vapo LS og Mach II (GT), som konskvent tager LS'ens parti. Hvad der kan være grunden til det, ved jeg ikke, men det minder mig om noget jeg har set før. Mine egne spekulationer holder jeg for mig selv. Hvordan du og andre vælger at fortolke det jeg skriver må I selv rode med.

Det kan diskuteres om ikke den lille (og meget varme) kompressor, sammen med den lille kondensator og fordamperen, er en del af Aseteks design-problem. Under alle omstændigheder er og bliver det overraskende - også for Asetek selv - at et system med R507 ikke yder bedre end et system med R134a.

I øvrigt: Kan vi være enige om at Oppainter's review er i orden? I givet fald må konklusionen også være at petervandamned's review ikke nødvendigvis - som du antyder - er biased.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2004 00:43:38
Svar/Indlæg:
2353/24
#Jens T.

skal lige siges at jeg aldrig har haft kompressorkøling.

du vurdere det på rewievs, hvilket vil svare til at jeg rådgav om et abit max3 board, inden jeg selv havde stået med det i hånden, hvor jeg kunne have svaret
"OTES-køleren larmer overhovedet ikke", hvilket den gør, emn det havde jeg nu ikke læst/hørt om at den skulle gøre. så i den situation vil jeg have stukket en lodret løgn, fordi jeg baserede det på rewievs, og ikke på personlig erfaring.

man skal ikke være meget skråsikker på sine "erfaringer", når man kun har læst rewievs af det, men ikke har haft det i hånden, når når man diskutere med folk som har haft det i hånden.

dette er bare min mening.

sorry for OT.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2004 10:48:59
Svar/Indlæg:
1604/60
Jeg har heller ikke ejet et Mach system, men kommer med en anbefaling af LS systemet, jeg har haft et PE system og min erfaring siger at hvis man skal købe nyt så ville jeg gå efter et system som ikke læner sig op ad ens PSU, dvs LS eller Mach II.

Man kan finde et hav af tests på nettet, hvor forskellige brugere sammenligner de to systemer, og der er steder hvor den ene sviner den anden og omvendt. Men den bedste og mest neutrale test jeg endnu har læst var inde på extreme, har dog desværre ikke linket mere men søg selv.

Der "vandt" LS testen, selvom de to var meget lige, skribenten havde dog sine forbehold til begge systemer, og havde dog også sine tvivl om stabiliteten på LS, når man ser at kompressoren bliver omkring 60 grader varm, jeg har pillet i mit system, og har gjort kompressoren noget koldere ved at fjerne noget af dets arbejde, hvilket bringer mig frem til #22: Jo der kommer helt sikkert en lille artikkel om det ;)