Så skal jeg med på vandvognen..

Vandkøling d.  29. juli. 2004, skrevet af ChrisB
Vist: 569 gange.

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2004 20:37:58
Svar/Indlæg:
148/42
Jeg er også en af de n00bs der søger svar, men jeg tror jeg er godt med, nu vil jeg bare have andres vudering.
Ring vil købe mig:

- Waterchill Antarctica 1/2" (12mm) CPU hovede.

- Waterchill RDT01 eller MonoRadi Radiator, de skal bare op til 1/2" for de er med 8-10mm. med en 120mm blæser på.

Så ved jeg ikke helt med pumpen, men bare den er stille.
- Eheim 1048 ellrt Hydro L30 -- hvad er jeres erfaring?

- ClearFlex 1/2" slange.

Så er jeg ikke blevet klog på hvad der er godt til GPU og Nordbroen ;) -- hvad er jeres erfaring?

Jeg har også overvejet at smide et 5 1/4" resevoir på, får at få mere køling.

Smid nogle komments jeg er ivring...

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 20:46:05
Svar/Indlæg:
1137/24
L30 er ikk støjsvag heller ikke med 2 lag skumgummi under :X
Jeg er ikk sikker på, at 1/2 ClearFlex passer sammen med Waterchills push-in fittings....
/Thomas

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2004 20:53:26
Svar/Indlæg:
148/42
Ok, hvad skal jeg så overveje? andet slange?

Jakob1

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:02:09
Svar/Indlæg:
283/20
Hydor L30 er faktisk så godt som lydløs, hvis man bruger noget Redline Water Wetter vandadditiv. Men uden, ja så rasler den :00

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:02:15
Svar/Indlæg:
1762/36
Jeg læste et andet forum hvor det var en fyr som sage at man lige så godt kunne tage 10mm i stedet for 12mm... Han sagde også at 10mm er nemmere at få tilat passe ind...
Det er kun noget jeg har læst her på OC og det skal siges at jeg ikke ved noget som helst om det...

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:05:50
Svar/Indlæg:
1137/24
Noget du har bevis på??
Har du prøvet andet tilsætningsstof??

Syntes det lyder meget interessant :)
/Thomas

Inspector

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:23:15
Svar/Indlæg:
70/5
Det var Sajmon der skrev det, det var en tråd der vare her i går.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:28:58
Svar/Indlæg:
6624/113
Og det holder jeg stadig på. :D

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:36:56
Svar/Indlæg:
1137/24
#7 Ved du hvorfor, hvordan og hvorledes??

Har nemmerlig en mor som ikk kan sove, hvis min comp er tændt om natten.... :l
/Thomas

Jakob1

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:43:19
Svar/Indlæg:
283/20
Jeg ved det af erfaring med min egen L30 pumpe der fulgte med Waterchill sættet.
Redline Water Wetter fik jeg anbefalet på aseteks forum og det viste sig heldigvis at det virkede.

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:45:38
Svar/Indlæg:
607/20
#4 prøv at tage 30 cm 10mm slange og 30 cm 12 mm slange, det er meget nemt at puste luft i gennem begge slager.

Prøv så at tage 5 meter i stedet for 30 cm i begge størelser, så blev der straks meget svære at puste luft igennem 10mm slagen end ved 12 mm slangen.

Det skyldes tryktab!!!!!!
Derfor jo støre slanger jo mindre tryktab ergo støre flow på vandet.

MVH. Kasper Neve.

Dette blev sagt ud fra egne erfaringer og efter hvad jeg har fået at vide at en blikenslager ;)
Jeg har slev laver forsøget og det passer hvad jeg skriver ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 21:51:57
Svar/Indlæg:
6624/113
Enig hele vejen. Jeg er endda selv blikkenslager, så du har ret hele vejen - man taber flow...

Men kom så frisk - fortæl mig hvad højt flow giver kontra lavt flow i et kølesystem, som opererer med så små temperaturforskelle... :00

Det har JEG nemlig lavet en masse forsøg med - og der er _NADA_ ( her menes "meget lille" ) forskel i ydelsen.

- Og det er ikke tryktabets skyld det er sværere at puste luft igennem - det er gnidningsmodstanden, som så fører til tryktab.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 23:43:06
Svar/Indlæg:
3346/81
#11, 12 m.fl. - det er jo det - vi taler om peanuts i tryktab - specielt da de fleste har et lukket kredsløb, hvorfor det der sættes til i løftehøjde af pumpen vindes ind igen på vejen ned.

ChrisB nævner et reservoir - det vinder du intet i temperatur ved, men det er noget lettere at lufte ud for bobler i systemet.

Apropos bobler i systemet - en af anledningerne til f.eks en Hydor larmer er luft/kavitation, og den eneste anledning til at WaterWetter fjerner den støj er qua det reducerer overfladespændingen, og dermed også luften der sidder i pumpen.

Sådan cirka.

Tomgun

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2004 23:54:20
Svar/Indlæg:
675/55
Synes der er ret mange misforståelser omkring slangetykkelse, flow og vandets hastighed.

Det er rigtigt at hvis man går fra 10mm til 12mm slange i et system og ikke ændrer på andet, så vil man sikkert opleve at det ikke gør nogen nævneværdig forskel.. ISÆR hvis man sidder med et Maze 3 eller et andet hovede der IKKE er designet efter mere flow.. Nogle hoveder er endda desigent ret specifikt til den hastighed man opnår ved mindre slange/studser. MEN man vil altid ved at vælge resten af udstyret så det passer til det kunne opnå bedre temperaturer.

Se f.eks. på disse test resultater:
http://www.procooling.com/html...
http://www.overclockers.com/ar...

Der kan man helt konkret se hvordan et hovede yder med hvor meget flow, og der er forskel og mere end bare en grad.. og de højere flows opnår man nu engang bedst med en god pumpe og 12mm slange! Og bruger man f.eks. silikone slange, er det også nemt at trække 12mm rundt.

Når man så er igang, så vælg også en god radiator fra en bil eller en Blackice mener jeg de hedder hvor der ikke er så meget modstand i.. og så kører det bare!

Alternativt kan man også lure

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 01:49:53
Svar/Indlæg:
607/20
#11 #12

Jeg har ikke sagt at det vil give nogen synderlig forbedret udelse på systemet, men alt i alt jo mindre tryktabjo mindre skal pumpen lave og dermed larmer pumpen ikke så kraftigt. Har jeg ikke ret i det?

Jeg siger absolute ikke at det giver ret meget, men når man nu er i gang med vandkøling hvorfor så ikke bruge 12mm silikone slanger, i stedet for 10mm???

MVH. WanthaL :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 08:48:47
Svar/Indlæg:
148/42
Ok, lad mig lige opsumerer:

Jeg skal droppe min radiatore, og få mig en fra en bil eller en BlackIce. Jeg er i den heldige situation jeg kan hente en fra en ford ganske gratis, så det tror jeg nok at jeg gør..

Og ClearFlex 12mm mener Hestehenning ikke virker med push-in fittings. Hvad virker så med de fittings?

Jeg kunne heller ikke blive klog på pumpen??

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 10:42:47
Svar/Indlæg:
675/55
Hvis jeg var dig, ville jeg droppe kølehovedet også.. (når vi nu er igang) og så vælge det nye Swifttech 6000 eller 6002.. de er pænt meget bedre og koster kun 350,- hos bsmultimedia. Så en Eheim 1048 og en radiator fra en bil (husk det skal være den som kommer fra varmeblæseren) som sikkert kan fået rigtigt billigt.. hvis studserne på den ikke passer, kan man normalt nemt få nogen til at dreje gevind eller lodde noget på.. Vælg gerne en radiator som passer med 2x120mm blæsere..

Så har du et helt system hvor alt passer til dine 12mm slanger, og hvor der kommer masser af flow i.. Tror faktisk ikke der er ret meget der vil køle bedre end det uden virkeligt at skulle spendere og knokle med det.

opamann

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 03:48:53
Svar/Indlæg:
244/0
har ikke læst tråden. (og gider heller ikke;))

men.. kan forstå du lige er kommet i bekendtskab med vandkølning.. så.. lad os holde det simpelt..

du skal have:

radiator.. sjovt nok for at køle;) til et nybegynder sæt ville en radiator til 1x 120mm være fint

hovede(r)
dangerden kan anbefales.. de har til gfx chipset og cpu.. de er alle udemærkede.. vi går i dit system efter et "low flow" dvs. et der i modsætning til de nyeste hoveder ikke "skal" have en kraftig pumpe for at virke optimalt.. selvom high-flow hoveder typisk er en smule bedre..

reservoir
KUN for at gøre det nemt at fylde vand på dit system.. det køler ikke en skid.. som mange tror.. dem til drev pladserne er ganske gode og praktiske

slange
tygon eller clearflex.. +diverse spændebånd og L-stykker

det er de ting du skal bruge..

(du kan også vælge at køre stilen i REN waterchill som det skal være da de dele er lavet så de passer sammen..) som nok ville være det nemmeste for dig da valgmulighederne er berænsede..

det kan købes hos ww.bs-multimedia.dk eller www.shg.dk

kører du stilen med sammel selv kan der findes GODe dele hos www.vcore.dk www.coolerlit.dk www.studiedata og de førnævnte

mærker der kan anbefales er: dangerden eheim d-tek papst asetek polarflo swiftech thermochill black ice +en del andre jeg ikke kan huske..

radiator: thermochill black ice kan anbefales

hoveder: swiftech dangerden polarflo d-tek kan anbefales

pumpe: eheim dangerden hydor -der er dog delte meninger om hydor.. men jeg synes de er ok

reservoir: har kun kendskab til dem til drev pladserne og nogen dangerden der ser ok ud..

og nu gider jeg ikke skrive mere.. hvis du har spørgsmål kan du bare skrive..

^beklager hvis det er noget vrøvl.. men.. er stiv :00

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 10:27:07
Svar/Indlæg:
6624/113
Med hensyn til slanger, er her osse en anden relevant tråd....

http://www.overclocking.dk/for...

;)

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2004 12:09:31
Svar/Indlæg:
148/42
Hmmmm...

Jeg bliver ikke mindre forvirret, så jeg er ved at kaste mig ud i enten at glemme det, eller købe et færdig sæt. (WapoChill KT12A-L30-1/2)

H_L

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2004 14:12:49
Svar/Indlæg:
288/39
Det er faktisk ikke svært at samle et vandkølings system, så jeg vil anbefale dig at du besøger forretninger som #18 linker til.
Du kan faktisk ikke gå ret meget galt i byen ang. køb af komponenter, da vandkøling generelt bare virker suverænt i forhold til luftkøling. Du skal dog ligge mærke til hvilke sockets kølehovederne understøtter, da det f.eks. er surt at investere i et kølehoved, der kun understøtter socket A og ikke 64 bit.
ps. wapochill er ren og skært overkill i forhold til prisen.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2004 14:39:45
Svar/Indlæg:
675/55

Du kan købe alle de stumper jeg ville anbefale undtagen slangerne her:

http://www.bsmultimedia.dk/cat...

Eller besøge de steder #18 linker til og sammenligne priserne.

Personligt vil jeg råde dig til at glemme Wapochill'en der, da du nemt kan samle noget bedre selv.. De stumper jeg foreslår i #17 sammen med en Blackice, hvis du ikke har lyst til at rode med noget fra en bil.. er noget at det bedste på markedet pt. og du vil med garanti få meget glæde af det!

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2004 19:03:03
Svar/Indlæg:
148/42
jamen jeg har stadig blod på tanden, og jeg er lidt af en gør det selv fætter, og har alt hvad det kræver at lave en clock radio eller et discoteks lysshow.
Min makker har lige foræret mig en varme-blæser radiator fra en ford, såhhh....

jamen lad mig kigge lidt vidre..

Poul

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2004 19:25:22
Svar/Indlæg:
44/1
#23 - kan du vise mig et billigere sæt der yder bedre end WaterChill som du påstår? Det vil jeg gerne købe så. WaterChill kan faktisk laves ganske billigt, hvis man køber DYO..

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 19:32:30
Svar/Indlæg:
3162/78
hvis du ska købe et Antartica hovede ville jeg ta den med 10mm ellers ska du til at bestille inde fra asetek hvor det korster en del mere end http://www.bsmultimedia.dk/inf... og sajmon siger jo der ik er den store forskel!

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 19:34:04
Svar/Indlæg:
3162/78
http://www.bsmultimedia.dk/inf... de her slange passe rimlig godt, de har ik været udtæt. jeg er ik helt klar over hvorfor bsmultimedia skrive at de ikke er?

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2004 14:30:29
Svar/Indlæg:
148/42
Så tror jeg vi er der..

Pumpe: Eheim 1048
CPU: Swifttech 6002
Radiator: Ford Sierra 92

Så skal jeg bare finde noget slange og køler til GPU og NBen..

H_L

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2004 15:21:56
Svar/Indlæg:
288/39
Gpu køler:
http://www.bsmultimedia.dk/inf...
Har lige ervervet mig en selv.