OpenGL vs. Direct3D

Diverse d.  25. juli. 2004, skrevet af thaby
Vist: 350 gange.

thaby
 
Superbruger
Tilføjet:
25-07-2004 22:04:57
Svar/Indlæg:
3/6
Hvad er forskellen pa OpenGL og Direct3D??

og kan man se forskel på spil for eksepmel doom3(openGL) og de fleste andre spil som er skrevet i Direct3D??

TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 23:06:21
Svar/Indlæg:
1996/65
Direct3D og OpenGL ... er 2 forskellige grafik motore, om man kan kalde det det ... det er forskelligt hvordan man koder grafik ... afhængig hvilke af de 2 typer man vælger ...

De fleste spil idag er lavet til Direct3D ... (DirectX's grafik motor) ... OpenGL stammer egentlidt fra 3Dfx og deres glide .... og bruges idag vist mest i Linux og Mac systemer ...

Ret mig hvis jeg er helt på herrens mark ...



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 23:25:04
Svar/Indlæg:
1351/11
#1 du er lidt på herrens mark med 3dfx, GLIDE og OpenGL.

For det første så er det to forskellige programmeringssprog til afvikling af 3D grafik, og OpenGL er det ældste af dem.
Direct3D(directX) er Microsofts opfindelse til windows, dog har de udviklet det i tidens løb med diverse andre firmaer i den grafiske branche for at have en pendant til netop OpenGL, som også er blevet udviklet på løbende dog med et langsommere tempo end D3D.
OpenGL bruges hovedsagligt i professionelle programmer, mens D3D bruges til spil osv.

GLIDE som 3dfx lancerede i forbindelse med voodookortene kom som lidt af en overraskelse idet for at benytte OpenGL skulle der betales licens og det ville have gjort 3dfx-kortene alt for dyre i begyndelsen. GLIDE var et udtræk af OpenGL idet mange kommandoer/ordrer osv. er stort set enst de to sprog imellem, men med den fordel til OpenGL dengang at det kunne mere end GLIDE(3dfx havde dog i tankerne løbende at udvikle derpå, men de løb som sagt ind i problemer i længden mht. til kortkonkurrencen firmaerne(Nvidia/Ati/3dfx) imellem).




Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 23:27:41
Svar/Indlæg:
4954/69
Er der ikke noget med at ATi var/er lidt bedre til D3D og Nvidia er bedst til OpenGL ?:(



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 23:56:27
Svar/Indlæg:
1996/65
#2 ... okai ... ja jeg kan godt se at jeg ikke helt har fået historien rigtig omkring OpenGL og Glide ...

#3 ... ?? .... se på de benchmarks der er lavet ... næsten alle spil er lavet til DirectX (Direct3D) ... såe hvis du vil sammeligne hvem som er bedst til D3D ... bare se på nogle 3Dmark tests for eksempel ...

Faktisk troede jeg ikke at man stadig lavede OpenGL spil til windows mere ...



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2004 23:59:05
Svar/Indlæg:
1455/78
4# jo da, der laves da stadig OpenGL spil til windows



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 00:00:13
Svar/Indlæg:
4954/69
-> #4

Hmm ja maybe :)



Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 00:05:35
Svar/Indlæg:
675/55
Prøv Doom3's enging hvis du vil se noget nyt i OpenGL. Doom serien har indtil nu altid være OpenGL spil.. kender faktisk ikke andre end dem (og dem så bruger deres engine)



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 00:31:12
Svar/Indlæg:
527/21
#2 betale licens for OpenGL? Huh er det licens for at fremstille kort der benytter openGL, for det er i hvert fald ikke for at skrive programmer i OpenGL.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 01:36:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

I dag er det efterhånden sådan, at kun workstationcomputere benytter sig af "OpenGL". Jeg bruger det selv meget i 3DsMAX, men ATi har altid været bagefter nVidia når det gælder OpenGL.

- Det bliver heller ikke bedre nu, hvor NV40 er fuldt ud programmérbar, så den kan rigtig vise tænder, både i D3D og OpenGL ;)

Men OpenGL er et "levn" fra gamle tider, hvor spillen kom i OpenGL.

"Direct3D" blev introduceret samtidig med MMX og DirectX. DirectX var/er fremtidens spilleplatform, og som der ganske rigtigt bliver sagt: Så er Microsoft grundlæggeren til denne "heatz" mod industrien.

Det er som smart nok, for så kan de forskellige producenter koncentrere sig om at lave spil og ikke tænke på platforme og endnu bedre: De skal ikke tage konverteringer fra konsol til PC så nøje (og det bærer mange spil præg af :l).

Men Direct3D er smart, men... det er ikke den eneste. Og OpenGL ser mindst lige så godt ud, hvis man vel at mærke har et grafikkort der spytter nogle flotte pixels ud ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
26-07-2004 09:32:44
Svar/Indlæg:
7881/1165
forskellen på glide og openGL er i store træk: at glide er hardware og openGL er software.
alle instruktioner og effekter til glide ligger i chippen, det gør spillene fan's hurtige, men også meget ens. Det samme var problemet med DX7.0 og T&L. T&L minder faktisk meget om glide. Alle effekterne ligger i chippen. hvilket giver meget ens effekter i spil der bruger T&L. Tilgengæld kunne spillene køre meget stærkere med T&L end uden. OpenGL 1.x er meget software-baseret, og dermed er der mulighed for variation. Pixelshaderen gør det simpele, at nye effekter bliver skrevet direkte til en buffer på grafikkortet, så hurtigheden ved hardware kombineres med sofwarens muligheder!!
Men det skulle der blevet lavet om på med openGL2.x. Den vil minde om DX8 og 9. :D



#11
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 10:10:22
Svar/Indlæg:
675/55
Nu skal man nok også lige huske at OpenGL er en bred 3D standart beregnet på at tilgode se den mere professionele grafiske industri, hvorimod DX er optimeret til spil, hvilket nok gør det både nemmere at bruge og også hurtigere til den slags.

Hvis nogen vil læse mere om OpenGL og hvad det egentligt er så prøv: http://www.opengl.org/about/ov...

Det blev oprindeligt kun brugt til spil af 3dFX fordi der ikke var andre standarter at læne sig op af..



Heclo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 13:53:19
Svar/Indlæg:
219/10
OpenGL står for: "open graphics libary" ikke open glide, og så vidt jeg ved skal man ikke betale licens for at benytte det.

7#

hvad mener du med at hele doom serien er baseret på opengl?
doom1 og 2 er jo dos spil.

9#

opengl understøtter allerede PS2.0 (il2 sturmovik:forgotten batles)



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 16:18:56
Svar/Indlæg:
527/21
OpenGL har bestemt sin ret ellers ville en gude programmør som John Carmack vel i blive ved med at benyttet den (han tænker nok på Quake serien og ikke doom ;) ). Klart D3D er langt nemmere at arbejde med, hvorfor langt de fleste spil firmaer også benytter den. Men at D3D skulle være hurtigere tvivler jeg nu på, tror kun det er et sprøgsmål om hvor dygtig man er til at udnyttet OpenGL.



#14
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 16:22:55
Svar/Indlæg:
675/55
#13

Jeps mente vist som #14 skriver Quake serien.. Doom er vist lige tidlige nok til det 😉



Danilo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 16:49:15
Svar/Indlæg:
43/8
hmm bruger man ikke open gl i cs??? det står min da på...



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 16:55:08
Svar/Indlæg:
4954/69
-> #16

Jo og CS er jo også 4 år gammelt



Heclo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 17:08:45
Svar/Indlæg:
219/10
15#

helt i orden, det er kun menneskeligt at fejle :)



Danilo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 17:13:55
Svar/Indlæg:
43/8
hmm bruger man ikke open gl i cs??? det står min da på...



Heclo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 17:17:00
Svar/Indlæg:
219/10
19#

i counterstrike (half-life) kan man selv vælge om det skal være opengl, 3dfxglide eller direct3d ;)