HD plads forsvinder ?

Software d.  30. juli. 2004, skrevet af hestetyv
Vist: 637 gange.

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 20:21:15
Svar/Indlæg:
18/5
Hey guru'er :e

Jeg har et lille problem med min far's pc, som har stået på løbende i et år snart. Den benytter XP prof, og bliver opdateret løbende med nye patches fra microblød.
Det er som om at der underligt nok forsvinder plads på hans HD. Jeg er sikker på der ikke er virus på, jeg benytter NAV2003, som er fuldt ud opdatert.

Jeg har netop installeret ad-aware fra Lavasoft på den, og den fandt ikke mindre en 500 key's og filer der ikke var nødvendige, så dem fjernede jeg. Før jeg kørte ad-aware var der 168 MB ledig, men efter genstart af PC, var der underligt nok kun 122 MB ? Sådan har det løbende været, og vi har været nødt til at afinstallere programmer, for at der var plads nok. Jeg har været reg.databasen igennem, men fandt intet underligt.
Nu er jeg ved at være på bar bund, så jeg håber der evt er en der har lidt guldkorn ? ;)

pft.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 20:41:33
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg gætter på det er fordi at windows-swap-file øges, i og med der kommer mere plads til rådighed...

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 20:45:49
Svar/Indlæg:
1016/19
Måske et dumt spørgsmål, men har du husket at "tømme" papirkurven? Du får ikke pladsen fra de slettede filer tilbage, før du gør det....

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2004 20:58:07
Svar/Indlæg:
18/5
# 1 det kan tænkes, men hvordan kontrolerer jeg dette, eller evt forhindrer det ?

# 2 også et godt bud, hvordan tjekker jeg dette ?

# 3 det kunne sagtens ha' været der fejlen lå, men den tømmes hver gang der slettes noget, og der køres jævnligt (hver 2 mrd ca) diskdefragtmentering.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2004 23:43:01
Svar/Indlæg:
1881/217
Prøv at gå systametisk til værk, ved at gøre følgene. Tag Egenskaber for alle mapper på C: \ (Makere alle mapperne i roden af C: Drevet) og se hvad det fylder. Hvis der er en der fylder extremt meget, så klikker du dig ind i den mappe og tager Egenskaberne for alle de mapper i den mappe og ser hvor mange Mega/Giga i filer der er i den, også hele rumlen igen og igen, ind til du finder synder mappen.

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 10:28:34
Svar/Indlæg:
406/600
Treesize kan fortælle hvor pladsen på HD'n er brugt, hvilke biblioteker der fylder mest.

Kan fås i en freeware udgave:

http://www.jam-software.com/fr...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 11:03:43
Svar/Indlæg:
6052/189
#0:

du kan slå sysgendannelse fra således:

egenskaber for Denne Computer -> Systemgendannelse -> kryds i "Deaktiver Systemgendannelse på alle drev"...

du kan "låse" swap-filen fast til en bestemt størrelse, men anbefaler du vælger en god stor størrelse... har vist hørt at man plejer at sige 2 x din ram-mængde, men hvis du har 1gb, er det vist lidt i overkanten IMO...

Egenskaber for Denne Computer -> Avanceret -> Indstillinger under "Ydeevne".. -> Avanceret -> Skift under "Virtuel hukommelse" -> marker "C:", ret prikken til "brugerdefineret størrelse", og sig 750 som minimum, og 1500 som maximum.. ovenstående tal ser jeg som "fint nok", og endda måske lidt meget hvis du har 512mb ram.. hvis du har mindre så sæt den til 1024 og 2048... hvis du som jeg har 1gb, så ville jeg sætte den til 512 og 1024...

anyone ret mine tal hvis de er helt i vejret, men jeg har oplevet at disse tal er tilstrækkelige selv med photoshop, farcry og div programmer kørende ( har prøvet med 1gb og 512 )...

Tonni Lerche

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 11:08:53
Svar/Indlæg:
637/15
deaktiver system volume information.
det er ikke noget man egentlig har brug for IMO
bare noget M$ har fundet på til en julefrokost :00

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 11:52:31
Svar/Indlæg:
18/5
#5 Du havde ret ! Det frigav ca 200mb :)

#6,7,8 Det skal jeg også lige prøve engang ! :)

#9 Jeg tør ikke at slå systemgendannelse fra, før end min far får taget backup af hans vigtige dokumenter, men resten af din guide var perfekt, og frigav yderligere ca 300mb :D Så der er ialt 616mb ledig plads nu, dvs at der snart er plads til at lægge office ind igen hehe.

Iøvrigt mener jeg at problemet er blevet væsentligt værre efter vi lagde SP1 på den, mon det kan have noget at sige ?

Jeg skal da også skynde mig at sige at hans HD kun er på 8GB, og den er delt i 2 paritationer, hvor af de har fået 4 GB hver.

10# hehe, tror du de har været stive da de udviklede det :)

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 13:52:37
Svar/Indlæg:
835/72
System gendannelse er meget godt men det er langt fra altid at det virker for de filer det bruger kan nemt blive beskadiget via virus eller spyware! så lad være med atstole for meget på at det kan redde dine data hvis det går galt!

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 15:03:33
Svar/Indlæg:
18/5
# 12 jeg er ret sikker på den ikke er med virus eller spyware, der ligger programmer på som forhindrer begge dele.
Det er nu heller ikke fordi at vi regner med at det er 100% sikkert med systemgendannelse, også derfor vi har delt harddisken op i 2 paritationer, så mister han ikke alt på en gang.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 15:12:06
Svar/Indlæg:
2664/97
11# Du kan IKKE bruge systemgendannelse til at gendanne tabt data! Du kan bruge det til det som det hedder "Systemgendannelse" ;) og ikke andet! Tabt data skal redes på en anden måde, med andre programmer.

Du kan også slå systemgendannelse fra, så den ikke ligger og tager mere diskplads i fremtiden.

TIP -> Egenskaber for C: også dend er hedder "Disk Cleanup" også kør de ting der er der inde. Den tømmer din "Temp" og ´"Temporary Internet Files" og en del andre ting, der kan du hurtigt hive nogle GB hjem, hvis det aldrig er gjort!

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 15:15:43
Svar/Indlæg:
290/7
Jeg havde samme problem engang. Jeg brugte AVG-antivirus, og det havde lavet en fil på 4 gb. Prøv at kigge efter tilsvarenden mega-filer. Ellers 8 gb harddisk er nu heller ikke meget.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 15:57:28
Svar/Indlæg:
835/72
Du kan overhovedt ikke regne med at du ikke har virus og spyware uden at du har brugt adskillige programmer!
forøvrigt tvivler jeg på at du er fri fra virus da du bruger norton!

http://security.symantec.com/s...

http://housecall.trendmicro.co...

Prøv at scanne din com de to steder her så kan du se om det er virus som er problemet!! da jeg fjernede norton og indstallerede f-secure fandt fs over 10viruser som lå på min computer så derfor er det meget tvivlsomt at du ikke har virus! jeg havde på et tidspunkt en virus som kopierede sig selv hver gang jeg genstartede! den kom til at fylde ret meget inden jeg opdagede det! havde nemlig 200gb plads så det var ikke noget jeg lige holdte øje med ! det kan være du har somme virus!!

(pyhh det blev langt! har tabt pusten så må hellere stoppe!)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 17:19:54
Svar/Indlæg:
2664/97
16# Hvorfor linke til noget symantec hvis du synes norton er dårligt ?:(

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 17:29:06
Svar/Indlæg:
1581/5
problemet her var at #0 ikke var klar over at norton antivirus beskytter alle slettede filer i 7 dage som standard, efter de 7 dage bliver de slettet automatisk.
Man kan ændre det, deaktivere det ved at højreklikke på skraldespanden og tage egenskaber.

Det er en dum ide at slå systemgendannelse fra, mangler man plads er det klart bedre at sætte størrelsen tilladt til systemgendannelse ned.

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 17:43:16
Svar/Indlæg:
18/5
# 14 nej, jeg fik formuleret mig lidt forkert :) Systemgendannelse er ikke backup af programmer, men det giver en stor mulighed for at kunne gendanne windows igen hvis man fik dummet sig :) Og derved kan han hive sine data ud, og installere win på ny, hvis det bliver nødvendigt.

# 16 Jeg har skam scannet online hos TrendMicro, og har også haft TrendMicro Officecan installeret på hans pc, men vi skiftede AV program da vi fik en bedre pris på NAV. :)

Jeg prøver at arbejde lidt videre med den, og ser om der ikke kan fjernes lidt mere ubrugeligt :) 8GB er ikke meget, men har også indkøbt en større HD, men MB er ikke kompatibel med dens størrelse, så derfor er der ikke sat større HD i endnu.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 19:02:28
Svar/Indlæg:
688/32
Tænkte præcis det samme.

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2004 21:00:52
Svar/Indlæg:
18/5
Nu, efter jeg har scannet den igen med NAV, så er der pludseligt forsvundet 40 Mb igen ? Hvad pokker er det der sker, når man scanner med NAV ?

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 21:09:47
Svar/Indlæg:
835/72
#17 det var de eneste to jeg kender du kan bruge uden at være registrerede brugere! og ved at bruge to gange online scanning er man ´mere sikker på man har fået fundet så meget som muligt! jeg har ikke noget mod deres online scanning kun mod deres program det tager for mange resurser! som du kan se i min profil at jeg ikke har for mange af ;) ;) ;)

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2004 21:10:45
Svar/Indlæg:
835/72
jeg tror du har slået noget til som gør at den laver sikkerdheds backup! prøv at se dig lidt om inde i dit program

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2004 14:34:21
Svar/Indlæg:
18/5
hmmm, jeg prøver lige at rode rundt i den igen.....

hestetyv

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2004 14:50:02
Svar/Indlæg:
18/5
kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er der gør det. Det eneste jeg har hentet er en windows update, men den kan umuligt fylde 40 mb.