Det tekniske bag OC.. Hævning af FSb f.eks

Overclocking d.  08. juli. 2004, skrevet af Rune Brogaard
Vist: 254 gange.

Rune

Superbruger
Tilføjet:
08-07-2004 16:44:22
Svar/Indlæg:
153/22
Jeg sad og tænkte på hvad det egentlig er jeg laver :e , når jeg overclockker... Hvad er det lige man gør når man hæver FSB'en og sætter flere volt til? Sidder der en krystal inde i kernen på CPU'en eller er det helt hen i vejret? (ja sikke et vejr det er pt :p )
For man kan da vidst ikke hæve en krystals frekvens sådan bare lige vupti ?:(
Og man hører jo om at Cpu'en laver beregninger.. er det 1'er og 0'er den regner med eller hva' er det egentlig der sker?

The

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2004 16:55:50
Svar/Indlæg:
1836/61
FSB hastighed er vel data-speed mellem CPU+Nordbro+Sydbro på bundkortet. Dvs. data overførsel på bundkortet mellem porte og stik mv.

FSB OC har vel ikke direkte noget med vcore at gøre, dog sker der det, at CPU også bliver hurtigere, når FSB hæves, så CPU har brug for mere vcore.

Det er nok det jeg kan bidrag til dit indlæg.

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2004 17:01:14
Svar/Indlæg:
378/106
sådan som jeg har forstået det..

så sker der det når man OC'et at hæver "fart grænserne" for data'en... og jo hurtigere det køre, jo mere power skal der jo til (vcore) at sende dataen afsted, så den ikke kommer bagud :)

Tech

Superbruger
Tilføjet:
08-07-2004 17:05:38
Svar/Indlæg:
297/73
Sådan som jeg har forstået det, så er computeren en stor motorvej.

Når du hæver FSB ja så får du entrepenør firmaet til at bygge endnu et spor på motorvejen eller hæve hastigheden, for at kunne køre hurtigere på motorvejen skal du jo også have en kaburator som sluger lidt mere brændstof af gangen... det er jo så din Vcore som du hæver.. og så fremdeles.

Der kan laves en pæn lille historie om den motorvej og OC.

Men der findes en masse artikler om sådan noget her på sitet, og andre nærliggende sites.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2004 17:45:11
Svar/Indlæg:
1548/24
nej, der sidder en frekvensgenerator på bundkortet som generere systemfrekvensen, denne kan reguleres, det er det vi kalder FSB OC.
FSB'en er en såkaldt DDR(for AthlonXP, det er en QDR ved P4) dvs at den kan overføre data med samme hastighed som en SDR-bus med den dobbelte hastighed (200MHz DDR=400MHz SDR)
Multiplieren er en faktor som fortæller som fortæller computeren hvor mange gange hurtigere CPU'en skal være i forhold til systemfrekvensen (eks. AthlonXP 3200+ kør 11x200MHz(systembus og svare til 400MHz effektiv))

Når man hæver Vcoren gør man det nemmere for cpuen at skelne imellem høj og lav (1 og 0) som er den måde computeren regner på! Det er ret svært at forklare hvorfor det er sådan, det skal tegnes for at man forstår det, men har ikke lige linket mere!

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2004 18:36:05
Svar/Indlæg:
3799/43
1hz = 1 svingning pr sekund
Hæver man Fsb får man flere svingninger pr sekundt

Cache er statisk ram som lager tingene og smidder dem væk automatisk hvor imod at Ram har dynamiske dvs de husker indtil de mister strømmen

jo højre FSB jo højre Pci/agp mhz med mindre man har pci/agp devider

North Brigde Brigder Cpu / agp /ram osv. at brigde er det samme som at switche jo bedre chipsæt jo hurtigere kan den administrere / håntere informationer og sende dem vidre..

lidt info fra mig