Active Directory og Exchage

Software d.  25. juli. 2004, skrevet af Big_BEN
Vist: 175 gange.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 00:44:44
Svar/Indlæg:
416/49
Dav

Jeg er så småt begyndt og skal vedligeholde min fars firmas Windows 2000 domæne server, der er bare lige det problem at jeg absolut ikke er nogen form for ekspert på det område.
Findes der en "starter guide" et sted som kan hjælpe mig igang?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 06:39:43
Svar/Indlæg:
1881/217
Hvordan er det at du vil veligeholde et AD domain og Exchange?

Den eneste måde der sådan rigtig er, at slette computer(s) og User(s) som er overflødig.
Hvad angår Exchange, skal du køre CleanUp Agent efter du har slettet deres Mail Box.

Den bedste fremgangs måde at slette en bruger er :

Slet Mail Box (Højreklikke på brugeren og vælge Exchange Task), så skal du køre Exchange CleanUp Agent, og derefter Delete User(s) i AD træet.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 09:40:55
Svar/Indlæg:
416/49
ök.....
Jamen hvad så når der bliver sat nye computere op som skal oprettes med nye brugere osv.?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 09:52:51
Svar/Indlæg:
1881/217
De nye computere melder du bare ind i domænet igen - som du gjorde med de gamle. Du kan give dem samme navne som nogle du har slettet tidliger.
Du kan også melde de nye ind i domænet uden at have slettet de gamle, men dette vile jeg dog ikke anbefale, hvis der er nogle rettigheder som kan "nedarves" fra de gamle Computer Accounts.

Hvad angår oprettelse af brugere, kan du trygt oprette dem - uanset om de har samme brugernavn som tidligere slettet profiler/brugere eller hvad der høre til der.
Hvis du bruger Global Profiler, vil jeg anbefale, at du tager backup eller flytter deres Profil, hvis du giver de brugere der skal oprettes samme brugernavn som før.
Når du har slettet en bruger med henblik på at oprette brugeren igen med samme brugernavn, vil jeg anbefale at du venter 1-2 timer med at oprette dem, da serveren først skal Replikere sig selv til sig selv og/el. andre servere på netværket.