Endnu en Vandkølings-n00b på jagt efter svar

Vandkøling d.  25. juli. 2004, skrevet af System
Vist: 271 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2004 11:23:57
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej med jer,
Jeg har også som så mange andre besluttet mig for at stige om på vandkøling i stedet for kedelig luft .....
Her har jeg prøvet at samle et lille begynder sæt og vil høre jeres mening og evt. forslag til forbedringer.
Desuden har jeg lige et par tekniske spørgsmål til sidst, da jeg som sagt er helt grqn på området......

1) et lille setup jeg har prøvet at lave (mon det er ok ? ):

Pumpe: eheim 1048

Radiator: Black Ice Pro/Extreme
(er en "Innovatek InnovaRadi dual" til at fortrække ?)

kølehovede: Maze4 (kobber) .... eller måske D-tek ?

slanger: ClearFlex60 - 12mm slange

reservoir: DangerDen http://www.coolerkit.dk/produc...

Hvordan ser setup'et ud ???

Spørgsmål:
1) Hvor meget vand skal man bruge og er det reservoir i så fald stort nok ?

2) Hvilken af de 2 radiatorer yder bedst ? Eller er der en der er endnu bedre i ca. samme prisklasse ?

3) Ville det være bedre at bruge et eheim reservoir i stedet for det jeg har valgt i mit setup ?

4) Hvor lang afstand skal der være mellem de enkelte komponenter, CPU og GPU kølehovede ?

Håber i har tid og lyst til at give mig nogle gode råd,
hilsen manga^ 🙂

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 11:45:34
Svar/Indlæg:
235/13
hmm et fornuftigt setup til en PIV 3,0@3,4

hvor meget vand?? så meget som muligt, jo mere du har jo bedre køling.. men husk nu at air flow i kabi også er en vigtig faktor!!
Jeg har ingen resovoir på mit system, og kan sagtens køre uden blæser på køleren så længe jeg kun browser og den slags.
Men så snart der startes op for noget Photoshop eller spil, er det nødvendigt med blæser på radi.

En dual er at foretrække frem for en single.. altid! det er begge gode radiatorer, men en dual kan jo have 2 blæsere.. skulle det blive nødvendigt.

Resovoir. well der er jo ikke tale om en ydende del af dit køling, mange bruger cola flasker i deres system, en hvilken som helst beholder er god.... bare den er tæt :e

Afstand??? så kort slange som muligt imo (andre kan have deres mening) jo kortere slange jo kortere flade til at optage varme fra luften i kabi. pumpe, køler, resovoir,Cpu, Gpu, pumpe..... thats the way!

GL med dit køle projekt, og spørg endelig igen.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 12:03:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - med et reservoir slipper du nemmere af med luften i systemet, end uden, og det er en fordel.

Dobbelt køler er at foretrække - jeg har en EVO240 - men Black Ice er også udemærket. Prøv evt. at se på vcore.dk - de har også nogle udemærkede modeller.

Husk spændebånd eller strips til dit set-up.

Sidst men ikke mindst - husk nu at du fortsat skal have et fornuftigt luft-flow i kabinettet. 2 x 120 mm på 7V eller hvis der ikke er plads så et par 80 mm, fordi dine HDD'ere, Mosfets, etc. bliver stadig varme og det hjælper vandkølingen ikke på.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 12:06:11
Svar/Indlæg:
3346/81
#2 - det er lige fedt hvor stort det er - med mindre du har en helvedes stor tank - ellers bliver det kun et spørgsmål om hvor mange minutter det tager før end at vandet i systemet er oppe på max. temperatur.

Tomgun

Viper[TKC]

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 12:51:55
Svar/Indlæg:
204/137
#2: Du skal ikke bruge gummiringe eller silikone nogen steder, hvis du tænker på studserne. De lukke tæt så snart slangerne er monteret (husk dog spændebånd). Nu skriver du 12mm slange, en EVO240 radi som #3 nævner er med 10mm studser så da passer slangen ikke på. Husk at tjekke alle dele at de er med samme størrelse studer. I mit setup som du kan se i min profil har jeg også en EVO240 med 2*120mm, min eheim1048 er smidt i en 5liters beholder så den virker som dykpumpe. Husk også at købe antikorrisionsvæske som skal i vandet og noget algedræber f.eks "ren pool" som fåes i matas. Held og lykke med projektet.

ps. smid lige en stemme i min profil når du er derinde.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:16:21
Svar/Indlæg:
3346/81
#5 - nu nævnte jeg kun at jeg havde en EVO240 - men til din orientering er den monteret med en 10 mm i den ene side og en 12 mm i den anden - why? Fordi den sidder i et WaterChill Mk. I set-up hvor jeg ikke gad at fifle med tilslutningerne på pumpen.

Ideen med at køre pumperne som dykpumper er ikke nogen dårlig ide - så er det også sværere at køre dem tørre!

Tomgun

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:20:19
Svar/Indlæg:
6624/113
Pro-Core fra vcore.dk er osse med 12mm slanger, og størrelsesmæssigt tror jeg man får svært ved at finde en bedre vandkøler nogen som helst steder... For ikke at nævne den latterligt lave pris på 349 kroner. ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:37:08
Svar/Indlæg:
3346/81
Nåh ja - skulle måske have skrevet at det er vigtigt er hvilket gevind (ofte indvendigt) den enkelte komponent er forsynet med, mange kølere/radiatorer er forsynet med 1/4" gevind - deri kan så monteres fittings der er til enten 10 eller 12 mm - prøv at kigge på vcore.dk under fittings og i vil se hvad jeg mener.

Tomgun

Viper[TKC]

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:45:11
Svar/Indlæg:
204/137
#6: Nu hvor manden er en nybegynder inden for vandkøling, tror du så ik det er bedst at han ik skal til at skifte studser. Jeg ved godt selv at studserne kan skiftes til nogen større nogen. Men for hans vedkommende er det nok sikkerest at købe noget der passe sammen hele vejen igennem, i stedet for han skal til at skifte diverse studser m.m. Det var egentlig pointen med det jeg skrev i #5.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:48:01
Svar/Indlæg:
3346/81
#9 - point well taken, men nu er det at skifte en stuts vel ikke lige frem raketvidenskab? Uanset så vil jeg gerne give dig ret i at det er væsentligt/nemmest at det passer sammen fra starten.

Tomgun

Viper[TKC]

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 18:52:15
Svar/Indlæg:
204/137
#10: thx, godt vi forstår hinanden her på oc.dk. Det kan man jo ik sige de gør alle steder.... *host* hol.dk *host*