SATA- vs. molex- strøm?

Diverse d.  06. juli. 2004, skrevet af Caveman
Vist: 414 gange.

Caveman

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 18:27:21
Svar/Indlæg:
65/11
Jeg har en SATA harddisk som kan bruge strøm fra SATA eller molex tilslutning. Ville lige gerne høre om der er nogen som ved om der er en forskel om harddisken får strøm igennem molex stikket eller SATA stikket?

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 18:40:11
Svar/Indlæg:
3329/182
Nej det er ligemeget. Den får lige mange volt gennem begge stik ;)

Men et ubelastet SATA stik kan da være at foretrække :)

Caveman

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 19:21:39
Svar/Indlæg:
65/11
okay... men synes det er underligt at SATA strøm stik så er blevet lavet, hvis molex stikkende kan give den tilstrækkelig strøm hvor så overhovedet lave et SATA strøm stik :l

Caveman

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2004 21:36:51
Svar/Indlæg:
65/11
:) vil ikke kalde mig rookie, og ja er da klar over at SATA stikkende er svære at få ud, men mener mere at der burde være en ydelses forbedring når man laver noget om?
Personligt synes jeg også at SATA kablet til bundkort/controller er meget smart, men der burde laves en klemme eller ligende da de ikke sidder særlig stabilt på. Og SATA strøm stikket synes jeg er lidt upraktisk eftersom det fylder mere end molex stikket, men igen molex stikket sidder godt fast... så det er jo op til en selv hvad man synes er bedst :)

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
06-07-2004 22:46:07
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg kan umuligt tro at de laver et helt nyt strømstik af den grund at det gamle sad for godt fast!

Jeg mener at have læst at der ER forskel på SATA strømstik og alm. molex. SATA strømstik leverer ikke så meget strøm som de alm. molex, og harddisken har ikke brug for mere. Nogle harddiske (Seagate) har udelukkende SATA strømstik mens andre mærker har valgt at benytte begge stik - og det er så kun for at være bagudkompatibel til dem der ikke har en PSU der har SATA strømstik og som ikke ønsker at købe en omformer.

Dette er noget jeg mener at have hørt... correct me if I'm wrong...

messiah

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 22:49:39
Svar/Indlæg:
235/53
En sata-disk uden sata strømstik understøtter ikke hot-plug teknologien. Det er dog ikke særlig relevant for Windows XP brugere da styresystemet ikke understøtter hot-plug særlig godt.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2004 23:10:23
Svar/Indlæg:
722/35
ethvert stik, uanset om det er molex, sata eller noget helt tredje leverer den strøm som disken trækker.

Det som #7 siger, må være den eneste forskel, og grund til at sata-stikket er lavet.

opamann

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 02:39:30
Svar/Indlæg:
244/0
nej nej.. på min levicom er der både 3.3v 5v og 12v på sata stikket.. bruger dog alm. på min ene disk.. ingen forskel eller noget..

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 06:46:05
Svar/Indlæg:
1996/65
Jeg synes Sata strøm stikkene er lidt bedre end molex stikkene da de sidder noget bedre fast .... og jeg siger dette da jeg har haft oplevet at mine harddiske har genstartet når man brugte molex stik ... og man kom til at røre ved ledningen til harddisken ...

Men ja der er vist ikke den store forskel i hvilken strøm som skal bruges til harddisken ...