Kabinetblæsere til chieftec dragon

Luftkøling d.  30. juli. 2004, skrevet af System
Vist: 300 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
30-07-2004 18:35:42
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg overvejer at sætte et par kølere i mit chieftech dragon miditower. Jeg vil selvfølgelig helst ha' en effektiv blæser der genererer så lidt støj som muligt.

http://www.chieftec.de/?page=p...

I kabinettet er der mulighed for at montere 2 blæsere bagtil og en foran (alle 8cm) + evt. 2 ved harddiskhylderne. Mit motherboard har ét stik til en kabinetblæser, hvordan får jeg det til at række til 3?
Hvis jeg sætter en blæser til ved harddiskhylderne, vil den så ikke
skubbe varm luft fra harddiskene hen over motherboardet og cpu'en?

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 18:46:35
Svar/Indlæg:
397/31
har også et Cheiftec Dragon, og har stik til to ekstra blæsere på MB. Har løst mit problem (med at skaffe stik nok) ved at købe et par Papst der tager strøm via 12 v linien (der fulgte stømtyv med).
Midtdata har dem.
Min blæser ved harddisk hylden trækker udaf (har en teori om de fanger bare lidt "kold" luft fra blæserne i den anden side), - ved ikke om den holder.

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 18:55:22
Svar/Indlæg:
397/31
nå ja, må hellere tilføje: hvis du har behov for at afløse rpm på dine blæsere er ovenstående løsning med at tage strøm direkte fra PSU ikke anbefalelsesværdig.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 22:56:02
Svar/Indlæg:
976/138
Jeg kan godt anbefale en stak NoiseBlockere fra www.vcore.dk . Jeg har et par S4'ere siddende bagi (høhø) de kan flytte en masse luft, men siger ikke så meget hvis de får 7 eller 5 volt. Ellers så tag nogle med et mindre nummer hvis de ikke skal sige så meget.

Yderligere kan du købe nogle 3-pin Y-delere for at få stik nok, eller nogle 3 til 4 pin adaptere. De kan også fås ved www.vcore.dk (under ledning/kabler)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:09:35
Svar/Indlæg:
6052/189
#2:

hvorfor skal man ikke trække strøm til blæserne direkte fra fra et molex-stik ( psu)?? det er vel det du mener..

for mine blæsere kører ganske fint gennem den metode...

Zulu_ugh

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:29:18
Svar/Indlæg:
397/31
4# for store fingre !
Det jeg ville skrive var "Aflæse" - og ikke "Afløse" som jeg fik skrevet. Altså således at du kan se (og regulere) hastigheden på blæserne.

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:42:04
Svar/Indlæg:
217/32
ellers har shg.dk en pakke med 4 80mm blæsere og en blæserstyring til 5½", der hvor der sidder cd-rom drev...

http://www.shg.dk/link.asp?got...

det tilsluttes 4-pin molex, og så kan man selv bestemme hvor meget de skal larme...

-René

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 00:13:59
Svar/Indlæg:
4263/107

*Ahem* ThermalTake *ahem*

Jeg kan kun anbefale NB, dog synes jeg at deres S4 larmer som et jetfly (men k*ft den flytter noget luft ! 🤡 så jeg ville tage en S3 i stedet :)

Jeg kan tilmed anbefale en Zalman ZM-MFC1 blæserstyring - den ser godt ud og virker glimrende 8)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 01:18:35
Svar/Indlæg:
4263/107

Njae... :00

"Problemet" er bare at TT efterhånden går mere op i at tingene er "premoddede" og hvordan de er overdænget med lys og alt muligt andet, og derved lader det gå en smule (ok, så siger vi meget :p) ud over ydeevnen...

Nogle kan godt lide det, andre kan ikke... ;)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 12:18:37
Svar/Indlæg:
4263/107
LOL, hvad fanden er det da for en "test" :o

Din CPU blæser larmer som udgangspunkt mere end 19db, og vil overdøve det hele...

Der vil dog være en form for "summen" alligevel pga. det lidt store antal blæsere som alligevel siger noget :l

Du kan roligt tage dig en Papst (denne http://www.shg.dk/produkter/in... ) eller et par stykker og smide i dit kabinet, da jeg går udfra at du ikke er fanatisk mht. støj... :i

Samtidig kan jeg anbefale denne fancontroler så du kan regulere hvor mange volt dine blæsere skal have, og derved sænke støjniveauet http://www.shg.dk/produkter/in...

Dertil kan du hente programmet Speedfan, og hvis du bruger de 2 "y-splitter" kabler som følger med fancontroleren og tilslutter bundkortet, kan du derfra regulere hvor mange rpm dine blæser(e) skal køre med :i

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 12:30:36
Svar/Indlæg:
217/32
jeg vil give Stamps ret, i det med kvaliteten pga deres premod. men den pakke jeg anbefalede ser ikke overdrevet moddet ud, så det kan vel ikke være så galt... det er trods alt kun 199 vi snakker om, plus porto self.
Ellers kan man hurtigt kommer til at give mere end de 200 bare for blæserstyringen... men det er jo MartinNH's valg... nu har vi været med vores hjælp og meninger...

-René

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 12:45:27
Svar/Indlæg:
4263/107
#12 Korrekt 8)

Prisen for de Papst og fancontroler er en hel del højere (600,-) så det er selvfølgelig et klart argument :)

Umidelbart ser de rimeligt gode ud de blæsere, og controleren er ikke udstyret med så vanvittigt meget lys alligevel... :i

Alternativt kan du købe Papst blæsere brugt, hvor de fås for ca. 50,- og opefter ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 21:18:57
Svar/Indlæg:
3943/44
Har lige bestilt nogle "Arctic Cooling Arctic Fan Pro TC" hos www.bsmultimedia.dk
tempstyret 10-23db 45kr
har dog ikke fået dem endnu så jeg ved ikke om de er noget værd!

ubehagelig

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 21:27:17
Svar/Indlæg:
192/9
Jeg havde bare købt de billigeste 80mm, jeg kunne komme i nærheden af, og så sat dem til at køre 7v.

Det er den *allerbilligeste* måde at gøre det på.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 01:26:40
Svar/Indlæg:
1996/65
#0 ... omkring dit spørgsmål om varmen fra harddiskenne så ikke bare vil ende ved bundkortet ...

Jo det vil varmen da ... Men harddiske udvikler somregel ikke særlig meget varme ... kun hvis luften omring harddiskene får lov til at stå stille så så bliver de varme ...

Og tro mig ... du skal hvis du kan sætte en blæser i de(n) box(e) som du har harddiske i ... da harddiskene ellers kan blive brændvarme ... og hurtigere gå i stykker ... eller begynde at larme ...

Så køl for hulen harddiskene ... helre have en anelse højere kabinet temp ... og nogle harddiske som holder ... end at harddiskene brænder sammen en dag ... og du skal til at udskifte den ...