Vandkølings slanger

Vandkøling d.  28. juli. 2004, skrevet af Tahiti
Vist: 480 gange.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 23:19:41
Svar/Indlæg:
2676/147
Hey!

Hvilke slanger skal man køre med ?

Har kigget på PVC, silicone, Clear Flex 60 og mange andre!

Jeg vil køre 10/12....

Hvad er bedst? lukker PVC godt nok af ? (altså kolapser)

Tahiti

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 23:22:38
Svar/Indlæg:
1321/45
Clearflex 60 eller Tygon plejer at være det, der anbefales.

SnottyDongle

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2004 23:33:04
Svar/Indlæg:
84/20
Du kan evt. læse en test af diverse slanger her!

http://h2okoeling.dk/default.a...

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2004 00:53:39
Svar/Indlæg:
316/11
Silicone!

Det er klart de bedste..De bøjer let og øver defor intet moment på de komponenter de er tilsluttet.

En anden forlel er at der aldirg skal bruges spændebånd på siliconeslanger som på "plastic"slangerne - og de bliver aligevel utætte - ikke mange spændebånd spænder ens hele vejen rundt.
Har man 1/2" siliconeslanger som skal passe på en lille skod studs på fx et GFX - ja så giv slangen en strips før du sætter den på..

Siliconeslanger bilver heller ikke hårde og stive..! Og bliver ikke utætte ved samlinger som ikke er med spænde bånd..

Så er der nogle klumper der vil påstå at de ikke er ret gode fordi de ikke kan bøjes så meget! Vås! Der bøjer fint - desuden skal der heller ikke være skarpe bøj - det går ud over flowet..Skulle der mod forventning opstå et skarpt bøj et sted i systemet så er det ikke særlig svært at finde en tynd fjeder der passer om slangen - og så vikle den omkring..

Den eneste ulempe er prisen - men det kommer jo selvføøøleglig an på hvor man køber dem.. ;)

Tag og skaf dig sådan nogle - dem bilver du glad for!

God fornøjelse!
Mvh. Rododendon

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 05:38:33
Svar/Indlæg:
1996/65
Man tror ikke at det er værd at betale for ordentlige slanger til sit vandkøle system ...

ihvertfald ikke før man prøver hvad ClearFlex slanger har som PVC ikke har ...

Jeg har ihvertfald aldrig fortrudt at jeg skiftede fra PVC til Clearflex ... en af fordelene er blandet andet at de holder sig bedre rene, og de er meget nemmere at arbejde med en PVC (og de bliver ikke Sten hårde efter 3 uger)...

Såe jeg kan kun anbefale clearflex ... på trods af prisen ... :i

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 13:47:49
Svar/Indlæg:
2676/147

ok! :)

Så bliver det silicone 10/12 mm :)

Høre jo du er en guru :)

Tahiti

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 14:38:51
Svar/Indlæg:
2676/147
hey igen :)

ZM 1/2´´OD Silicone slange, Blå, 3 meter fra Zalman!
( http://www.studiedata.com/prod... )

er det noget der dur ? eller skal jeg have noget andet?

evt. link :)

Tahiti

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 14:52:06
Svar/Indlæg:
3214/18
Tygon slanger er totalt nice at arbejde med og samtidig kan de bøjes utrolig meget i langt tid uden at knække sammen... Det største minus ved dem er dog prisen... Så hvis du vil betale prisen så ville jeg klart vælge Tygon... Men hvis det skal være billigt så er silikoneslangerne at foretrække...

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 15:09:52
Svar/Indlæg:
2676/147
hey!

#7 takker... gør jeg lige

#8 Har du et link til evt. silikoneslanger forhandler?

De andre er sq lidt dyre ;)

Tahiti

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 15:45:26
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg kan sgu ikke finde nogen som forhandler dem længere... Waterheads havde dem, men de er lukket... Så jeg ved desværre ikke hvor de fås nu. Du kan prøve at se på nogle sider med akvarieudstyr. Det kan tænkes at de har sådan noget.

dr_schlemer

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 16:14:12
Svar/Indlæg:
499/44
folk, der forhandler slanger til laboratoriebrug . f.eks. buch-holm.dk eller bie & berntsen... lidt dyrt måske...

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 16:37:56
Svar/Indlæg:
2676/147
køber bare PVC og bruger Vinkler! :)

Tro det er billigt og ok godt ?

Tahiti

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:35:35
Svar/Indlæg:
316/11

Neeeej! Ingen skarpe bøj for pok....! Og heller ikke PVC - De bliver stive og trælse!

Jeg kan godt se at de kan være svære at finde på nettet men her kan de sikkert fås:

http://www.silcofa.dk

Ellers ring til Hounisen Laboritorieudstyr og spørg efter klar silicone slange med invendig diameter på 12mm.

Jeg købte noget hos www.cyberbox.dk engang - det kan være de vil tage noget hjem igen..

Hvis det fejler, så spørg Myth efter den der forretning på Søren Fricks Vej, der havde mange slanger...

Giv ikke op og køb ikke PVC..
Mvh. Rododendon

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:46:10
Svar/Indlæg:
607/20
Dem der er sådan lide grumsede at se på fra bilteam er de ikke godt nok til en nybegynder som mig?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 00:35:04
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg bruger da PVC - dem til 7 kroner meteren fra Bauhaus. De er ikke matte og blir ikke stive? Jeg bruger osse strips som låsemekanisme - ikke spændebånd...

Ikke om jeg fatter hvad folk har imod at PVC bliver formede efter de buk de har. Det fjerner jo netop momentet på ens kølehoveder så de ikke sidder i spænd? Det vil de jo med f.eks det lortedyre clearflex eller ren silikoneslange, som bliver ved med at bevare elasticiteten.

Og så længe man køber slange og studser som passer sammen, har jeg osse svært ved at se man får utætheder. Jeg har ved meget få lejligheder brugt andet end PVC - og under alle omstændigheder har jeg kun haft utætheder med studser der var ridsede eller skrammede. Og det er samme historie på begge type slanger.... :00

Hvis man ikke vil have matte slanger, så skal man da netop IKKE købe silikoneslanger - for slanger af ren silikone er noget af det matteste der kan fås. PVC er desuden så billigt at man da bare skifter slangen hvis den bliver mat - og så finder man grunden til at matheden fremkommer - for det er enten snavs eller urenheder i vandet - evt dårlig kvalitet kølervæske eller andet additiv.

Jeg kan ikke se grunden til at gøre alting mere besværligt end højest nødvendigt... ?