Onboard lyd eller PCI-kort

Diverse d.  26. juli. 2004, skrevet af mbm
Vist: 193 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 12:48:35
Svar/Indlæg:
3746/627
Hvad belaster pcén mest et selvstændigt PCI lydkort
eller at enable motherboardets lydkort?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2004 13:13:00
Svar/Indlæg:
4120/115
Et onboard/AC97 lydkort belaster mest, da det er et software codec!

Men der er også forskel på hvor meget alm. lydkort belaster pc'en, men det kan du hurtigt finde ud af hvis du begynder at læse nogle reviews, omkring et specielt lydkort 😉 uden at vide det så tror jeg for tiden det er Audigy2's drivere der belaster mindst, men på den anden side så har jeg nu aldrig været ude for at det har givet nogen reel forskel i pc'ens ydelse...

SimTex

Superbruger
Tilføjet:
26-07-2004 15:34:19
Svar/Indlæg:
527/21
Normaltvis ville jeg klart sige at man bør hold sig fra onboard lyd, skal dog ikke kunne sige om de nyeste udspil rent faktisk yder godt. Men hovedreglen har hidtil været få et PCI lydkort, om det så er et lidt ældre Soundblaster Live lydkort vil det alligevel smække størstedelen af onboard AC97 lydkortene.

Eneste problem ved Creatives lydkort jeg pt. ser er nogle problemer med ustabilitet med visse hardware sammensætninger (ikke særlig udbredt) og deres ram hungrende drivere.

Et godt eksempel på hvor rigtige lydkort kommer til deres ret er f.eks. Battlefield 1942, da jeg prøvede at køre med et onboard AC97 lydkort på mit ECS K7S5A bundkort mistede jeg noget der ligner 30FPS i forhold til mit Audigy 2 kort, og det er vel også værd at tage med :)