-> #12
Det er ok... Bare vi kan snakke sammen ;)
Men det jeg ville have dig til at gøre var, selv at finde div. bundkort der opfylder de specifikationer du hentyder til. Og derefter spørge os brugere om evt. erfaring. ;) 8)
Men som sagt: Jeg har for tiden et CL10000 i min besiddelse og det kører bare sublimt.
Men som jeg også skrew i "10W CPU"-tråden, så mener jeg, at det er en anelse at skyde over målet, at regne med totalitær high-end dekodning af så lille en CPU.
De er perfekte til de er skabt til. Alt derudeover begrænses kun af brugerens krav.
En anden ting: Jeg har selv kørt med streaming over et 11mbps Wlan. Det kørte langt fra optimalt, men jeg kørte trods alt også med en bit-rate på omkring 1500 kb/s.
Det er også for meget forlangt. Det ved jeg, men forvent at du skal helt ned i 700 kb/s for at kunne streame. Det retfærdiggør måske et ønske om at kunne bruge VIA-boardet som harddiskrecorder.
Som jeg kunne forstå det, så er det nogle der har haft problemer med det. Men jeg selv, har ikke oplevet noget.
Men igen. Det er måske også at forlange for meget. Da harddisk-interfacet kun er et ATA33. Ikke 133, men kun "33".
CPU'en er ikke en topperformer, men den kører Windows og andre småapplikationer uden problemer. Kortets store force er jo netop alt det integrerede.
Lyd, Mpeg dekoder osv. osv.
Og som jeg også skrev tidligere. Så findes der utallige boards, og #5 har lavet en fin list over de bedste.
Jeg har før siddet med EPIA og EDEN boards og er fuldt ud enig med, at du skal op på 1GHz før det begynder at give pote. Men så har du altså også en maskine der kører nice! :e 8)
Jeg har pt. 512Mb ram, og jeg har en 256'er til at ligge. Jeg prøvede for sjov at bytte dem ud, og der var en tydelig forskel i ydelse (men evt. mere om det, i en senere artikel :00).
Så et godt råd må være:
Min. 1GHz
Min. 512Mb ram (Husk på at boardet ikke umiddelbart kan oc's. Så PC2100 will do)
Hvis du er helt fucket, så køb et Mpeg-kort. Evt. et tv-kort eller et decideret Mpeg-kort.
Disse krav opfylder stort set alle Epia-boards. Men jeg ville anbefale dig at sætte det på et 100mbps kabel. W-lan er smart og "nemt", ja. Men jeg fandt selv ud af, at det kan simpelthen ikke betale sig. Og slet ikke hvis du vil køre store filer over netværket.
Et andet "godt" argument til at reoverveje er, at ALLE Vias boards med TO netstik, kan fungere som en hardware-firewall med et nemt og overskueligt software-interface.
Når alt dette er sagt, vil jeg stadigvæk foreslå:
CL10000 eller et af de nyere M10000.
Det er ikke så svært at vælge.
Jeg baserer disse postulater på egne erfaringer, så der er ikke så meget "googl-det" i dét. Men prøv, for din egen skyld, at kigge lidt på spec.s og features. Og så finder du 110% sikkert noget der er interessant. ;)