Ydelsesforskel på AMD64 512kb eller 1024 L2 ?

Diverse d.  12. juli. 2004, skrevet af Nesdunk
Vist: 258 gange.

Nesdunk

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 16:53:28
Svar/Indlæg:
420/72
Hej all

Nu har jeg endelig fået min Athlon64 3200+ ... MEN så viser det sig da jeg booter op første gang med mit nye setup at det faktisk er den forkerte cpu fjolserne har sendt mig ..!

Det vil sige at jeg har modtaget en AMD Athlon64 3200+ @ 2.2Ghz /m 512kb L2 fremfor den jeg havde bestilt, som var en AMD Athlon64 3200+ @ 2Ghz /m 1024kb L2

Og så er det jo det store spørgsmål kommer ... kan det betale sig at sende den retur og vendte på at få den rigtige model (altså skulle undvære min kære computer i 3-4 eller mere! x( :x )

Eller skal jeg bare ringe til forhandleren og få dem til at sætte lidt penge ind på min konto, altså diff'en i prisen ...?

Ville jo helst hvis de sendt mig den rigtige inde jeg sendte den anden retur, ligesom den anden forhandler jeg handlede ved gjorde. Altså dem jeg købte mit mobo ved ...

/Nesdunk ?:( ?:(

soa

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2004 17:01:16
Svar/Indlæg:
156/22
Jo mere cache jo bedre, men så meget forskel skulle der heller ikke være imellem clawhammer / newcastle cpuerne, men newcastle cpu'en (512kb) skulle oc en smugle bedre, dog ikke noget vildt iforhold til den anden. Jeg ville selv foretrække 1mb versionen til socket754 ...

Men ydelsesmæssigt er der ikke den helt store forskel...

vh soa

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 17:03:42
Svar/Indlæg:
6624/113
Den største bekymring burde være hvad der står på kvitteringen....

Hvis den dør, og du prøver at prakke dem en Clawhammer på - og kvitteringen lyder på en Newcastle... Du kan vist godt regne resten ud. :D

Om du vil få den byttet eller få dem til at æde differencen, er op til dig selv. Jeg ville gøre det der var nemmest for mig selv. ;)

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 17:59:38
Svar/Indlæg:
1604/60
Der er lidt forskel på ydelsen mellem 512 & 1MB cache, men den bliver opvejet af dine 10% mer MHz, så hvis jeg var dig ville jeg være mere bekymret over kvitteringen, som Sajmon skriver.

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 18:01:18
Svar/Indlæg:
1302/23
Hvilke programmer udnytter overhovedt den ekstra L2? For man skal vel gøre op, om de ekstre Mhz ikke udligner den manglende L2 cache, til ens behov ?:(

Sorry for OT :r

- Lasse

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2004 18:13:15
Svar/Indlæg:
2870/65
En af måderne at udnytte den ekstra cache på er at bruge den cpu til f.eks. en web-server.

En web-server har mange "hits" og holder gang i mange tråde (små program-dele samtidigt) som samtidigt bliver brugt gentagne gange, hvilket er præcist hvad den ekstra cache kan hjælpe med.

Når en stump program (kode) bliver genbrugt i det uendelige (som på en web-server) skal skal der ikke hele tiden swappes fra disken ind i cpuén (hvilket vil sløve processen meget).

Andre muligheder, vil være en fil-server, hvorfra der bliver hentet mange små filer mange gange.

Cache-effekten ses mest tydeligt ved mange gentagne ens handlinger.

Hvis du derimod laver meget differentieret arbejde på din maskine, vil en hurtigere cpu komme til din fordel.