Flow / pressure drop... er jeg galt på den?

Vandkøling d.  10. juli. 2004, skrevet af DragonOne
Vist: 366 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 22:48:56
Svar/Indlæg:
240/44
Hej der folkens

Jeg går og roder med mit nye hjemmelavede kølehoved og kunne godt tænke mig at beregne hovedets flow-værdi....

Jeg har lavet følgende målinger :

ehiem compact 1002 pumpe alene (teoretisk, ud fra producentens specs) :

3,60 L/sek = 16,67 L/min = 1000 L/timen

pumpe + reduktion (7 sekunder om 1 L) :

0,14 L/sek = 8,57 L/min = 514,29 L/timen

pumpe + reduktion + kølehoved (13 sekunder om 1 L) :

0,077 L/sek = 4,62 L/min = 277,2 L/timen

Er det hvad man kan betegne som acceptabelt?

Reduktion på den indgående slange er fra 16 -> 10 mm. Jeg ved godt det er voldsomt og det er da også derfor jeg har et så markant drop (næsten 50%) OG det har selvfølgelig også indflydelse på flowet gennem kølehovedet.... Dog kunne jeg forestille mig at det giver en indikation af, hvad man kan opleve med f.eks. en væskekøler... er jeg helt galt på den?

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 23:04:52
Svar/Indlæg:
3799/43
Well Flow't påvirker ikke løfte højden hvis det er et lukket system..

hvis du tænker på temperaturen så har det heller ikke så meget at sige man skal jo også huske at vandet skal have ordenligt kontakt med kølefladerne

i stedet for at egne kan du tage 1 liter vand og sende i gennem pumpen først og tage tid. efter dette tager du og smidder det hele på dog laver du en udgang så vandet kan flyde væk.. hvis det skal forgå helt korrekt så skal du have vand inde i systemet før du lader den 1 liter flyve igennem.. ellers kommer det måske slet ikke ud..

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
10-07-2004 23:16:11
Svar/Indlæg:
240/44
#1 -> er ikke lige helt med...

Det er ikke så meget temp's jeg bekymrer mig om lige pt - det er mere, om der er for meget modstand i hovedet...

Du foreslår at jeg cirkulerer en liter vand igennem systemet - ok det er så det jeg har gjort med de 2 målinger - med reduktion
alene og med kølehoved også ...

eheim 1002 er jo en dykpumpe, så den ligger nedsænket i en spand vand - vandet har så cirkuleret inden jeg - mens det kører - tapper en liter af fra den fra redution/kølehoved returkommende slange. :)

Det er kun mængden fra selve pumpen der er teoretisk ;)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2004 23:35:01
Svar/Indlæg:
1996/65
Nu har du jo testet det i et åbent system ... men derfor burde forholdet mellem med og uden kølehoved aligevel være det samme ...

Såe hvis dine målinger er rigtige ... så passer det vel ...

Og så skal det lige siges ... som du også selv nævner ... du går fra 16mm til 10mm ... og det er lige i underkanten for en 1000 L/timen pumpe ... Altså min pumpe eheim 1048 (600L/timen) gør knuder hvis man går under 10mm (indre diameter)....

Lige 1 spørgsmål ... nu hvor du skriver at du kun bruger 10mm studse ... mener du så at det er den ydre eller den indre diameter ... fordi hvis det er den ydre diameter så er der vel næppe mere end 8mm indvendig diameter ... og så er det et rimelig dårligt valg af fittings ... fordi det vil virkelig nedsætte flowet ... også mere end de fleste væskekølere ...

men altså 4 L/min er fint nok til at køle et kølehoved ... og så skal du jo huske på at i et lukket system ville man have elemineret løftehøjden ... såe derfor vil flovet være lidt større ...

Berg

Superbruger
Tilføjet:
11-07-2004 00:37:10
Svar/Indlæg:
254/8
Det er faktisk ganske fint - det er mere flow end i de fleste kølehoveder ! - specielt de tyske har typisk kun 1-2 l/m flow med en 1048.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2004 11:55:51
Svar/Indlæg:
675/55
MANGE kølehoveder køler væsentligt bedre når de får ordentligt flow. Det er forskelligt fra hovede til hovede hvor meget der skal til, og man kan IKKE gå ud fra at 1-2 liter er nok..

Som udgangspunkt så skal der så meget vand igennem at flowet i kølehovedet bliver turbolent, og der skal helst være tryk nok på til dette sker. Se f.eks. nederst i denne test på grafen:

http://www.procooling.com/revi...

Der kan du se hvordan effekten af kølehovederne ændrer sig efter hvor meget vand de få igennem..

Om det du sender igennem dit kølehovede så er godt nok.. tjaee det kan du jo egentligt bedst se på dine load temperaturer.. er de ok.. jammen så er det godt nok!

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
11-07-2004 23:50:51
Svar/Indlæg:
240/44
#3 => studsene er 12mm. men slangerne er 10.. derfor skrev jeg 10mm. da jeg formoder, at det er de diameter der primært har indflydelse.. :)

#4 => takker.. det var noget i den stil jeg ledte efter :)

#5 => kølehovedet er konstrueret lidt efter Whitewater - princippet - dvs. med 2 kamre og så nogen kanaler i midten

(et tidligere billede : http://www.overclocking.dk/bil... )

der er 4 kanaler med en bredde på 3mm. i en 4 mm. dybde.. selve hovedet er 30mm. bredt og 70mm. langt...

hvad temps angår, er jeg selv ret spændt, men det kommer til at vente til jeg har fået planslebet det og foretaget nogen konstruktionsændringer til det eksisterende system...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 00:02:59
Svar/Indlæg:
1996/65
#6 ... yes... så der er altså 9-10mm indre diameter ... der hvor gennemstrømningen er mindst ...

Og ja 10mm slanger så er fine nok til 12mm Studse ... da de fleste 12mm studse kun har 9mm ID ...

Og omkring det med l/min ... så har jeg set tests hvor kølehoveder så som white water ... først begynder at ydde optimalt når flow'et er omkring 3L/min ... såe 4 L/min er rigeligt til selv de mest krævdende high-flow kølehoveder ...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2004 00:29:21
Svar/Indlæg:
240/44
#7 => nice..

og takker :)

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 08:09:02
Svar/Indlæg:
675/55
#7 tag lige en kigger på mit link i #5 😉 så kan du se hvor de yder bedst henne de forskellige hoveder..

AMD

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2004 11:09:27
Svar/Indlæg:
497/56
Reynolds tal kan bestemmes nu hvor du har reelle flow gennem kølehovedet.

Reynolds tal kan anvendes til at vurdere om der forekommer turbulent eller laminart flow i dit kølehovede.

Tallet skal som regel være størrer end 2100, men bemærk at der under særlige forhold kan forekomme laminart flow op til 2500-2700, men det vil ikke være tilfældet her grundet start og slutbetingelserne.

(4 x Q x Rho) / ( Phi x My x D)

Phi ~ 3.14

Rho ~ overflade ruheden, måske kender du den når du selv har fremstillet hovedet. Ellers kan du prøve værdier imellem fx. 0.10 My-m til 0.20 My-m 8Skal indsættes i Si enhender altså meter.

Q = Flow (m3/h), du skal dividere det aktuelle flow i hele kølehovedet så du får flowet over den enekelte kanal

My = er densiteten af din væske, den kan være svær at bestemme da du sikkert har en blanding af vand/sprit eller måske endda vand/kølervæsken eller noget helt 3.
En god antagelse kan være at prøve værdier i intervallet og se effekten på tallet. Interval: 800Kg/m3 - 1000Kg/m3
80% sprit og 20% vand er ca. 800Kg/m3 og rent vand er sidstnævnte.

D er størrelsen en af de kanaler der er i dit hovede, indsættes i meter

Vær opmærksom på enhederne, formlen er empirisk dvs. den er lavet udfra erfaringsværdier så den skulle være ret god.

Alternativt kan du bestemme flowet igennem en kanal og bestemme væskehastigheden i m/s. hastigheden skal for at resultere i turbulent flow over 1,5m/s.

God fornøjelse med beregningerne.

/Steffan