-> #35
Godt så...
Jeg kan se, at der er flere der har misforstået mig groft. Så i stedet for at kommentere mine indlæg forsøger jeg mig lige igen så.
Grunden til at jeg siger, at CPU'en kan holde til en anseelig mængde varme er, at en CPU hovedsageligt består af Si2 (kvarts), som først reagerer kemisk ved ekstremt høje temperaturer. De 120ºC var blot et tal jeg slyngede ud.
Grund: Plastik bliver meget blødt og vil senere hen smelte ved lige så vel høje temperaturer.
Mosfets bliver ustabile når de bliver varme. På samme niveau som alt anden elektronik.
Igen. De 120ºC var blot et tal jeg smed ud.
Så kommer "pointen".
Men, da en CPU består af mere og andet en kvarts er det klart, at den ikke kan tåle lige så høje temperaturer. Men jeg kan love jer for, at den kan tåle langt over 120ºC. Men det er ikke i funktion.
Som I sikkert ved, så drosler en Intel (og for den sags skyld AMD) CPU ned, når den opnår for høje temperaturer. Det har ikke noget med kemiske betegnelser at gøre, den bliver blot ustabil, og tror, at nu futter den snart af. Så for at give en chance for computeren til at lukke ned, lemper den foden for pedalen.
Det er åbenlyst for enhver, at en CPU kan holde til høje temperaturer, når den ikke er i funktion. Det er grundet ved CPU'ens konstruktion. Det andet er dens funktion.
Disse to ting har intet med hinanden at gøre, og mange gange undskyld for ikke at have specificeret det godt nok. Jeg var blot en anelse forudindtaget om, at det var noget alle vidste, eller var klar over.
Men sagens kerne er, at en CPU kan holde til lange højere temperaturer end 60-65ºC og 120ºC for den sags skyld. Men det kan bundkortet ikke.
Deraf nævnte jeg som eksempel de meget strømkrævende og effekafgivende mosfets, som tér sig meget tosset når de bliver varme.
De opretholder deres funktion, ja. Men de bliver meget varme, hvilket I selv har bekræftet.
Når mosfets'ene bliver varme, vil de givetvis sende fejlstrøm rundt i bundkortet. Det er der ingen elektronik der har godt af. Deraf nævnte jeg disse små dimser.
Det er ikke sikkert at alle har oplevet det, men bliver mosfets'ene tiltstrækkeligt varme, vil bundkortet, i bedste fald, genstarte eller brænde helt af.
Det er én ting. Det andet er, at CPU'en aldrig vil blive tilladt at opnå så høj en temperatur som 120ºC (eller højere), for soklen vil da smelte og lortet brænde totalt sammen.
Jeg er ked af, hvis jeg på noget måde har formuleret mig i en sådan forstand at det ikke umiddelbart var til at forstå.
Men jeg kan ikke se hvor jeg har "taget fejl" :l ;)
-> #36
He he! :e :00
-> #37
"Postulat" = antagelse, ikke udtalelse, manifest eller standpunkt.