Der findes mange forskellige former for tinsugning.
1) Tråd (lavet af kopper) kan fåes i mange forskellige størrelser (brede og længde). Er effektiv til at fjerne tin, og rense loddeøer.
2) Tinsuger manuel luft (håndholdt ikke elektrisk). Bruges oftest til større leaded komponter. Kan ikke anbefales til små SMD komponenter.
3) Elektrisk tinsuger. Der findes et utal af fabrikater i denne kategori. De jeg kender til (Weller og Metcal) har været ganske effektive til såvel SMD som leaded komponenter. I bund og grund er det en loddekolbe med et rør/hul i spidsen. Igennem dette suges tinnet væk via luft. Dog bruges disse ofte i virksomheder, da de har en ret høj anskaffelses pris.
Opsumering.
Til privat brug vil jeg nok anbefal tintråd, da det er billig og effektivt. Dog skal man passe på, hvis man anvender det på meget små loddeøer, da længere tids varme kan få dem til at slippe PCMet. Den ikke elektriske tinsuger vil jeg mene er spild af penge, med mindre man roder meget med leaded komponenter. Dog vil en kombinering af tråd og den ikke elektriske suger være en ide at have i sin elektronik samling.
/Elektronikmekanikeren (gennem 11år)