Hvad er fordelen/ulempen ved proxy?

Diverse d.  15. juli. 2004, skrevet af Brille
Vist: 396 gange.

Brille
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2004 21:02:40
Svar/Indlæg:
28/14
Jeg vil lige høre hvad forskellen er ved at køre internet med eller uden proxy? Jeg har en adsl forbindelse. I følge en af mine kammerater kører hans netbank bedre når han har slået proxy til.

Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 21:49:17
Svar/Indlæg:
644/8
hmm proxy er bare at man forbinder sig til en server
din spand -> proxy -> din banks http server

jeg kan ikke rigtig se hvordan det kan laves bedre perfomance



Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 22:13:10
Svar/Indlæg:
906/100
Det hænger ikke sammen med at han kører proxy.1 en proxy server burde sløve en pc på nette pga den kikker i alt hvad du fortager dig på nettet så jeg tror ikke du skal regne med at det er proxyen der gør ham din ven hurtigere.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 23:17:38
Svar/Indlæg:
1262/95
#2 lool...det kan godt være proxyen sløver trafikken første gang man går ind på en side, men derefter burde det kun går hurtigere, hvis altså proxyen er konfigureret ordentligt.

Proxy betyder mellemmand eller mellemled på latin, det betyder at proxy serveren er mellemmand for dig og internettet. Sådan har det været engang og sådan er det også nogle steder endnu. Men mange steder bliver en proxy server kun brugt til at lagre internet sider eller dele af dem, så er de hurtigere at tilgå næste gang man vil ind på dem, selvfølgelig igen afhængig af hvordan proxy serveren er konfigureret.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 23:21:35
Svar/Indlæg:
1996/65
En proxy er lavet til at hente data ... til brugerene ...

Såe det vil sige hvis du sidder i et netværk med 300 maskiner ... og alle skal ind på den samme internet side ... og alle køre igennem den lokale proxy server ... så skal siden kun hentes en gang via nettet ...

Det er effektivt hvis mange brugere skal have fat i det samme ... fra et sted på nettet hvor hastigheden i forvejen er langsom ...

Ulemperne er så at en proxy server ikke altid kan hente alt ... og nogen gange så kan en proxy server gøre forbindelsen langsommere ...



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 23:29:06
Svar/Indlæg:
1262/95
#4 Jeg vil godt give dig ret i at nogle gange kan en proxy sløve forbindelsen, der kommer helt an på hvordan den er sat op.

Men jeg vil sige at i langt de fleste tilfælde betyder en proxy hastigheds forøgelse ikke forringelse.



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 23:29:51
Svar/Indlæg:
839/19
Det #2 tænker på må være at en proxy kan fungerer som en firewall.
Den skole jeg går på har en proxy stående og enten er den nede eller også så blokerer den halvdelen af de sider som man vil ind på - nej det har bestemt ikke noget med p0rn at gøre, men har rent faktisk været ude for at den har udelukket nogle sider med relevante oplysninger som skulle være brugt til et projekt. Ud over det så kan en proxy sløve utrolig meget når det er mange brugere som skal ind på et utal af sider. Men er der gengangere så kommer siderne noget hurtigere (fra tid til anden)..

/Kingu



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2004 23:39:20
Svar/Indlæg:
1262/95
#6 Som sagt det komme helt an på hvordan den er konfigureret, og umiddelbart er det ikke altid helt nemt. Man skal nemlig tilpasse mængden af plads til bliver brugt til caching af sider og mængden af sider der skal caches og hvor store objekter der skal caches, det er ikke noget man bare lige gør, desværre.



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2004 00:44:19
Svar/Indlæg:
839/19
#7
Ja, det skal nok passe at det er svært.
Men de IT folk på min skole fatter da hat, proxy server som mindst er nede 3-4 gang på en god dag. Netværks drev som ikke virker, computere som ikke kan logge på netværket og hele møllen. At computerne ikke bliver behanldet som de burde kan have lidt af grunden men det kan da kun være login problemer!

Pointen er bare at deres proxy ikke virker optimalt og det kunne godt lyde på dig som om at man skal have læst den helt store manual samt have overvåget trafikken i et år før man kan begynde at røre noget. Men ud over at lagre/cache indholdet af sider så fungere den jo også som firewall og det kan godt nok mærkes fra tid til anden - ikke altid lige nemt at hente opgaver på en ftp på skolen :/ (og det kan ikke være andet en den proxy som blocker)..

/Kingu



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2004 06:15:53
Svar/Indlæg:
1881/217
Som de andre siger, kommer det an på hvordan den er sat op.

Den skolen jeg arbejder på, der har vi fået testet vores net-linjer med og uden Proxy, og med Proxy gav det et netboost på 30% med Proxy, hvilket faktisk er rigtig meget når der er 1000 PC´ere der skal ud gennem 3 ADSL 2Mbit linjer. Den har så godt nok også en Cache på 15 Giga, og køre med Linux.
Den måde vi har fået det store boost på, er at hvis en bruger skal downloade noget, får den fuld skrue de først 2 MB, hvorefter den nedsættes til 15 Kb/s hvis det ikke ligger i Cache´en.
Og hvis der er eks. 6 PC´er, bliver
PC Nr. routet ud på ADSL 1.
PC 2 på ADSL Nr. 2.
PC 3 på ADSL Nr. 3.
PC 4 på Nr. 1.
PC 5 på Nr. 2, osv.

Det skal måske også lige siges at vi gav 100.000 Kr. for vores Proxy server men så var den også sat op af et prof. firma med On-site og det hele :)



Prinsvalium
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2004 12:48:56
Svar/Indlæg:
461/64
Jeg plejer at skifte mellem proxy og den almindelige, hvis ikke den ene virker så gør den anden. Det har ikke slået fejl endnu :l



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2004 13:37:52
Svar/Indlæg:
1262/95
#9 Det lyder som en god løsning, men til 100K skulle den jo også helst gerne vise forbedringer ikke forringelse ;)



#12
SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2004 14:38:11
Svar/Indlæg:
162/12
Jeg administrerer pc'erne på min gamle folkeskole (ca. 120stk.). Jeg har brugt en gammel IBM med Smoothwall som proxy. Det hjælper gevaldigt på hastigheden. Især når 25 elever sidder og benytter samme side i en undervisningssituation. Det har kostet ca. 0kr. :e