-> #86
Læs #56, hvor du selv henviser til mit indlæg i #44.
Anyway...
Nu tager vi det fra "bunden" af :)
Enhver kemisk sammensætning ændrer karakter når den:
Undergår en trykændring.
Undergår en temperaturforandring.
Undergår en ændring i volumen.
Et vandkøling, er den kemiske sammensætning vi betragter: vandet.
Bliver vandet varmere udvider det sig. Dermed stiger trykket inde i systemet. Bliver vandet køligere trækker det sig sammen, og dermed falder trykket indeni systemet.
- Volumen forbliver uændret.
Omvendt:
Stiger trykket, stiger temperaturen, volumen er konstant.
Falder trykket, faldet temperaturen, volumen er konstant.
Det er ganske simpelt. Det er udtrykt i en meget simpel ligning der hedder "idealgasloven". Alle kemisker materialer, følger stort set denne ligning.
Det er ganske rigtigt som du siger, at molekylerne bliver presset hårdere sammen.
Men prøv at gnide din hænder mod hinanden. Jo hårdere du presser hænderne sammen, jo hurtigere bliver de varme.
Det var det jeg påpegede tidligere. At flowet på et tidspunkt ville opnå et maksimum. Ligesom rumfærgen der "svæver" ned igennem atmosfæren. Molekylesammensætningen på luften nær Jorden er så tæt, at rumfærgen bliver glohed på sin vej ned gennem atmosfæren.
Overfør det så til dit kølehoved. Presser du molekylerne tættere sammen, vil det blot medføre en temperaturstigning.
I denne sammenhæng er det naturligvis banalt og nok intetsigende. Men mange systemer er netop designet til tryk omkring 1 bar. Til sammenligning er trykket i et lastbildæk ca. 7 gange så stort.
Hvis du vil opnå en større køleflade med vandet, så kan man jo bruge køleribber indeni kølehovedet.
Det gjorde man også i "starten" og nogle anvender det endnu. Men man har ment, at køleevnen blev forringet på bekostning af flowet. Så man har "bare" valgt, at anvende "glatte" kølehoveder. Ganske vist med en form for kanalføring. Men alligevel...
Det der "irriterer" mig lidt, er de kølehoveder med tre studser. Jeg ser fornuften i dem, men jeg kan ikke se "logikken".
Det er logisk, at hvis der er to studser til at lede vandet væk, tvinges vandet der kommer ind i midten til at komme ind med større hastighed.
Problemet for mig er blot, at trykket er det samme. Der kan umuligt være tale om en hastighedsændring, da de to studser til sidst mødes i en slange der netop er lige så stor (i diameter) som de to foregående.
Dermed er "hastigheden" jo netop bremset. Men det virker sgu, og det irriterer mig grænseløst, for jeg kan umiddelbart ikke gennemskue hvordan.
Lad os antage at de tre studser er monteret med 10mm slanger.
Hvis det, i mit hoved, skulle give mening, at det skulle være muligt at opnå en forhøjet hastighed på vandet skulle den slange der sammenfører de to yderste slanger være omkring dobbelt så stor.
Dvs., snitarealet på en 10mm slange er 78,5mm² eller 0,79cm².
Hvis man skulle opnå en hastighedsforøgelse, så ville en slange på det dobbelte areal give mening.
Så regner vi lige tilbage:
2 * 78,5mm² = π * r² <-> (2 * 78,5mm²)/π = r² <-> 50mm² = r²
Dermed skulle diameteren være:
√(50 mm²) = √(r²) <-> 7,07mm = r <-> d = 14,1mm.
Dvs. at man skal have en eller anden form for 13-16mm slange.
Så er vi af med problemet med hastigheden. Nu kommer det, hvor det ikke giver mening.
Hastigheden i de to slanger vil jo nødvendigvis ophæve hastigheden på den slange der går ned i midten, såfremt der er tale om et lukket system.
Lader man f.eks. vandet fra kølehovedet falde ud i en spand, og man lader pumpen, fodre kølehovedet med vand, så har man ikke den hæmmende faktor hvor vandet der går ind i kølehovedet nødvendigvis må bremse det accelerede vand der gik ud fra kølehovedet.
Der må simpelthen være tale om en form for varmefordeling eller mere effektivt flow fra kølehovedet. Ikke nødvendigvis acceleret, men blot en mere effektiv fordeling af varmen.
Det kunne man jo netop ovehæve ved et mere effektivt flow i et kølehoved med "kun" to studser.
Det er derfor, at de der trehovede kølehoveder ikke giver mening. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan de kan køle bedre... :l