Hjælp tik eletronik

Diverse d.  27. juli. 2004, skrevet af System
Vist: 210 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2004 17:36:08
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej.
Jeg er rimelig ny her så jeg ved ikke helt hvordan man spørger om hjælp på en let måde.
Jeg har gang i et projekt med en bilforstærker, der skal bruges som alm. forstærker forstået på den måde at jeg ønsker at tilslutte 230 V til den.
Men jeg ved ikke hvordan og hvorledes jeg skal udføre det i virkeligeheden.
Er der nogen som har erfaring med sådan et projekt?

Hilsen Morten. :o

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 17:38:29
Svar/Indlæg:
2664/97
hmm Sådan en bruger jo 12V gør den ikke? SÅ skal du jo have fat i en transformer der kan lave 230V om til 12V.. (right?)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 17:40:05
Svar/Indlæg:
6052/189
dvs du ønsker at lave din 230volts veksel-spænding til 12volt jævnspænding...

du skal ud og lede efter en konverter... kig i thansen, eller prøv at søge efter en 230 til 12 volts konverter på google..

kan man sikkert godt bygge en selv, men tror det bliver lidt svært da selv siger du ikke rigtig ved vildt meget om dette..

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 17:40:41
Svar/Indlæg:
597/39
Tjaeh det bedste ville jo nok være 2 bilbatterier og så en god stor lader der kan stå og lade når forstærkeren ikke bliver brugt.

Det kommer jo self. lidt an på hvor stor forstærkeren er, altså hvor mange amps. den trækker. Det kan også lade sig gøre med en god stor 220V -12V strømforsyning, der kan spytte nogle watt ud, hurtigt.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 18:18:45
Svar/Indlæg:
4120/115
Som #3 også siger, så er det ikke sådan lige at køre sådan en forstærker på en alm. strømforsyning, fordi den sandsynligvis trækker helt brutalt meget strøm... alt under 50 amperre, er en meget meget lille auto forstærker, så den med at bruge et eller flere bil batterier (alt efter hvor længe du har den kørende ad gangen) og så lader på disse batterier med en strømforsyning der kan fås til menneske penge...

Nu har de fleste batteri producenter været så venlige at skrive A/timer på batterierne, så du på den måde let kan regne ud hvor længe du kan spille 😉 f.eks. et 100A/timers batteri, vil i teorien kunne trække en forstærker på 50A i 4 timer... plus minus lidt efter hvor højt du spiller, og hvor gamle batterierne er...
Men en god ting er nok at ha et voltmeter koblet til så du kan slukke når spændingen kommer under 12v. (eller ca. 11v.) så du ikke belaster den strømforsyning du bruger til at lade med, alt for meget! 😉