Hvilke ram på Powercolor R9800pro?

Diverse d.  28. juli. 2004, skrevet af Soveposen
Vist: 131 gange.

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 18:58:27
Svar/Indlæg:
912/75
Jeg har lige fået mit powercoler radeon9800 non pro ind ad døren. Som jeg snuppede hos prc-data for 1299kr :e

Men jeg undrer mig over hvad forskellen på pro og non pro er foruden den lavere hastighed på henholdsvis chip og ram? Men jeg regner med der sidder nogle andre måske langsommere ram på non pro kortet, så derfor ville jeg gerne vide hvilke ram der sidder på pro kortet?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:00:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det kan du jo tjekke. Se spec.s for et pro kort og sammenlign med dit non-pro.

Er de ens, flasher du en Pro BIOS over på dit non-pro, og clocker en anelse bedre ;)

Jeg kan linke til min egen tråd hvis du er interesseret? :D

http://www.overclocking.dk/for...

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:09:35
Svar/Indlæg:
912/75
#1Selvfølgelig er jeg interesseret ;)

Men jeg har lige et ekstra spørgsmål: Jeg tog køleren af kortet, og fandt ud af der var en slags ekstra tynd firkantet aluminiumsplade lige der hvor GPUen rammer på køleren.. Hvad er den til for? Jeg ville da sige at den vil hemme køleevnene. Men det er vel ikk fordi at selve GPUen ligger længere nede ind den shim der sidder rundt om gør, så at man fra producentens side vil være sikker på der er kontakt meller køler og GPU?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:13:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Nope. Den er nøjagtig lige så høj som selve VPU'en. Den er til for at beskytte den mod overlast.

Når man f.eks. tager omkring kortet ikke "vipper" køleren og kommer til at knække et hjørne af den finde kvarts-kerne. Jeg pillede den af, da jeg monterede min moddede Vulcan 7+.

Når jeg strammede skruerne "buede" kortet, og VPU'en mistede kontakten med selve køleren. Det skete netop pga. den "shim" der sidder på chippen.

Men det er ikke noget du skal tage dig synderligt af. De fleste kølere/køleprofiler er tilpasset denne kant. ;)

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:35:43
Svar/Indlæg:
912/75
ok, forresten er det meget interessant læsning den tråd du linker til.. Og jeg fandt ud af jeg også har de samme samsung chips som du har :e

Men jeg syntes både ramchips og GPUen bliver utrolig varm..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:38:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Put nogle Revoltec på rammene (må jeg anbefale kobber-udgaven?! 8)), og evt. et bedre flow over selve kortet.

Jeg trak over 450MHz på kernen. M. luft! :e 8)

Men jeg forstår ikke alle dem der ikke kan komme op på 400MHz på rammene. Men mit kort kunne uden problemer trække:

Core/mem@420+/400MHz. - Og det var UDEN voltmod ;)

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 19:41:23
Svar/Indlæg:
912/75
Jeg har overvejet det med revoltec-cobber kølere til rammen, når jeg får penge til det ;) Men det med airflow er svært at skaffe i sådan en lille shuttle :( Men jeg har overvejet en ICEBERG4 køler eller lign. hvis den er bedre en std. køleren ?:(