Spejling af data konstant

Diverse d.  07. juli. 2004, skrevet af Stratos
Vist: 245 gange.

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 14:33:33
Svar/Indlæg:
189/18
Jeg har gået og overvejet om der skulle findes et program af en art, som gør at alt som bliver gemt på en harddisk, med det samme bliver gemt på en anden. Således man hele tiden har to harddiske, hvis indhold er identisk.

Det skyldes at min far er ved at starte nyt firma, hvor de skal have en server stående og så for at tage backup, i tilfælde af indbrud, skulle han hver dag ved fyraften kunne tage en harddisk med hjem og næste dag sætte den i igen.

Kan sådan noget lade sig gøre ?:(

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 14:37:23
Svar/Indlæg:
1503/128
Det du søger, er Raid 1, også betegnet som "Mirroring".

Med denne Raid form, har du 2 diske der konstant bliver skrevet det samme til, altså 2 diske hvor den ene bruges til at læse fra, og den anden kun sidder der som backup hvis den 1. står af.

Dog vil jeg til enhver tid anbefale Raid 5 til et firma af bare nogenlunde seriøs kaliber (alt efter datatilgængelighedsbehov)

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 14:41:33
Svar/Indlæg:
189/18

Det med "mirroring" lyder godt, lige præcis noget i den retning jeg havde forestillet mig.
Når du siger seriøs kaliber ang. raid 5 hvad skyldes det så? Det er ialt 4 maskiner som skal have adgang til den server. Så det er ikke det store netværk, som han skal have gang i. Vil du så stadig anbefale raid 5.

Og hvad er forskellen mellem de to raids :r ?

tak

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 14:52:25
Svar/Indlæg:
1503/128
BigBird>> Jo man har mulighed for en ekstern Raid løsning - heroppe kører vi med en ekstern Raid5 på 600Gb, dog ved jeg ikke hvor langt kablet fra maskinen til raidet må være før der sker noget.

Det er da værd at forske i :)

En anden og relativt billig løsning ville være at købe en tapestreamer til 70Gb bånd, og så lave et komplet backup på 2 bånd - et til hver anden dag - så tager man hver anden dag det bånd der IKKE er i brug dén nat, og smider det i brandskabet. På den måde mister man "kun" 1 dags arbejde hvis hele lortet står i flammer eller hvis der bliver stjålet noget.

Stratos

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2004 15:15:30
Svar/Indlæg:
189/18
Hvis jeg nu fortalte den gamle grundigt, at han skulle huske at slukke for den hver dag inden han tager harddisken ud og vente med at tænde til den er sat i igen. Ville en mirror-løsning på to hardiske på ca. 200 gb, så ikke være et fornuftigt valg?

Hvor den ene så kunne tages ud.

Det er en mindre el/netværksmonterings virksomhed, så det eneste som skal gemmes på serveren er måledataer. De er naturligvis vigtige, men fylder ikke alverden.

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2004 16:28:16
Svar/Indlæg:
1016/19
Hvis dataene ikke fylder så meget, hvad så med at nøjes med een disk i serveren, og så i stedet købe en ekstern transportabel USB-disk.

Så laver du lige et hurtigt lille script til ham, som kopierer alt fra serveren over på USB-disken. Det aktiverer han hver gang, han går hjem - evt. automatisk ved shut-down af serveren, hvis den skal lukkes ned hver aften. Ellers må du lave en "fyraftens-knap" han kan klikke på.

Om morgenen er der så et andet script som kopierer alt den anden vej. Enten via et klik på en "knap" eller som led i opstarten. Hvis du er rigtig smart, så laver du det, så kun filer der er blevet ændret siden sidst kopieres tilbage.

En transportabel USB-disk på 80 Gbyte fylder ca. det samme som en tegnebog sidst på måneden, så din far vil helt sikkert kunne lide løsningen. 8)