Gammel spand

Diverse d.  14. juli. 2004, skrevet af System
Vist: 219 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
14-07-2004 19:38:26
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej.

Det her er flere spørglsmål i et.

Jeg har 2 gamle maskiner på 133 mhz. det er nu ikke det. de skal formateres og der skal lægges 98 på begge. den ene er der 98 på nu, men den anden er der 95 på. Den med 98 er den der er problemet.
For det første kan den ikke finde cd-rom drevet i biossen med godt når den er startet op (harddisk og drev på samme kabel. 1. stik HDD 2. drev).
For det andet når jeg startet op på en dos diskettet og vil fra a: til c: skriver jeg c: og der står c: men når jeg vil formater skriver jeg format c: så skriver den bare: "bad command or file name"

Hvordan skal jeg formater??? og hvad med drevet???

På forhånd tak
Morten Laursen @ AneXeX- :e

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2004 19:44:31
Svar/Indlæg:
1996/65
Det lyder som om at den boot diskette du bruger ikke helt virker så godt ... Fordi med MS-DOS er det jo nettop "Format C:" commandoen du skal bruge ...

Prøv eventuelt at hente en anden bootdisk, og smid det på en diskette ...
http://www.bootdisk.com/

Har du foresten kontroleret at jumperene ... og IDE kablet sidder ordentligt .. (harddisken som master ... og yderst placeret på kablet .... cd-rom drevet som slave ... og placeret på den sekundære stik) ...

Hvis du har det rigtigt siddende ... så må der jo være noget galt med CD-rom drevet ...

Hvis du har mulighed for det ... så kan du jo også prøve at bruge begge IDE kanaler ... altså have harddisken som primærmaster .... og cd-rom drevet som sekundær master...

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2004 20:15:49
Svar/Indlæg:
1262/95
Nogle ældre BIOS'er viser ikke CD-ROM drevet, der plejer man at skulle sætte den til AUTO, så den under opstarten auto-detect'er hvad der sidder på kablet.

Det med bootdisken lyder som om den er defekt som #1 siger prøv at hente en ny fra det link han giver.

H_L

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2004 20:37:32
Svar/Indlæg:
288/39
Ehm, ikke for at blande mig, men hvad skal du bruge/bruger dem til?