15# ahh... det var tidligere sådan som du påstår!!
Glide er 90% hardwarebaseret, men meget begrænset. Idag er nogle spil tæt på at være det samme. Men spillene er gjort fleksible. Shadere har gjort deres indtog, og er meget simpelt, et man skriver effekterne til hardwaren. Så når man loader et spil idag, skrives effekterne til en cache i grafikchippen, istedet for at sidde der permanent. Så når du starter spillet, er netop de effekter der er indprogrammeret i chippen, og man undgår også unødige effekter, som spillet måske aldrig ville bruge. Simpelt, smart og effektivt. (Dette er en meget simpel forklaring.) Jeps, glide er hurtigt, når det understøttes. Understøttes shader-effekter, bliver spillet ligeledes hurtigt, så enkelt!. Derfor var bl.a. T&L meget hurtigt på grafikkort der understøttede det. Men langsomt på grafikkort der ikke understøttede det. Jeg tror 3dfx oopdagede med deres Voodoo4/5 er der ikke var brug for glide mere, og det faktisk ente ud med både at blive 3dfx's fødsel og død!