Støjdæmpning af harddisk

Diverse d.  05. juli. 2004, skrevet af Peewee-
Vist: 380 gange.

Peewee-
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2004 23:13:22
Svar/Indlæg:
13/3
Hejsa

Jeg har fornylig erhvervet mig en WD harddisk og fundet ud af at de larmer :( Ihverfald iforhold til mine Seagate diske. Derfor vil jeg gerne have dæmpet den.
Kan det gøres ordenligt med en harddisk skuffe?
Jeg er åben overfor forslag men det må gerne kunne gøres for få penge :P

Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2004 23:16:18
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg smed mine i et par zalman-rammer...

godt nok fjerner de kun vibrations-støj, ikke motor-støj, men jeg sys ikke jeg ka høre dem...



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2004 23:16:46
Svar/Indlæg:
2664/97
En harddisk skuffe tager jo lidt af støjen, alt efter hvad for en du vælger kan du få nogle der er ret gode til dette. Men sørg for at købe en med køling i, da der bliver meget varmt i sådan en. Men når der skal være køling i så larmer den jo lidt igen, så det bider sig selv lidt i halen på den måde. Men kig lidt på de forskellige skuffer. Kunne være der var en ordenlig en et sted ;)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2004 23:18:06
Svar/Indlæg:
2664/97
0# du kan også købe sådan nogle gumme ting og sætte den i, det fjerner godt nok kun resonans støj som 2# også siger, men det er da bedre end ingenting. De kan fås hos studiedata.dk



Peewee-
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2004 23:27:03
Svar/Indlæg:
13/3
Tak for de hurtige svar :P

Før jeg fik WD'en kunne systemet næsten ikke høres, nu er der en meget markant hyletone. Jeg har gjort en del ud af at lave mit system meget støjsvagt. Blandt andet har jeg installeret støjdæmpende måtter, skiftet alle kabinets blæser ud med 12dBs Pabst blæsere, hjemme fikset blæsestyring, kun købt Seagate diske(dog med udtagelse af en Maxtor og denne WD fordi jeg kunne få dem billigt brugt ;)). Så det piner mine øre at høre den nu :P

Kigger lige på Studiedata.dk



ZillioN
 
Superbruger
Tilføjet:
05-07-2004 23:29:41
Svar/Indlæg:
143/9
Har haft smidt min WD 40GB i en "Silent Drive". Den tog simpelthen ALT støj. Kan kun anbefale. Disken bliver lidt varmere end normalt, men ikke noget alarmerende.



dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-07-2004 23:48:37
Svar/Indlæg:
519/32
Peewee- Jeg har bare "mast" mine fast mellem nogle gummipakninger (altså så de hviler på, og bliver holdt nede af...), og jeg høre dem slet ikke. Det er primært vibrationsstøj der får dem til at larme, meeen hyletone... måske var den for billig og for brugt :00 det lyder ikke helt sundt, og mine WD raptor hyler da ikke (erhh.. kun når de får læder og lak på :D ).



Peewee-
 
Overclocker
Tilføjet:
06-07-2004 00:44:15
Svar/Indlæg:
13/3
Sidder lidt og overvejer at lave en selv af noget pap og nogle noicecontrole lyddæmpende måtter og så tape det op under en harddisk skuffe. StormP er nu det bedste :P Og så er det gratis :e
Tror I ikke det kunne virke?




EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 01:24:13
Svar/Indlæg:
4337/121
En god og næsten gratis måde at fjerne resonans støj på er ved at finde nogle solide elastikker(4stk) og en fri 5,25" drev plads.
Så skruger du 4 skruger i din disk men ikke helt i bund og hænger din/dine harddiske op i elastikkerne (du regner nok ud hvordan)
HUSK AT AFMONTERE DET HVIS DU SKAL TRANSPOTERE DIT KABINET!!! :e



Peewee-
 
Overclocker
Tilføjet:
06-07-2004 01:38:00
Svar/Indlæg:
13/3
Det er ikke så meget resonans støj der plager mig, det er mere den højfrekvente tone den frembringer når bare den er tændt.
Sidder og brainer lidt over det med papkassen og så hvordan den skulle komme af med varmen.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 02:52:11
Svar/Indlæg:
1996/65
Hvis det er fordi du har en af de gamle WD raptor harddiske og er irriteret over lyden som kommer fra den ...

Så skal du have fat i noget lyddæmpnings måtter ... eller en box som er foret ...

Grunden er som du selv nævner at harddisken ikke laver særlig meget resonans støj ... men rettere har en irriterende high-pitch lyd ... (den såkaldte 10.000rpm lyd ... eller det plejede man at kalde den, lyden opstår nemlig pga. hastigheden af harddisken) ...

Jeg har selv sådan en af de gamle Raptor harddiske ... og jeg kan ikke høre min ... fordi jeg har sat den i en zalmans HD køler ... i et lyddæmpet kabinet ... og det som er grunden til at jeg ikke kan høre den er helt klart lyddæmpnings måtterne...



Verbal
 
Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 09:14:20
Svar/Indlæg:
10/4
Se evt. denne guide:
http://www.overclocking.dk/lit...

Jeg har selv en WD 80GB ophængt på denne måde, virker fremragende, er billig og meget bedre end tricket med post-elastikker. Jeg havde på et tidspunkt en Quantum SCSI 15000 rpm disk ophængt - gik fra det rene støjhelvede til nærmest lydløst da den blev ophængt.