Damm ... det er da noget af en kraftig pumpe ... godtnok levere den kun 225 L/min ... men 9 meter så kan den da ihvertfald trække et lukket system om så der er 50m slanger ...
Nåe jo det er da vist kun 600 L/t ... synes også at det var lidt mærkeligt at en eheim pumpe skulle yde flere L/min end en stor robust pumpe som den du nævner ...
Sorry ... :r .. jeg er vist ikke stået helt op ... :D
Men ved 225 L/min så vil den pumpe nok ikke være lydløs hvis man bruger 8mm slanger ... :e
#8 hehe ja ... med sådan et højt tryk ... så skal der nok ikke være problemer med at få vandet rundt ... Selvom at jeg tror det bliver svært at finde slanger der er store nok til at man kan få de 225 L/min igennem ...
Min Eheim 1048 .. mister jo allerede rimelig mange litter/min hvis man bruger under 10mm slanger ... og den er jo kun 10 L/min ...
Såe man skal vel op i nogle 16-20mm slanger ... for at udnytte alle 225 L/min ...
Grunden til man mister nogle liter/min med eheim pumpen er vel også dens begrænsede kræfter, ved bedre løftehøjde burden den vel "tvinge" noget mere vand igennem.. selvom der selvf. vil være noget af et effektab alligevel..
#10 ... ja klart med en 9m pumpe kan du stoppe noget mere igennem en 12mm slange end du kan med en 1,5m ...
Men modstanden i slangerne vil blive meget større .. jeg kan ikke helt huske hvor meget større ... men det er vist noget med at når man fordobler l/min så fordobler man også modstanden i slangen ...
Og derved vil man få et så stort pres på på slangerne at man ikke kan opnå 225 l/m med 12mm slanger ...
jeg tror en så kraftig pumpe vil overføre en del varme til vandet.. ja måske vil pumpen endda blive en lige så stor varmekilde som f.eks. cpuen eller gpuen.. eller er det bare mig?
sådan en pumpe skal vel bruge 2" slanger for og kunne levere den mængde vand. der sker ikke andet at vandet vil køre rundt inde i pumpen hvis den ikke kan komme af med det.
Man skla nok passe på med at bruge så kraftig Netto pumpe da det nok bare skyder slanger af kølehoveder og det ville være en ret nederen oplever at få sig.
Syntes fandme det er griner at man kan tro at en Eheim kan leverer 10 liter i sekundet.