Computer fra Leasy

Diverse d.  27. juli. 2004, skrevet af Ebzen
Vist: 1346 gange.

Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:08:50
Svar/Indlæg:
592/17
Okay
En af mine kammerater har "købt" en pc på afbetaling hos Leasy!
Modellen bliver kaldt "Medion Stor"
Og det eneste der er stort ved den er at den larmer som en støvsuger!! :D
Seriøst! Han har ringet der ind for at evt få den byttet da han ikke kan holde støjen ud:
Det vil de så ikke, da computeren er taget i brug? Æhhhhmm?
Hvorfor vil de så ikke det? Der er jo et problem med PCéren?
Og man køber jo ikke ligefrem noget beset nu om dage?
Hvad siger i?

Ebzen


iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:12:03
Svar/Indlæg:
4954/69
Man køber noget beset hvis man vil vide hvad det er man køber, jeg ved ikke om forretninger tager computere tilbage fordi der sidder skod blæsere i..



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:13:58
Svar/Indlæg:
1996/65
Man kan altid komme og være bagklog og sige ... man lejer sku faneme da ikke en computer hos leasy ... Det er nok det næst dummeste man kan gøre ... (købe en i bilka er værre :00 ) ...

Men for at se realtisk på sagen ... Hvis der er noget galt med computeren ... altså hardware defekt ... så skal de repeare den ... eller lade handlen gå tilbage ...

Men bare fordi den larmer, det kan man vist ikke klage over ...
Men det er da rigtig dårlig service fra deres side ...



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:21:03
Svar/Indlæg:
592/17
Mjaaaa...
Han har jo bare ikke så mange penge.. Men det er da lige meget..
Men nu kaster vi alle stabilitets programmer efter den... Såh..
Kan da håbe på at den bryder sammen af hede.
Forresten: der sidder heller ingen plombering på. Det syntes jeg til gengæld er mærkeligt!
Skal der ikke gøre det på en samlet pc. Nogle der ved om Medion smider ploberinger på deres PCere?

Ebzen



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:26:14
Svar/Indlæg:
4263/107
Fatter ikke at man lejer sådan nogle "almindelige" ting... :00

IMHO totalt spild af penge, UANSET hvor mange (og lidt ;)) man er i besidelse af... :o



Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:30:41
Svar/Indlæg:
644/8
#4
Den er heller ikke lejet, men købt på afbetaling, v ed dog ikke om det gør det meget bedre



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:33:58
Svar/Indlæg:
1262/95
#5 At den er købt på afbetaling vil jeg sige næsten er endnu værre end at leje den. Fordi når man er færdig med at betale af på comptueren vil den typisk være forældet, derudover er det jo på lang sigt dyrere at leje eller købe på afbetaling.



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:48:09
Svar/Indlæg:
592/17
Ja.. Men nu var det ikke lige økonomi vi skulle diskutere, jeg har givet ham en sviner og man køber ikke noget på afbetaling! :D
Så er det på plads.
Jeg syntes bare at dette her lyder så mærkeligt:
Du "køber" en PC.. Og i det samme du trykker på start knappen er den taget i brug? Og kan ikke byttes. Fedt! :00
Men jeg har lige snakket med ham:
Han acceptere bare at den larmer som en mini støvsuger på 2000W
Det jeg syntes der er mærkeligt i den her sag er at der ingen for for plombering er på PC kabinet.
Så i teorien kan man jo skille den af og sætte nye stumper i uden at Leasy "finder" ud af det!

Ebzen



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:53:00
Svar/Indlæg:
4263/107
#7

Hvis han har bestilt den over nettet, eller pr. telefon har han et lovkrav på 14 dages returret :i

http://www.familieadvokaten.dk...

(Du må selv lige finde det.. :p)

Svin ham også lige herfra... :e (eller så'rn no'et :00)



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:53:16
Svar/Indlæg:
2353/24
sorry for OT

prøv at sætte den til at køre et recovery-program såsom GetDataBack. bare for at finde ud af om den har været udlejet før din ven købte den... nej, jeg har ikke meget tiltro til leasy :e



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 20:57:24
Svar/Indlæg:
1996/65
#7 ... Faktisk er der ikke særlig mange færdige købemaskiner idag ... som er plomberet ... det er faktisk tilladt (ved de fleste forretninger) at skifte komponenter i en købe computer, uden at garentien automastisk falder fra... Men om leasy tillader det .... det ved jeg ikke ...

(det er dog stadig ikke tilladt at skilde komponenterne ad.. og eksempelvis skifte blæser i en PSU)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 21:16:28
Svar/Indlæg:
3346/81
Den sidste masochist er åbenbart ikke født endnu!

Man erhverver sig s'gu da ikke en PC på AFBETALING via L'easy med mindre man er helt vild med Peter!

Tsk tsk tsk - og når maskinen ikke er plomberet, så skift da de komponenter der larmer..................

Tomgun



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 21:19:44
Svar/Indlæg:
592/17
Oh well..
Han har accepteret det. Syntes bare det er lidt groft man får den besked: Nej, du har haft tændt computeren så kan du ikke få den byttet!
Og sådan gør de med alle deres ting! Det står inde på deres side.

Ebzen




Find.HTX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 21:55:21
Svar/Indlæg:
835/72
#12 hvor længe siden er det at han har "købt" den???

(sry men enig med de andre den dummeste måde at få en computer på, han kunne da i det mindste have købt den gennem et computer firma og så lånt pengene på exspress lån eller sådan noget!!)



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:06:24
Svar/Indlæg:
592/17
Han fik den idag

Ebzen



Find.HTX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:08:39
Svar/Indlæg:
835/72
så kan han godt sende den retur! med loven på sin side!



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:11:52
Svar/Indlæg:
2453/80
han kan da også bare lade være med at betale! så vil de sikkert gerne have den tilbage! ;)



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:11:58
Svar/Indlæg:
1996/65
#14 ... hvis han har købt den via telefon ... eller postordre ...

Så burde de 14 dages retur ret gælde ... som Stamps også skriver ..

Og i såfald er skalhan da kræve at leasy tager den tilbage ... og anulere handlen ...Og hvis de ikke vil ... så skriv en klage til forbrugerrådet ...



Find.HTX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:14:23
Svar/Indlæg:
835/72
#17 de 14 dage gælder lige meget hvordan har købt den fra ny!! sådan er reglerne i Danmark nu engang så de har ikke noget at skulle have sagt andet end ja tak til at få den tilbage!! :)



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:17:32
Svar/Indlæg:
1996/65
#18 ... så har de da lavet reglerne om sammen med reklamations reglerne ... fordi tidligere der var det kun ved telefon, internet ... eller post odre .. at man havde 14dages retur ret...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:21:09
Svar/Indlæg:
3346/81
Fra deres hjemmeside:
http://www.leasy.dk/forretning...

6. Fortrydelsesret.

6.1 Der er 14 dages fortrydelsesret i henhold til loven om visse forbrugeraftaler. De 14 dage regnes fra den dag produktet er modtaget, indtil den dag vi bliver kontaktet.
Hvis tilbehør, der benyttes til lyd- eller billedoptagelser er taget i brug, kan det IKKE returneres. Der skal derfor betales et beløb, som dækker værdien af tilbehøret. Beløbet oplyses ved henvendelse.

Så er der vist klarhed over det.

Tomgun



Find.HTX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2004 22:32:47
Svar/Indlæg:
835/72
det har du også hvis du går ud i en butik og køber en vare så har du stadig 14dages retur ret bortset fra hvis vi taler om fødevære kosmetik og den slags!!



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 00:12:55
Svar/Indlæg:
2307/37
Eftersom der ikke er tale om "tilbehør, der benyttes til lyd- eller billedoptagelser", men en computer, så kan den helt sikkert afleveres tilbage, uanset hvor meget Leasy whiner - det lader til at #20 lige har reddet din ven #0...



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:03:41
Svar/Indlæg:
592/17
Mjaaa
Det var bare ikke hvad p*kken fra Leasy sagde i telefonen..
Vi kigger på det imorgen...
Jeg syntes også det var mærkeligt de henviste til det? Jeg tænkte om de havde et special sæt regler ang PCére, da det ikke er video eller tv vi har med at gøre her?
Nogle der ved hvad paragraf den 14 dages returret hedder.. Så man lige kan slynge den på bordet hvis de skulle blive en andelse for frække!

Ebzen





Aphix
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:20:25
Svar/Indlæg:
1494/10
#23 Bare sig at du (din ven) vil benytte sig af de 14 dages returret. Så kan de pive li så meget de vil.

Og Afaik så gælder de 14 dages returret kun hvis den er købt "ikke beset". Altså hvis du har bestilt den over nettet, tlf. eller post ordre. Dog kan varen godt være bestilt over nettet og så udleveret i en butik, så gælder returretten stadig, da varen ikke er beset da den blev bestilt.



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:30:12
Svar/Indlæg:
2502/221
hehe ja leasy er nogle MØGdyr , man kan købe en ny pc fra 1600Kr. uden skærm osv, hvis det bare er en kontor maskine, til en fattig mand som man skal bruge.

nå nok tilsvinnig herfra høhø.

Synes det er dårligt de ikke gider tage den tilbage, de kunne da i det mindste bare sige at de sku have et lille gebyr elelr sådan noget!



Terle
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:35:21
Svar/Indlæg:
145/36
Fortrydelsesret er ikke lovpligtig
Presseomtale
15. december 2003
Tjek, om du kan få mosters julegave byttet - det behøver forretningerne ikke at tilbyde

Der er god grund til at holde øje med de skilte, der hænger i butikkerne. Det kan nemlig være, at dit julegavekøb er bindende.

Med mindre du har købt din vare via internettet eller postordre, har butikkerne nemlig ikke pligt til at bytte din vare. Mange gør det det dog alligevel og har skilte hængende, hvor de lover for eksempel 14 dages bytteret.

Men som forbruger kan du komme ud for, at du skal bevise, at der er bytteret på din vare. Og skiltene kan være væk, når butikkerne åbner igen efter jul.

- Det bedste råd, jeg kan give, er, at man beder ekspedienten om at skrive på bonen, at der er bytteret på varen, siger Sonny Kristoffersen, jurist i Forbrugerrådet, til Brunch på TV2-Lorry, mandag d. 15. december

ved ikke om det er forældet, men tjek http://www.forbrugerraadet.dk og se om du kan finde noget.

mvh
terle



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 01:58:38
Svar/Indlæg:
1996/65
#26 ... ja hvis man har købt beset ... så er der ingen lov som siger at butikken skal tage en varer retur ...

Men der er en tilføjelse i købeloven, som er kendt som fjernsalgs reglen ... som kræver at postordre firmaer, netbutikker og alle andre steder hvor man ikke har mulighed for at se/afprøve varen ... før man køber ... skal tilbyde 14 dages fuld returret ...

Hvis en varer så er beskadiget ... eller på anden måde sådan at salgs værdien er dalet ... så kan butikken kræve at de ikke skal udbetale hele beløbet ...

Min eneste bekymring lige nøjagtigt i denne sag er at det er et udlejnings firma ... og jeg ved ikke om der gælder andre regler når man leaser/køber på afbetaling ...



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 03:10:21
Svar/Indlæg:
4337/121
Skal man ikke skrive under på en kontrakt når man køber eller lejer ved Lèasy? hvis det er tilfældet så kan han bare kigge i sin kontrakt for det er den der gælder og kun den så længe den ikke er ulovlig dette betyder ikke at han automatisk har 14 dages retur ret hvis han har skrevet under på at han ikke har.
Det er fuldt lovligt at sælge en vare uden nogen form for garanti eller fortrydelses ret så længe man har gjort kunden opmærksom på det skriftligt, men står der ingenting så er det dansk lov der gælder.

håber i får skovlen under de banditter!
Wroom Wroom!!! :e



Gofkon
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 06:26:50
Svar/Indlæg:
41/14
Darn det bliver dyrt...... har i regnet på hvad han når at komme af med når den er færdig med at blive betalt???

Jeg lavede bare en udregning på deres dyreste pc :

Kontant pris : 17.395.-
Leje pris : 499.- pr md (60 mdr * 499.-) = 29940.-

Og husk lige at det er uden skærm....



#30
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2004 08:28:38
Svar/Indlæg:
422/14
#28
Der er et eller andet du har fået galt i halsen.

Dansk forbruger lovgivning kan IKKE tilsidesættes med negativ virkning for kunden, selvom kunden skriver under på at der hverken er garanti eller returret på en given vare, så holder den ikke, de regler der er fastsat omkring reklamation og returret er minimumsregler, og kan ikke reduceres eller fjernes, sælger hænger altid med minimum 24 måneders reklamationsret uanset hvad en eventuel kontrakt siger!

Det samme med returretten ved fjernsalg, som det nu en gang hedder, men da leasy leverer varen og du har mulighed for at tjekke varen inden du skriver under på en kontrakt, kan de faktisk godt tillade sig at slette returretten, da det så ikke længere er fjernsalg.

#24

Nej, hvis du møder op i en forretning for at hente en vare du har bestilt via nettet eller telefonen gælder loven om fjernsalg ikke, for der har du mulighed for at besigte varen inden du forlader butikken, og derved annulere handlen inden du går!




Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 08:44:23
Svar/Indlæg:
2664/97
Find_HTX - 18# Nej de gælder KUN ved fjernsalg som så mange andre har skrevet. Du kan ikke sige du vil ha 14 dages returet på noget du har set. Så kun ved fjernsalg.



Terle
 
Superbruger
Tilføjet:
28-07-2004 09:48:00
Svar/Indlæg:
145/36
ikke underligt, at det er svært at finde rundt i.

Jeg mener, det at have en fortrydelsesret har i realiteten ikke meget med besigtigelse at gøre. retten burde kunne bruges, når man fortryder et køb...ikke nødvendigvis fordi varen er defekt eller hvad der nu kan være. det er lige nøjagtig fordi man ikke kan lide farven, lugten, formen på en vare, og så fortryder man sit køb. derfor burde det også være fløjtende ligegyldig om det er fjernsalg eller ej, efter min mening. sådan syntes jeg det burde være. men reglerene er noget andet, desværre for dig.

I kunne evt. kigge på vil tillægsord leasy har brugt om denne pc han har købt. hvis den fremstår som en super-pc, kan man måske bruger argumenter, som at den overhovedet ikke lever op til ord der bliver brugt om maskinen. jeg mener blæser-støj i jetjagerformat kan man godt forvente ikke er til stede, hvis det bliver reklameret, som en super kraftig mega pc fra leasys side af.

mvh
terle




Gofkon
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 10:18:41
Svar/Indlæg:
41/14
Darn det bliver dyrt...... har i regnet på hvad han når at komme af med når den er færdig med at blive betalt???

Jeg lavede bare en udregning på deres dyreste pc :

Kontant pris : 17.395.-
Leje pris : 499.- pr md (60 mdr * 499.-) = 29940.-

Og husk lige at det er uden skærm....



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 10:22:00
Svar/Indlæg:
2664/97
Gofkon# hehe ja, har selv sidet og regnet på den slags når jeg ser et tilbud på nettet. Det er langt over 100% ekstra man kommer til at betale i nogle tilfælde.

Tror faktisk at det i de fleste tilfælde bedre kan betale sig at låne pengene i banken, også betale dem tilbage der, da det er meget billigere.



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 12:08:25
Svar/Indlæg:
4263/107
#34

Jeg fatter (som jeg også skrev tidligere) simpelthen ikke hvorfor f*nden man ikke sparer de "håndører" sammen, og så køber en ny computer...

Men hvis man af natur fatter bjælde, og låner til højre og venstre, så er det klart billigst at tage et lån i banken !!! :o

Der får du tilmed i de fleste tilfelde også vejledning :00



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 12:23:41
Svar/Indlæg:
592/17
D*mn!
Jeg troede at tråden var mer eller mindre død! Nå nå, der kan man bare se:
Jeg syntes bare at det fuldstændigt groft at sælge så dyr en PC. Den koster noget med 14000 kr.
Og så larmer den af h*lveds til! Jeg har hørt den.. Den larmer ligså meget som de der Delta Scream blæsere! Den "hviner"
Det er vel box køleren de bruger på CPUen. Men den støjer afsindig meget!
Som jeg også sagde til ham:
Du skulle have taget et bank lån på 10 k. Så kunne jeg havde samlet en mer heftig maskine end det Leasy l*rt der.
Men okay.. han ville gøre det på den måde! :00
I skal have tak for hjælpen alle sammen.. Det har været "informativt" :D :D :D

Ebzen



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 12:49:06
Svar/Indlæg:
2307/37
Købelov eller ej - det er fuldstændigt ligegyldigt i det her tilfælde. Leasy giver i deres egne forretningsbetingelser (se #20) 14 dages fuld fortrydelsesret, når der ikke er tale om "tilbehør, der benyttes til lyd- eller billedoptagelser er taget i brug" - dvs. videobånd, cd-r etc. Altså har fyren købt sin vare på afbetaling med 14 dages fuld fortrydelsesret - hverken mere eller mindre. Han skal ikke argumentere for det med bare fortryde købet. At Leasy så har nogle ekspedienter, der ikke kender deres egne forretningsbetingelser, det er da et stort problem for dem, men er jo i bund og grund ligegyldigt for #0's kammi...



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 13:13:29
Svar/Indlæg:
688/32
Den med beset holder vel ikke helt... hvis jeg henter en hdd eller en ramklods et sted istedet for at få det sendt så har jeg da alligevel ingen mulighed for at se om der er bad sectors eller andet i vejen. (i hvert fald ikke nødvendigvis.)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 13:16:52
Svar/Indlæg:
2664/97
38# nej det har du ikke. Men sådan er reglerne nu engang. Man kan jo ikke lave en lov der tager forbehold for hver enkelt ting der er mulig at købe på nettet i Danmark.