Kan jeg OC min AMD Barton 2500 XP

Overclocking d.  27. juli. 2004, skrevet af System
Vist: 327 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2004 18:24:38
Svar/Indlæg:
0/11005
Er ikke meget for at satse hele mit systems helbred på at få 100 - 200 Mhz mere ud af min CPU. Men kan det lade sig gøre at OC denne CPU uden at man behøver at være nervøs for at brænde det hele af??

Har pt denne køler på min CPU: Aluminium Vario Silent Cooler:

http://www.proconsult.dk/katal...

(overvejer at opgradere til Zalman 7000 et-eller-andet).

Så skal det nævnes at jeg hader støj! Så hvis den smule man evt. kan OC sådan en fætter resultere i at den blæserne går helt amok så tror jeg ikke det har min interesse.

Hvor meget betyder en PSU for OC? Overvejer at købe en NorthQ 4001, eller skifte min nuværende PSU (standard 300W) blæser til en papst 12db.

Som det står i min signatur har jeg et Asrock K7S8X R3.0 Mainboard, skal man lade være med at OC på det??

Håber nogen kan hjælpe og skrive lidt om proceduren

Mvh
Johs

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2004 18:31:59
Svar/Indlæg:
637/15
her skal du se :)
http://www.overclocking.dk/lit...

så længe din temperatur er under 55grader
burde det være som det skal være
og maskinen ikke er ustabil (kan muligvis være pga. psu,
men prøv dig frem)

det er dog ikke sikkert du kan ændre multiplier på det
bundkort, men skal ikke helt kunne sige det :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2004 18:41:43
Svar/Indlæg:
14079/622
->#2
Hvís du er så doven, så lad vær´ med at overclocke (IMO) ;)

Men enyway, hæv FSB inde i din BIOS... Så indtil den ikke vil gå ind i windows. Derefter, clock ned.

drator

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2004 18:43:34
Svar/Indlæg:
1058/61
Synes du skal læse den guide... det tager 5 min., den er godt skrevet, så det er let at forstå. Desuden sidder du med større viden bagefter... ja det er rent faktisk svært at finde en god grund til ikke at læse den;)

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 18:44:03
Svar/Indlæg:
1503/128
Fedevaps>> (Mystisk navn, men det er så ok *LOL*) At du vil instrueres i at overclocke på 10 linier, modsiger meget at du i dit første indlæg gerne vil være sikker på ikke at brænde noget af ;)

Tag den med ro, læs det der skal læses (gerne 2 gange for meget end ½ gang for lidt), og tag så resten af aftenen fri for at lære hele dit system godt at kende.

Når jeg får et nyt system mellem fingrene, og skal overclocke det for første gang, tager det somregel mere end bare 3-4 timer at opnå det optimale resultat.

Men pas på - man bli'r bidt af skidtet, og mere vil ha' mere. Snart har du solgt dine forældre for at få råd til at skifte det svageste led i systemet ud, og så længe der bliver ved med at være et "svageste led", lige så længe vil du lede efter ting at sælge for at få opgraderet til noget endnu mere overclock-bart :e

Det er en dyr hobby, men hold fast vi har det sjovt ;)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 18:51:35
Svar/Indlæg:
4338/142
Well spoken SuperflyDK!

#0 se #5 ;)

karse

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:32:12
Svar/Indlæg:
52/5

hvis du skal have ny psu er aspire 500w eller 520w et godt valg

jmose

Moderator
Tilføjet:
27-07-2004 20:34:26
Svar/Indlæg:
3863/538
hehe Gå i BIOS - kig under advanced. der kan du se noget der hedder CPU host frequency. Der står "by jumper" det skal du sætte til "manual" og vupti nu kan du hæve FSB i 1 mhz ad gangen. Og glem alt om at sætte multiplier - for det kan du ikke på dette board. Du kan dog hæve vcore med 5% - men det er en anden historie.

Dette board maxer omkring 185 FSB - har jeg hørt ;)

Og ellers bare clock løs. Og som #3 siger indtil du ikke kan komme i WIn - så bakker du indtil du kan. HOLD ØJE MED TEMP!

nOvastar

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 00:16:43
Svar/Indlæg:
245/15
hvis du kun søger efter de 100-200mhz extra er der ikke nogen grund til at skifte din psu ud.. prøv at læse en guide som alle skriver :) men husk lige at det er ikke kun din cpu du clocker når du højer fsb'n.. det er også dine ram.. så men læs en guide og experimentere dig frem det er jo kun en computer ;)

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:14:07
Svar/Indlæg:
4337/121
#0 Tag et kig på mit system vi har samme bundkort og CPU så du kan nog også godt ramme de 195x11=2145Mhz på dit system.
Hvis jeg går over 195 FSB så bliver den ustabil men måske kan du komme højere uden probs ;)
Som de andre siger læs lidt på det eller spring direkte ud i det!
Wroom Wroom!! :e

Di3h4rd

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2004 13:27:47
Svar/Indlæg:
47/1
barton skulle være ligeså/mere ocvenlig end tbred. Kender en der har den, og den ocede flere hundrede mhz uden at hæve vcore (cpu spændingen). Det var også en 2500+ barton. Hvis din cpu-temperatur ikke er for høj og du har en købber-køler/alu m. kobberbund og middelydende blæser burde det ikke være et problem at få lidt ekstra ydelse ud af din cpu. Det er meget forskelligt hvor meget de vil rende, nogle vil måske ikke over 200FSB, men varme er den største grund til ødelagte CPUer, så hold øje med MBM/Speedfan etc. når du lige har ocet; der er også grænser for VCore du bør køre på luftkøling, kan ikke helt huske intervallet du nok bør holde dig indenfor, men 1,8V og over bør du nok ikke overskride hvis du har din cpu kær. Du bør holde dig noget lavere, prøv at google det.

Vil nok ikke anbefale dig at oce mere end 100-150mhz med din køler, da det er en aluminium profil. Ville nok fraråde at du ocede med den profil overhovedet. Hvis du skal oc så gør det småt , eller skaf en højtydende køleprofil+blæser. Derudover skal du nok regne med at overclocking har sin pris mht støjniveau når du kører luftkøling med de fleste profiler på markedet. Du kommer fx ikke langt med en 19dB papst blæser på din profil ved moderat oc.

Men hold øje med temps hvis du ocer den. Ved 50-65grader failer de fleste CPUer, og du kan oftest ikke regne med tempen vist i MBM, den viser gerne 5-15 grader forkert, alt efter det bundkort der sidder i maskinen.

VCoren er det også meget vigtigt du går forsigtigt til værks med når du ikke har så kraftig køling, effektforbruget stiger nemlig nærmest eksponentielt med VCoren.

Di3h4rd

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2004 13:36:46
Svar/Indlæg:
47/1
steppingen på din cpu har en del at sige, den står på sådan en sort firkant nedenfor coren af cpuen. En tbred stepping er f.eks. AUIGB eller AIUHB.

kan endvidere sige at effektratingen på psuer såmen ikke har så meget at sige. Den største effektbelastning sker på 12V railen, derfor skal du kigge hvormange amperre der er på denne. Min 300W AOpen havde kun 12A på +12V, og den trak en xp2600+ (2080@2450) , p3 933mhz (EB) , p4 3,0 @ 4,02GHz Northwood (ingen krævende systemenheder udover, 1hd , ingen pci, geforce3 oced. Så en kvalitets 350W psu kan sagtens trække dit system oced med et Radeon9800XT og et par hdds i raid f.eks. Kan anbefale dig at købe en Antec, Enermax, NorthQ eller lign. Ville nok selv snuppe en Antec, de er billige, støjsvage og højtydende. Det vil dog ikke skade at købe en større PSU som så kan arbejde mere støjsvagt , pga den ikke er så belastet ved det du bruger den til. Dog er der mange store PSUer, hvis du f.eks. køber en 550W der ikke arbejder særlig effektivt ved lav belastning.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 20:36:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Sorry for "grov tone", men råd: Læs guiden! ;)