Raid howto

Diverse d.  06. juli. 2004, skrevet af Raller
Vist: 196 gange.

Raller

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 00:58:24
Svar/Indlæg:
43/3
Hej i skønne computer freaks .....

Jeg har 2* Seagate Barracuda 80Gb! og dem vil jeg gerne have til at kører raid 0 ! Men hvordan gør jeg ? jeg har lavet den diskette med raid controller dirveren til windows install . så hvis der var en der gad og lave en guide/eller noget, til mig om hvordan man installere 2*80Gb harddiske i raid 0 !.

Jeg har også nogle spørgsmål :e

1. må der godt være mere end 1 partion på disken hvis den skal kører raid 0 ?

2. SKAL det være de helt samme diske ?
fordi mine 2 seagate HDs er der 2 forskællige logoér på :S men det er lige mange gigabyte´s, på 2*80gb.

på forhånd tak !

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 01:04:55
Svar/Indlæg:
6624/113
Diskene skal være så ens som muligt.

1. Sæt dem på raidcontrolleren med jumperne placeret korrekt.

2. Start med at konfigurere dit RAID Array i controllerens bios - det er noget med CTRL+K eller A - kig i manualen - der står det. Dit RAID Array skal hedde "striped" eller "Raid 0"

3. Start op på en Windows CD og tryk F6 i starten som den beder dig om - og stik den så driver disketten. Når det er gjort, kan maskinen se dit Raid Array som EN disk - og du kan frit partitionere den som du vil.

4. Næste gang maskinen starter op, skal den så have at vide at Raid controlleren er første boot prioritet - og det kan godt være tricky altefter hvilket bundkort du har....

Hvad er :S ?

Raller

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 01:27:48
Svar/Indlæg:
43/3
mange tak mester ! men hvordan skal jumperne stå ? master-slave ? master-master ? eller hvae :)

må der godt UNDER ! installationen være flere partioner på et drev ?....

på forhånd tak !

...

og :S er et smiley som der kom med i teksten fordi jeg først skrev den på www.tweak.dk , og der brugte jeg det smiley , men OC.dk har ikke det smiley på deres hp.!