-> #0
I dag er det efterhånden sådan, at kun workstationcomputere benytter sig af "OpenGL". Jeg bruger det selv meget i 3DsMAX, men ATi har altid været bagefter nVidia når det gælder OpenGL.
- Det bliver heller ikke bedre nu, hvor NV40 er fuldt ud programmérbar, så den kan rigtig vise tænder, både i D3D og OpenGL ;)
Men OpenGL er et "levn" fra gamle tider, hvor spillen kom i OpenGL.
"Direct3D" blev introduceret samtidig med MMX og DirectX. DirectX var/er fremtidens spilleplatform, og som der ganske rigtigt bliver sagt: Så er Microsoft grundlæggeren til denne "heatz" mod industrien.
Det er som smart nok, for så kan de forskellige producenter koncentrere sig om at lave spil og ikke tænke på platforme og endnu bedre: De skal ikke tage konverteringer fra konsol til PC så nøje (og det bærer mange spil præg af :l).
Men Direct3D er smart, men... det er ikke den eneste. Og OpenGL ser mindst lige så godt ud, hvis man vel at mærke har et grafikkort der spytter nogle flotte pixels ud ;)