TFT skærm skal køre i native opløsning?

Diverse d.  22. juli. 2004, skrevet af KJ
Vist: 240 gange.

KJ
#0
KJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 13:50:40
Svar/Indlæg:
400/114
Jeg vil lige ha' et spørgsmål på plads... SKAL en TFT skærm køre i sin native opløsning altid for at vise et godt billede? Altså skal en 17" TFT skærm køre i 1280*768 (hvis den da er født til det) i spil og andre grafiske applikationer, eller er det bare en skrøne?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 13:52:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er sandt! ;)

Prøv selv at sætte den til andet, du vil hurtigt op dage det... 8)



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 13:56:35
Svar/Indlæg:
2192/67
Ja det vil den gøre. Skærmen bliver helt grumset og stortset umulig at se noget på. Man får også ondt i øjnene hvis man prøver, for man skal anstrenge sig mere for at se det.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 14:02:26
Svar/Indlæg:
6531/410
syntes ikke det er noget problem i spil farcry køre da genialt på min i 1024x786 hvor den normalt skal køre 1280x1024

men mit resvrve 5900xt kan ikke trække farcry i 1280x1024 med alt på very high :(

vil have mit 6800U nUUUUUUUU



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 14:22:08
Svar/Indlæg:
1581/5
næsten korrekt.

uanset hvilken opløsning man "sender ind" i en tft skærm, vil skærmen resize det til native opløsning, og er det ikke en lige dividerbar opløsning, så vil det blive forskelligt om der er 2-3 eller 4 pixels til at afløse den enkelte pixel i selve billedet der bliver sendt til skærmen.

sender man derimod et 800x600 opløsnings billede til en tft skærm der kan klare 1600x1200, vil man ikke opleve et grumset billede, da der blot vil blive 4 pixels til hver farve isteddet for 1 i den originale opløsning pga. det er lige dividerbart.
hvor imod hvis man sender et 1024x768 billede ind, så vil der blive 3.5pixel eller noget i den stil pr original pixel, og det kan ikke lade sig gøre, så vil skærmen skiftevis bruge 3, og 4 til at definere een pixel.

(håber det giver noget mening)



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 14:23:16
Svar/Indlæg:
3712/44
Det kommer som DEVIL_DK helt an på om vi snakker 2d eller 3d.

Dersktoppen skal klart køre i den native opløsning, spil kan oftest køre fint (og se fine ud) i stort set alle opløsninger. Min skærm har f.eks. en nativ opløsning på 1600x1200, men jeg kan fint spille i 1024x768, 1280x1024(960) og naturligvis 1600x1200, hvis eller grafikkortet kan klare det...

DEVIL_DK> Det kan mit 9800xt heller ikke :l



#6
KJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 14:29:37
Svar/Indlæg:
400/114
Det lyder godt... Så behøver jeg måske ikke være bekymret om at være nødt til at skulle spille Doom3 i 1280*1024! ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2004 22:36:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Det giver mening. Men det er lige så korrekt som det er forkert.

Faktum er, sætter du en opløsning på f.eks. 800x600 på en 1280x1024 skærm. Vil forholdet være således, at et punkt kommer til at bestå af 1,6 pixel på bredden og 1,71 i højden.

Det vil, uanset hvordan man kigger på det, give et "grumset" billede ;)



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2004 01:48:30
Svar/Indlæg:
527/21
Syntes ærligt talt også man skal holde sig til native opløsning, hvad enten man spiller eller driver den af på desktop. Det der generer mig mest er alle de spil hvor man ikke kun kan køre 1280x960 (hvis jeg husker rigtigt) og ikke 1280x1024 som er standart for 17" tft skærme. Hvis man bare lader skærmen udfylde det hele syntes jeg allerede det bliver gnidret. Men heldigvis kan man jo slå stretch fra på de fleste grafikkort vil jeg tror. Godt nok må man så leve med et par sorte kanter i top og bund men det syntes jeg altså er bedre end at gå på kompromis med billedkvaliteten.